انتظار برای رشد

رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص روند شاخص گفت: شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۴ تیرماه به بالای ۲.۲میلیون واحد رسید اما درمجموع رفتار آن طی سه هفته اخیر (از۲۳خرداد) کاملا خنثی بوده و مجموع تحرکات شاخص کمتر از ۳درصد بوده است. وضعیت درشاخص هموزن اندکی متفاوت است به شکلی که این شاخص توانسته ۶درصد طی سه هفته اخیر بازدهی ایجاد کند و یک رفتار صعودی با شیب بسیار ملایم را به نمایش بگذارد.

ولیدهلالات رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص روند شاخص به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۴ تیرماه به بالای ۲.۲میلیون واحد رسید اما درمجموع رفتار آن طی سه هفته اخیر (از۲۳خرداد) کاملا خنثی بوده و مجموع تحرکات شاخص کمتر از ۳درصد بوده است. وضعیت درشاخص هموزن اندکی متفاوت است به شکلی که این شاخص توانسته ۶درصد طی سه هفته اخیر بازدهی ایجاد کند و یک رفتار صعودی با شیب بسیار ملایم را به نمایش بگذارد.


*بازدهی ۱۲درصدی شاخص کل
به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی شاخص کل ۱۲درصد و شاخص هموزن ۳۲درصد بوده است. این اختلاف بسیار بااهمیت نشان میدهد که ترکیب پرتفو و انتخاب صنعت، تا چه حد بر بازدهی اشخاص و صندوق های سرمایه گذاری تاثیرگذار خواهد بود. از ابتدای سال، صنعت اوره و کانی فلزی؛ تنها صنایعی بودند که بازده منفی دادند. فلزات گرانبها، پتروشیمی، فولاد، تامین سرمایه، زغالسنگ و خودرو در محدوده بازدهی صفر تا نهایتا شاخص کل(۱۲درصد) بودند. پس ازآن پالایش نفت اندکی بهتر از شاخص کل بوده است. در طرف مقابل، انبوه سازان با ۶۷درصد بازدهی در صدر جدول بازدهی هستند. لبنی ها، دارو، قطعات خودرو، شکر، لاستیک و پلاستیک، سیمان، شیرینیجات و لوازم خانگی حداقل به اندازه شاخص هم وزن و یا بیش ازان بازده ایجاد کرده اند و برنده های بازار بوده اند.


*رشد براساس عملکرد
او در ادامه خاطرنشان کرد: این تفاوت معنادار بازدهی، نیازمند تحلیل بسیار پیچیده ای نبوده است. از یک طرف قیمت های جهانی نزولی بوده، از طرف دیگر دلار توسط دولت سرکوب شده و در نهایت حواشی بودجه ای دولت بر بازدهی صنایع کامودیتی محور و وابسته به دولت تاثیر منفی داشته است. در دیگرسو اما گزارشهای درآمدی ماهانه صنایعی که بهتر شاخص هموزن بوده اند، بهترین توجیه برای این بازدهی هستند. صنایعی که بازده بالاتر از شاخص هم وزن دادند، از اولین ماه سال گزارش های درآمدی مثبت و صعودی منتشر کردند و همین مساله باعث شده تا نقدینگی به سمت آنها حرکت کند لذا این ذهنیت که تحلیل در بازار ایران جواب نمیدهد، چندان قابل دفاع نیست.


*ناامیدی چین
هلالات با یادآوری این موضوع که درسطح بازار جهانی شاهد تحول مثبتی نیستیم، گفت: همچنان بانکهای مرکزی به دنبال افزایش نرخ بهره هستند و هرچند در دوره استراحت(عدم تغییر نرخ بهره) قرار داریم اما اعضای بانکهای مرکزی دورهٔ انقباضی را رها نکرده اند. در چین که امیدها برای تحرک بیشتر وجود داشت، این امیدها به ناامیدی بدل شده و چشم انداز اقتصاد آنها رشد ۵درصدی است که درچنین فضایی نباید جهش قیمتی در کامودیتیها را انتظار کشید. وضعیت در اقتصاد هند مطلوب است و قیمتها اندکی صعودی است اما این کشور به تنهایی نمیتواند موتور محرک اقتصاد باشد. انجمن فولاد چین نیز معتقد است که نیمه دوم سال میلادی(که یک هفته ازان گذشته) برای این صنعت همراه با سود مطلوب نخواهد بود.


*تقویت سفته‌بازی
این کارشناس بازارسرمایه درخصوص شرایط نرخ دلار پس از هفته‌ها اعلامیه و عرض تبریک در خصوص ایجاد روابط با عربستان و به کار بردن جملاتی نظیر "خبر آمد، خبری در راه است" عنوان کرد: شاهد این هستیم که سه عضو اروپایی برجام، قصد دارند تحریمهای موشکی ایران را برخلاف بند غروب، تداوم بخشند که به معنای نقض برجام توسط آخرین بازمانده این توافق است. ازسوی دیگر مذاکرات مربوط به مبادله زندانیان با آمریکا، مسکوت مانده و حالا، این واقعیتهای اقتصادی است که حرف اول را میزند. دولت با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از سال، اقدامی جهت انتشار۸ اوراق ننموده و درخصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها درجهت جبران کسری بودجه نیز با انتقادات جدی مواجه است و ازسوی دیگر امکان افزایش نرخ بنزین یا گازوئیل نیز ندارد فلذا فضای فعلی به مرور منجر به تقویت بازارهای مبتنی بر سفته بازی میشود ضمن آنکه به صورت تاریخی، نرخ دلار از مرداد تقویت میشود.

*انتظار برای رشد
وی در پایان اظهار کرد: درسطح بازار سهام، انتظارها برای ارسال یک گزارش سود و زیانی بهار برای صنایعی نظیر بانک، سیمان، دارو، هموطن خودرو، غذایی، لبنی و دامپروری در کنار شوینده و تایرسازها وجود دارد. تعدد صنایعی که می توانند گزارش مثبت و مطلوب بدهند درمقایسه با وزن و ارزش بازار صنایعی که گزارشهای دلچسبی نمیدهند به شکلی است که تصور میکنیم شاخص هموزن همچنان از شاخص کل قویتر خواهد بود. به نظر میرسد که شاخص کل نیازمند حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی است تاصنایعی نظیر پالایش نفت و پتروشیمی نفس راحتی بکشند ضمن آنکه دولت بابرگشت ازتصمیم اخیر درخصوص نرخ گاز، اعتماد از دست رفته را بازگرداند. درخصوص فولادیها وضع اندکی متفاوت است به این دلیل که در بهار اولا نرخ انرژی مانند سال ۱۴۰۱ بوده، ثانیا نرخهای فروش این فصل از متوسط سال گذشته بسیار بالاتر بوده لذا فلزات و خصوصا فولادیها پتانسیل انتشار گزارشهای مثبت را دارند.اگر گزارشها طبق انتظار باشند، طبعا در دو هفته آینده بازار سهام مورد توجه قرار میگیرند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =