پرداخت پول خریداران هندی نفت روسیه به یوان آغاز شد

پالایشگاه‌های هندی برای دور زدن تحریم‌های غربی علیه مسکو، پرداخت بخشی از پول نفت وارداتی از روسیه به یوان چین را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اقدامات تلافی‌جویانه غرب علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین، جریان‌های تجارت جهانی نفت روسیه که بزرگترین صادرات این کشور است را تغییر داده است و هند به بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، تبدیل شده است.

دلار آمریکا، مدت‌ها ارز نفتی جهانی اصلی از جمله برای خرید توسط هند بوده است، اما اکنون یوان به میزان فزاینده نقش مهمی را در سیستم مالی روسیه ایفا می‌کند زیرا دسترسی مسکو به شبکه‌های مالی دلار و یورو به  دلیل تحریم‌های بین‌المللی، مسدود شده است. چین هم برای تسویه پول عمده واردات انرژی خود از روسیه، به استفاده از یوان روی آورده است.

یک منبع دولتی آگاه هندی به رویترز گفت: اگر بانک‌ها تمایلی به تسویه تجارت نفت با دلار نداشته باشند، بعضی از پالایشگاه‌ها، پول وارداتشان را به ارزهای دیگری مانند یوان پرداخت می‌کنند. به گفته سه منبع آگاه، شرکت ایندین اویل که بزرگترین خریدار هندی نفت روسیه بوده است، در ژوئن به اولین پالایشگاه دولتی تبدیل شد که پول بخشی از خریدهایش از روسیه را به یوان پرداخت کرد. دو منبع آگاه دیگر گفتند: حداقل دو پالایشگاه از سه پالایشگاه خصوصی هندی دیگر هم هزینه بخشی از واردات خود از روسیه را به یوان پرداخت می‌کنند.

هیچ کدام از منابع آگاه، به دلیل حساسیت موضوع، حاضر نشدند نامشان فاش شود. همچنین هیچ کدام از پالایشگاه‌های خصوصی هندی و ایندین اویل هم در این باره اظهارنظر نکردند.

به گفته منابع آگاه، نمی‌توان بلافاصله مشخص کرد که پالایشگاه‌های هندی چه میزان از نفت روسیه را با استفاده از یوان خریداری کرده‌اند، اما ایندین اویل برای چندین محموله به یوان پرداخت کرده است.

افزایش پرداخت‌ها به یوان، از تلاش‌های پکن برای بین‌المللی کردن ارز خود تقویت کرده است و بانک‌های چینی، استفاده از آن را به خصوص برای تجارت نفت روسیه ترویج می‌کنند.

از زمان اعمال تحریم‌ها علیه مسکو، پالایشگاه‌های هندی عمدتا نفت روسیه را از بازرگانان مقیم دبی و شرکت‌های نفتی روسی مانند روس‌نفت، واحد لیتاسکوی غول نفتی روسی لوک اویل و گازپروم نفت، خریداری کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه، پالایشگاه‌های هندی همچنین بخشی از پرداخت‌های غیردلاری نفت روسیه را به درهم امارات متحده عربی تسویه کرده‌اند. این منبع دولتی بدون معرفی شرکت‌های هندی که برای نفت روسیه به یوان پرداخت می‌کنند، گفت: اولویت اول، پرداخت به دلار است، اما پالایشگاه‌ها گاهی اوقات که فروشندگان از آنها درخواست می‌کنند، به ارزهای دیگری مانند درهم و یوان پرداخت می‌کنند.

رویترز در مارس به نقل از مقامات دولتی و منابع بانکی گزارش کرده بود که هند از بانک‌ها و بازرگانان خواسته است به دلیل اختلافات سیاسی طولانی مدت با چین، از استفاده از یوان برای تسویه پول واردات روسیه خودداری کنند. هنوز معلوم نیست که آیا خریدهای اخیر، نشان دهنده تغییر در این دیدگاه است یا خیر.

واردات هند از روسیه در ماه مه به رکورد بالای جدیدی رسید و نفت روسیه ۴۰ درصد از کل واردات نفت هند را در مقایسه با ۱۶.۵ درصد در سال گذشته، به خود اختصاص داد و سهم عراق و عربستان سعودی از واردات نفت هند را کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، هرچند تحریم‌های غربی علیه مسکو توسط هند به رسمیت شناخته نمی‌شود و خرید نفت روسیه ممکن است تحریم‌های مذکور را نقض نکند اما بانک‌های هندی نسبت به تسویه چنین پرداخت‌هایی محتاط هستند. به گفته دو منبع آگاه، استیت بانک ایندیا که وام دهنده بزرگ کشور و بانکدار اصلی پالایشگاه‌های دولتی است، در ماه مه، برای انجام پرداخت برنامه‌ریزی شده شرکت ایندین اویل به دلار برای محموله‌ای که توسط روس‌نفت تحویل داده شده بود، موافقت نکرد.

کد خبر 31476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =