تعطیلی اولین پتروشیمی بعد از گرانی خوراک و خسارت ماهانه ۱۶ میلیون دلاری

بنیانگذار شرکت متانول کاوه از اجبار به تعطیلی کارخانه با ۱۵۰۰ نفر و به دلیل گرانی خوراک گاز پتروشیمی‌ها و خسارت مابه تفاوت ماهانه ۱۶ میلیون دلاری خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، ابراهیم عسگریان بنیان‌گذار متانول کاوه با تایید اجبار به تعطیلی بزرگ‌ترین واحد متانولی ایران به دنیای اقتصاد گفت: این کارخانه با ۱۵۰۰ نیرو و به دلیل اعلام نرخ های جدید گاز پتروشیمی ها هفته گذشته تعطیل شد.

وی افزود: هنوز تسویه اختلاف ۱.۱ هزار میلیارد تومانی زیان افزایش غیر منطقی گاز در سال ۱۴۰۰ پیگیری می شود. این مسئله باعث مسدودی حساب ها به رغم مصوبه ستاد تسهیل شده بود. نرخ گاز سال ۱۴۰۰به میزان ۲.۵ برابر فروش مطالبه شده است و اقساط آن در حال پرداخت است. با شنیدن خبر افزایش نرخ گاز در سال جاری دستور تعطیلی کارخانه داده شد. چرا که خسارت ما به تفاوت نرخ جدید ماهانه ۱۶ میلیون دلار است.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت ادامه فعالیت کارخانه باید میزان فروش با جمع ۱۶ میلیون دلار زیان حاصل از افزایش نرخ گاز تحویل داده می شد. رشد ۵۴ درصدی نرخ گاز منطقی برای ادامه تولید باقی نمی گذارد. زیرا فعالیت فعلی کارخانه با زیان پیش می رفت. هر تعطیلی زیان هایی به همراه دارد و کاتالیست و ماشین آلات آسیب می بینند. درآمد متانول سازها به اندازه هزینه ها نیست. قیمت تمام شده هر کیلو محصول متانول ۸.۵ هزار تومان بود اما در بورس قیمت را ۵ هزار تومان اعلام کردند که به این نرخ اعتراض شد.

عسگریان با طرح سوالی اضافه کرد: ۱۳ مرجع و نهاد دولتی چگونه برای محصول قیمت گذاری می کنند، مگر قیمت گاز نسبت به ابتدای سال پایین آمده که نرخ ها در بورس کاهش یافته است؟ علاوه بر افزایش قیمت گاز مشکلاتی همچون تامین قطعات یدکی با نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی و هزینه های دیگر مانند حقوق نیروها که در دمای بالای منطقه کار می کنند نیز مزید بر علت است.

به گفته وی، شرکت واحدهای متعدد یوتیلیتی را جهت تولید برق، بخار، آب شیرین و کولینگ، اکسیژن ونیتروژن بکار گرفته و حتی از برق شبکه هم استفاده نمی کند. این در حالی است که قیمت فروش متانول جهانی از سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. از ابتدای سال مجبور به پرداخت ۱۰ درصد مبلغ قرارداد کرایه حمل شده در شرایطی که به واسطه تحریم کشتیرانی به اجبار با کشتی های خارجی محصول صادر می شود و آنها حاضر به پرداخت نبوده و این هزینه به شرکت های متانولی تحمیل شده است.

بنیان گذار متانول کاوه افزود: با توصیه و فرش قرمز دولتمردان به سرمایه گذاری در داخل، بزرگ ترین متانول خصوصی ایران تاسیس شد. پس از تعمیرات اساسی ۵ ماهه، ظرفیت از ابتدای راه اندازی به ۹۷ درصد رسید اما جبران این میزان خسارت ناشی از افزایش قیمت گاز ممکن نیست. قیمت گاز در آمریکا و کانادا ۹ سنت و اروپا به عنوان مصرف کننده گاز ۴۰ سنت است که این شرایط به واسطه جنگ اوکراین و روسیه بوجود آمد اما آیا ایران هم در جنگ است!؟

عسگریان ادامه داد: در جلسه ماه رمضان با رئیس جمهور اعلام شد تمامی مصوبات اقتصادی باید به تایید انجمن و مسئولان فعال همان صنعت برسد. چرا مصوبه افزایش نرخ گاز بدون اطلاع انجمن و پتروشیمی ها انجام شده است!؟

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش برای تولید ال ان جی به شرط تامین گاز اعلام آمادگی شد، گفت: با این حال یکی از مسئولان وزارت نفت به مدیرعامل این شرکت گفت اگر کارخانه داری بد است چرا این قدر به دنبال آن هستید؟ اما با ۸۰ سال سن پیگیر تولید در داخل خواهم بود. آینده کاری جوانان در گرو گسترش شرکت های تولیدی است وگرنه سود بانکی بسیار بیشتر از تولید سود دارد.

کد خبر 31351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =