اوراق تبعی درد بازار را دوا می‌کند؟

در روزهای اخیر شاهد ریزش‌های سنگین و حتی کم سابقه‌ای در بازارسرمایه بودیم که به گفته کارشناسان این ریزش‌ها که نتیجه آن آب شدن سرمایه مردم است، به دلیل دخالت دولت در بازارسرمایه و تصمیمات یک شبه‌ای است که گرفته می‌شود.

اوراق تبعی درد بازار را دوا می‌کند؟

به گزارش بیداربورس در روزهای اخیر شاهد ریزش‌های سنگین و حتی کم سابقه‌ای در بازارسرمایه بودیم که به گفته کارشناسان این ریزش‌ها که نتیجه آن آب شدن سرمایه مردم است، به دلیل دخالت دولت در بازارسرمایه و تصمیمات یک شبه‌ای است که گرفته می‌شود.

در پی این ریزش‌ها امروز شایعه‌ای منتشر شد که قرار است طی روزهای آتی صندوق توسعه بازار اقدام به انتشار اوراق تبعی با حجم مناسب(احتمالا ۵ همت) جهت تجهیز بیشتر منابع برای حمایت از بازار کند.

اوراق تبعی چگونه کار می‌کند؟

این اوراق ابزاری برای بیمه کردن ارزش سهام است تا توسط آن نوسانات و زیان سهم بیمه شود. در واقع سهامدار می‌تواند با در اختیار داشتن اوراق تبعی ریسک سیستماتیک را به حداقل برساند.

ناشر اوراق‌تبعی با توجه به شناختی که نسبت به سهم و پتانسیل‌های آن دارد، اوراق با قیمت مشخص را منتشر می‌کند و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند در تاریخ اعمال در صورتی‌که قیمت سهم پایین‌تر از نرخ اعمال اوراق تبعی باشد زیان او جبران می‌شود.

اوراق تبعی روند بورس را تغییر نمی‌دهد

مجتبی شهبازی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص این اوراق و تاثیر آن بر روند بازارسرمایه به بیداربورس گفت: آنطور که به نظر می‌رسد این اوراق و حتی ابزارهای دیگر نمی‌توانند مسیر بورس را تغییر دهند و به عبارتی در گذشته هم بارها انتشار اوراق تبعی را تجربه کردیم اما نتیجه مدنظر دریافت نشده است.

ارزندگی بازار بدیهی بوده، نیازی به انتشار اوراق نیست

او با اشاره به این موضوع که ارقام ذکر شده نمی‌تواند کمکی به رشد بازارسرمایه کند، خاطرنشان کرد: این موضوع که بازارسرمایه در حالت ارزنده‌ای قرار دارد؛ امری بدیهی بوده و دور از انتظار نیست و ریزش این روزهای بازار حاصل رفتار احساسی آن است درواقع این اوراق که به نوعی قصد بیمه کردن سهام و اثبات ارزندگی آن را بر عهده دارد که باتوجه به ارزندگی بازار به نظر می‌رسد نمی‌تواند تاثیری بر روند یا حتی ذهن فعالان بورسی بگذارد.

سازمان بورس به وظیفه خود رسیدگی کند

وی وظیفه ذاتی سازمان بورس را نظارت دانست و اعلام کرد: سازمان بورس نباید نقش حمایتی به خود بگیرد در حالی که از وظیفه اصلی خود یعنی همان بحث نظارت بر بازار غافل شده باشد. در واقع وظیفه سازمان بورس حمایت از شاخص کل نیست.

مقصر شرایط کنونی بورس کیست؟

شهبازی مقصر اصلی شرایط کنونی بازارسرمایه را حاکمیت، دولت و سیاست‌های کلان اقتصادی دانست و ادامه داد: بازارسرمایه این روزها دست‌خوش تصمیمات ناگهانی دولت شده که عموما با هدف تامین کسری بودجه به ضرر بازارسرمایه تمام می‌شود و تازمانی که این مشکلات بنیادی به پایان نرسد امکان رشد بورس فراهم نخواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =