تعادل‌بخشی با یک‌ابزار امکان‌پذیر نیست

شاخص کل هفته را با ۱میلیون و۲۰۷هزار واحد آغاز کرد و تا ۱میلیون و ۱۷۲هزار واحد افت کرد. این اعداد همان سطوحی است که درمیانه اسفند نیز تجربه شد. شاخص از ۱۷اسفند طی ۹روز کاری به بالای ۱میلیون و ۳۰۷هزار واحد رسید و طی ۲۷روز کاری مجددا به نقطه اولیه بازگشت.

شاخص‌کل معرف واقعی بازار نیست
  
به گزارش بیداربورس، دامنه نوسان ۶درصد مثبت سرعت رشد را بالا برده و اصلاح قیمتی را فرسایشی کرده ضمن اینکه شاخص کل معرف واقعی بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس نیست. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته به ۴۲۲هزار واحد تنزل یافت و تا رسیدن به ۴۱۵هزار واحد که کف شاخص هم‌وزن در ۱۸ بهمن بوده فاصله چندانی نمانده است.

شاخص هم‌وزن، سطح حمایتی را لمس می‌کند
 
شاخص هم‌وزن ۱۹مرداد۹۹ به ۵۳۳هزار واحد رسید، پس ازان در یک رالی نزولی تا ۳۶۵هزار واحد در ۲۰آبان سقوط کرد. مجددا صعودی شد و در دی ماه به ۴۷۲هزار واحد رسید و ازآن‌پس تماما در نزول بوده که به سبب دامنه نوسان منفی ۲درصد و قفل بودن نمادها در صف فروش، با شیب کندی در حال افت است. سطح ۳۶۵هزار واحد در شاخص هم وزن، یعنی ۱۳درصد پایین‌تر از اعداد فعلی، اصلی‌ترین حمایت شاخص هم‌وزن است که با بازگشایی بعد از مجمع نمادهای کوچکی که قفل در صفوف فروش هستند براحتی متاسفانه لمس می‌شود.

نمادهای پرتراکنش
 
این هفته ارزش معاملات طی ۴ روز کاری ۹.۲همت بوده که متوسط روزانه آن برابر با ۲.۳همت است ضمن اینکه ۱.۹همت خروج پول حقیقی طی این هفته ثبت شد. شرایط به نحوی است که اگر معاملات حقوقی نباشد بازار تماما در صف فروش قفل می‌شود. سهم‌های پرتراکنش بورسی، فملی، فولاد، خودرو، خساپا، شپنا، شتران، وبملت، وتجارت، اپال، شستا و خبهمن هستند. در فرابورسی‌ها نیز تعدد معاملات در وسپهر، کرمان، آریا، شگویا، ذوب دیده می‌شود.

فصل مجامع کلید خورد
 
فصل مجامع نیز در این هفته به صورت رسمی کلید خورد. عموم شرکت‌ها قابلیت مشاهده و اظهارنظر را حین برگزاری مجمع در سایت خود فراهم کرده‌اند و این یکی از نکات مثبت کرونا است که باعث شد شرکت‌ها چنین فضایی را فراهم کنند و طبعا پس از کرونا نیز این روال بایستی ادامه دار باشد. بسیاری از اطلاعات از جمله طرح‌های توسعه، ریسک‌ها و فرصت‌ها طی این مجامع توسط هیات مدیره تشریح می‌شود. فصل مجامع می‌تواند منجر به رقیق‌تر شدن قیمت و بهبود سطح p.e ttm بازار شود.  

پالس مهم کاهش نرخ اخزا معادل بانکی
 
در اقتصاد کشور، نرخ بازار بین‌بانکی به صورت هفتگی در حال کاهش است. ۱۱فروردین نرخ بازار بین بانکی ۱۹.۹درصد بود اما اکنون به ۱۹.۵۷درصد رسیده است. کرونا از یک طرف و فرآیند مذاکرات هسته ای از طرف دیگر، تقاضا در سیستم بانکی را کاهش داده و حالا با قانون حمایت کننده مالیاتی از نرخ بهره ۱۸درصد، فضا به سمت کاهش نرخ مهیاست. نرخ اخزا معادل بانکی در بورس ۱۹.۵۸درصد است و هنوز صندوق‌ها بر روی اوراق حاضر به شکست این نرخ نشده‌اند. کاهش نرخ اخزا معادل بانکی می‌تواند پالس مهمی به بازار باشد.

شانس برگشت شرکت‌های ارزنده
 
فضای مذاکرات برجامی و نوسان منفی دلار، منجر به عدم تعادل در تمامی بازارها و رکود شد. این جو انتظاری در بورس منجر به کاهش قیمتها شده و حالا جلسه سران قوا با تصویب پیشنهادات بورس، امیدواری‌هایی جهت رسیدن به تعادل را فراهم کرده است. با این حال باید توجه داشت که اگر بازار را به ۳دسته تقسیم کنیم، یکی از بخش‌ها با وجود اصلاح و ریزش قیمتی ارزندگی ندارد خصوصا که قفل در صف فروش بوده اما دو بخش دیگر یعنی شرکت‌های بزرگ نقدشونده و شرکت‌های متوسط و کوچک ارزنده شانس برگشت دارند.

دامنه نوسان در سطح ۴درصد
 
تقسیم سود مجامع که منجر به توقف و بازگشایی نمادها می‌شود به همراه تزریق هدفمند منابع جهت حمایت از اعتقادات میتواند به تعادل بخشی بازار کمک کند. بحث‌ها در خصوص #دامنه_نوسان نیز درجریان است و تلاش‌ها برای متقارن کردن آن در سطح ۴درصد وجود دارد. هرچند بعیداست تا انتهای اردیبهشت اتفاق خاصی رخ دهد. بسیاری اعتقاد دارند که تعادل بخشی بازار تنها با یک ابزار امکان پذیر نیست و باید از چند ابزار و قانون در یک زمان برای تعادل بخشی به بازار بهره برد.

کد خبر 3206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =