سیاست‌گذار مانع از جذابیت بورس شد

مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، در پاسخ به این سوال که آیا بازارسرمایه می‌تواند جایگزینِ بازارهای موازی که این روزها در رکود به سر می‌برند، باشد یا خیر، اظهار کرد: اگر نگرانی‌های ایجاد شده از طرف سیاست‌گذار، بورس را محاصره نکرده بود، می‌توان امید داشت که این بازار در شرایطی که بازاهای موازی آن راکد هستند، جاذب نقدینگی باشد، اما باتوجه به ریسک‌های تحمیل شده نمی‌توان این انتظار را از بازارسرمایه داشت.

کاهش ارزش معاملات با بورس چه می‌کند؟

نوید قدوسی، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه و مشکلات آن به بیداربورس گفت: در دو ماه اخیر کاهش چشم‌گیر ارزش معاملات را می‌توان یکی از مشکلات مهم بازارسرمایه دانست؛ چرا که کاهش این مولفه با ایجاد نگرانی در بورس همراه است که در نتیجه آن شاهد فشار فروش در بازار خواهیم بود.

به گفته او مشکلات بازارسرمایه تنها به افت ارزش معاملات ختم نمی‌شود و به عبارتی مصوباتی که این روزها عمدتا از سوی دولت ابلاغ شده نیز در ریزش بازارسرمایه و روند منفی آن بی تاثیر نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اینگونه مصوبات تاثیر مستقیمی بر روند بورس می‌گذارند، اظهار کرد: دولت با ابلاغ این مصوبات این نگرانی را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که ممکن است بازهم مصوباتی از این جنس بر سر راهِ بازارسرمایه ظهور کند.

دلیل روند رکودی بورس چیست؟

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: کاهش ارزش معاملات و از سویی موج نااطمیانی که نتیجه تصمیمات در سطح کلان اقتصادی و بازارسرمایه است، در کنار یکدیگر موجب شده تا بازاری راکد و نزولی داشته باشیم.   

قدوسی در پاسخ به این سوال که آیا بازارسرمایه می‌تواند جایگزینِ بازارهای موازی که این روزها در رکود به سر می‌برند، باشد یا خیر، اظهار کرد: اگر نگرانی‌های ایجاد شده از طرف سیاست‌گذار، بورس را محاصره نکرده بود، می‌توان امید داشت که این بازار در شرایطی که بازاهای موازی آن راکد هستند، جاذب نقدینگی باشد، اما باتوجه به ریسک‌های تحمیل شده نمی‌توان این انتظار را از بازارسرمایه داشت.

صنایع پیشرو بازارسرمایه کدامند؟

مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، در بررسی صنایع پیشرو و پرپتانسیل بورس گفت: باتوجه به شرایط کنونی بازارسرمایه، شرکت‌هایی که وضعیت بنیادی بهتری دارند و یا برخی از نمادهای خاص و تک سهم‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: باید این نکته را مدنظر قرار داد که برای سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی، بررسی گزارشات سه ماهه و حتی عملکرد سال گذشته کافی نیست و باید چشم‌انداز آتی سهام را مورد توجه قرار دهیم؛ به عنوان مثال صنایعی از جمله دارو، سیمان و فلزات اساسی وضعیت مناسبی دارند.

به گفته وی شرایط بازارسرمایه به هر سمتی که سوق پیدا کند، می‌توان با تکیه بر سودآوری مناسب سهام ذکر شده در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.    

جوانب متوقف کردن نمادها توسط ناظر بازار

قدوسی در خصوص صحبت‌های رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر ایراد وی از ناظر بازار به دلیل متوقف نکردن نمادهای مرتبط در زمان ابهام نرخ خوراک آن‌ها، عنوان کرد: متوقف کردن نمادها جوانب مثبت و منفی دارد؛ به عنوان مثال جلوگیری از ایجاد هیجان و عدم سرایت جو منفی به کلیت بازارسرمایه از عواقب مثبت این عمل است.

او در تشریح جوانب منفی گفت: یکی از امتیازات مهم بازارسرمایه نقدشوندگی است که این مهم می‌تواند تهدیدی برای نقدشوندگی باشد.  

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =