۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
دردسرهای یک نامه برای بورس...

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه نامه منتشر شده در فضای مجازی که نشان دهنده افزایش نرخ خوراک به میزان قابل توجهی بود ابهامات زیادی را متوجه شرکت‌های تولیدی کرد گفت: پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره و متانول که با خوراک گاز کار میکنند عملا با نرخ پایین خوراک می‌توانند مزیت رقابتی و تولیدی داشته باشند و در غیر اینصورت نمی‌توان انتظاری برای تداوم فعالیت یا طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها داشت و البته علاوه بر پتروشیمی، شرکت‌های فولادی و سیمانی هم با رشد نرخ انرژی مواجه می‌شوند.

*بررسی روند امروز بازارسرمایه
حسن حسین‌نیا، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه اظهار کرد: قیمت برخی نمادها این روزها به محدوده حمایتی مهمی رسیده‌اند که این مهم موجب شد در معاملات امروز شاهد رشد قیمتی به ویژه در نمادهای خودروسازان بزرگ که در بازارِ لیدر محور فعلی نقش مهمی دارند، باشیم. 

*شکل‌گیری روند جدید در بورس؟
او در برررسی این موضوع که آیا شاهد شکل‌گیری روند جدیدی در بازارسرمایه هستیم یا خیر و به عبارتی تقاضای واقعی در بازار شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: برای درک این موضوع لازم است که ارزش معاملات را بررسی کنیم که این روزها بررسی‌ها حاکی از این است ارزش معاملات افزایشی نداشته و این مهم چالش اصلی روزهای اخیر است. 

*دلیل اقبال به نمادهای خودرویی
وی با یادآوری این موضوع که سهام خودرویی افت سنگینی را از پیک قیمتی اردیبهشت ماه خود ثبت کرده‌اند، گفت: همانگونه که اشاره شد این گروه در معاملات امروز به محدوده حمایتی خود واکنش نشان دادند و هر چند سایپا با صف خرید کم حجم به کار خود پایان داد اما خودرو نتوانست با صف خرید به استقبال فردا برود.
به عقیده این کارشناس بازارسرمایه دو خبر جلسات شورای رقابت و موافقت اولیه مجمع تشخیص با واردات خودروی کار کرده موجب اقبال امروز بازار به نمادهای خودرویی شد، اما برای رشد قیمتی باید شاهد حجم بالا و تقاضای بیشتر باشیم در غیر اینصورت حمایت‌های نزدیک شکسته خواهد شد.
حسین‌نیا با اشاره به اینکه نامه منتشر شده در فضای مجازی که نشان دهنده افزایش نرخ خوراک به میزان قابل توجهی بود ابهامات زیادی را متوجه شرکت‌های تولیدی کرد گفت: پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره و متانول که با خوراک گاز کار میکنند عملا با نرخ پایین خوراک می‌توانند مزیت رقابتی و تولیدی داشته باشند و در غیر اینصورت نمی‌توان انتظاری برای تداوم فعالیت یا طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها داشت و البته علاوه بر پتروشیمی شرکت‌های فولادی و سیمانی هم با رشد نرخ انرژی مواجه می‌شوند.
به گفته او نحوه انتشار و همپوشانی حجم بالای عرضه‌ها در بورس با تاریخ نامه مذکور نیز به ابهامات افزوده و عملا چالشی بزرگ را پیش روی بازار سرمایه گذاشته که از دو حیث سودآوری و بی‌اعتمادی قابل بررسی است.
وی همچنین بیان کرد: تغییرات در فاکتورهای موثر بر سودآوری شرکت‌ها و ریسک‌های سیستماتیک موجود تا زمان تثبیت آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد و عملا نرخ خوراک و انرژی صنایع اهمیت بالایی دارد که در کنار سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و تثبیت نرخ دلار در کانال پایین‌تر از بازار آزاد، برخی مطلوبیت‌ها را از بین می‌برد و به عبارتی هر چند موارد ذکر شده دائمی نخواهد بود و به تدریج باید شاهد شفافیت آن‌ها باشیم اما ابهامات تا این زمان از سال خود نکته مثبتی نیست.

*بررسی صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه
این کارشناس بازارسرمایه در بررسی صنایع پرپتانسیل تشریح کرد: صنعت غذایی ، فلزات و کانه‌های غیر فلزی با توجه به شرایط فعلی و صنعت خودرویی و حمل و نقل با توجه به شایعات و شنیده‌ها می توانند در سال اخیر بازدهی نسبتا خوبی داشته باشند .

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =