دست‌درازی دولت به جیب سهامدارن بورس؟!

یک کارشناس بازارسرمایه بر این باور است که دولت برخی از هزینه‌های تکلیف شده در بودجه را از جیب شرکت‌های بورسی تامین می‌کند و علیرغم هشدار کارشناسان نسبت به عواقب تصمیمات اینچنینی اصرار بر ارزان فروشی در بنزین و حمایت از دلار ۲۸۵۰۰ تومانی دارد.

*چرایی کم‌رمق بودن بازارسرمایه

هاشم ذوالفقاری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دانایان در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه خاطرنشان کرد: بازارسرمایه امروز در ادامه روند هفته گذشته و متاثر از تصمیمات ضد بورسی، ضد تولید و ضد سرمایه‌گذاری دولت دنبال شد و علیرغم رشد خوب قیمت‌های جهانی و گزارش‌های ماهانه قابل قبول شرکت‌ها همچنان کم رمق و بدون انگیزه به مسیر خود ادامه داد.

به عقیده او پایین بودن حجم معاملات نشان از این مهم دارد که انگیزه‌ی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به‌شدت پایین امده است.

*علت افت سودآوری شرکت‌ها چیست؟

به گفته وی بالا بردن هزینه‌ی شرکت‌ها در قالب نرخ خوراک، انرژی، عوارض و مالیات و از سویی پایین آوردن حاشیه سود شرکت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری، دخالت در عرضه و تقاضا و کنترل دستوری نرخ ارز صادرات شرکت‌ها موجب افت سودآوری آن‌ها شده و امروزه شاهد اثرات آن در بازارسرمایه و روند معاملات هستیم.  

این کارشناس بازارسرمایه بر این باور است که دولت برخی از هزینه‌های تکلیف شده در بودجه را از جیب شرکت‌های بورسی تامین می‌کند و علیرغم هشدار کارشناسان نسبت به عواقب تصمیمات این‌چنینی اصرار بر ارزان فروشی در بنزین و حمایت از دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی دارد و به عبارتی این مهم سیاستی است که در ده سال گذشته دوبار شکست خورده و اثرات منفی و مخرب آن را کل کشور و جامعه به چشم دیده است.

ذوالفقاری ادامه داد: قطعا این فنر روی کنترل قیمت دلار  و فشار روی شرکت‌های ارزآور یک جایی رها شده و اثرات مخرب خود را نشان خواهد داد.

*عاقبت دست‌درازی دولت به سود شرکت‌ها

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دانایان خاطرنشان کرد: اثرات چنین تصمیماتی در سال‌های آینده روی سودآوری شرکت‌های بزرگی که مالک آن‌ها صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری هستند و بخش مهمی از حقوق ومزایای این قشر را تامین می‌کنند دیده خواهد شد و دولت ناچار به چاپ پول برای جبران این تصمیم خواهد شد.

به گفته وی اثرات تورمی این تصمیم دولت در بلند مدت بسیار بیشتر از کنترل تورم در شرایط کنونی است.

او بیان کرد: مادامی که رویه تصمیمات دولت نسبت به صنایع و شرکت‌های بورسی چنین باشد، روند بازارسرمایه در بهترین حالت بی‌طرف خواهد بود، مگر اینکه در دلار شاهد تحرکات مثبت باشیم.

*کدام صنایع بازدهی بهتری خواهند داشت؟

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص صنایع پرپتانسیل بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی تک‌سهم‌ها که گزارش ماهانه قابل قبولی داشته‌ و از تصمیمات دولت آسیب کمتری می‌بینند و همچنین هزینه‌ی انرژی بالایی ندارند، میتوانند بازدهی بهتری داشته باشند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =