چند عامل برای بدتر نشدن اوضاع بورس/ محدوده ۱.۹۵ میلیون واحدی شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چند عامل برای بدتر نشدن اوضاع بورس، اعلام کرد: شاخص به محدوده‌های قوی برخورد کرده و محدوده ۱.۹۵ میلیون واحدی شکستنه نخواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، نیما میرزایی درباره اوضاع آشفته و نوسانی شدید هفته های اخیر بازار سهام و تداوم ریزش اعتمادها به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه اتفاقات ناگوار و تلخ متعددی را پشت سر گذاشته و تصمیمات متعدد و بعضا موازی که با هدف تامین کسری بودجه یا کنترل دستوری تورم گرفته شده، منجر به افت شدید قیمت‌ها شده است.

کاهش قیمت ها به حدی شدید بوده که برخی سهام بزرگ که نقش لیدری را در معاملات ماه‌های اخیر داشتند تا بیش از ۴۵ درصد ریزش داشتند. این موضوع نشان می‌دهد تصمیماتی که گرفته شده بیشترین تاثیر را گذاشته است. از طرف دیگر با توجه به ریزش شدید بازار سرمایه و افزایش نارضایتی چند میلیون سهامدار می‌توان امیدوار بود موقتا تصمیماتی که هر چند با هدف کنترل تورم اما به زیان بازار سرمایه هست، گرفته نشود.

در این میان شاخص به محدوده‌های قوی برخورد کرده ولی تمایلی به شکست محدوده یک‌ میلیون و ۹۵۰ هزار واحدی ندارد. بنابراین اگر اتفاق منفی دیگری برای بازار سرمایه نیفتد و  نرخ دلار کاهش نیابد می‌توان خوش‌بین بود روزهای منفی به پایان رسیده باشد. البته این به معنای آغاز روند رو به رشد نیست و احتمالا کماکان دور رکودی ماندگار خواهد بود و ارزش معاملات برای روزهای متمادی در وضعیت نامطلوبی باقی بماند اما می‌توان خوش‌بین بود به‌مرور و با توجه به وضعیت تورمی اقتصاد و افزایش طبیعی سودسازی شرکت‌ها، قیمت‌ها رو به بالا حرکت کنند.

نکته اینجا است که تا به امروز اقدامی قوی و جدی که بر روند ریزشی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و از آن جلوگیری کند، مشاهده نشده است. از طرفی با توجه به اینکه قانون‌گذار بازار سرمایه نقش چندانی در تصمیمات اخیری که تاثیر منفی در بازار داشتند نداشته و جلوگیری از این تصمیمات از دایره اختیارات خارج بوده نمی‌توان از متولی بازار انتظار حمایت داشت.

این تصمیمات در سطوح بالاتر و در دولت گرفته شده و اگرچه با هدف کنترل تورم بوده اما عموما به زیان تولید تمام شده است. واقعیت این است که کنترل شرایط در اختیار سازمان بورس نیست. بنابراین نمی‌تواند بازار را حمایت کند. در این مقطع این دولت و مجلس هستند که می‌توانند ریل‌گذاری‌ها را به سمتی ببرند که بتوان گفت بازار حمایت شده اما هنوز نشانه‌ای در این خصوص مشاهده نمی‌شود. حتی خبر تعدیل قیمت گاز هم که توسط مجلس پیگیری می‌شد به جایی نرسید.

با این همه بازار از نظر تکنیکال جذاب شده و احتمالا پس از آغاز روند رو به‌ رشد در بورس، می توان شاهد انتشار اخبار مثبت نیز بود.

کد خبر 32491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =