بانک‌مرکزی نمی‌تواند کانون صرافان را منحل کند

امروز ۱۰ مرداد ماه بانک‌مرکزی اعلام کرد که موافقت‌نامه تاسیس کانون صرافان صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفته است؛ روز گذشته هم شاهد این بودیم که بانک مرکزی به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی، مجمع عمومی کانون صرافان را لغو کرد. 

به گزارش بیداربورس امروز ۱۰ مرداد ماه بانک‌مرکزی اعلام کرد که موافقت‌نامه تاسیس کانون صرافان صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفته است؛ روز گذشته هم شاهد این بودیم که بانک مرکزی به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی، مجمع عمومی کانون صرافان را لغو کرد. 

**تخلفات این کانون چه‌بود؟
بنا بر اعلام بانک مرکزی از جمله مهمترین تخلفات صورت گرفته می‌توان به استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن اشاره کرد.

**واکنش کانون صرافان به این موضوع چیست؟
کانون صرافان در این خصوص ساکت نمانده و در واکنش به این اطلاعیه گفته است که انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه جز اختیارات مجمع عمومی فوق العاده بوده و طبیعتاً هر گونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی تخلف است و از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد، متأسفانه در ادامه اقدامات مزبور و پس از ناامیدی در مسیر قانونی، بانک مرکزی با انتشار اختلافات در فضای رسانه‌ای سعی بر فشار بر صرافان و کانون صرافان دارد و هم اندیشی سالیانه یک صنف را برنمی‌تابد، در حالی که اگر بانک مرکزی بر مبنای قانون حرکت کند نیاز به رسانه‌ای کردن موضوعات نخواهد داشت.

**بانک‌مرکزی نمی‌تواند کانون صرافان را منحل کند
کامران سلطانی‌زاده، رییس کانون صرافان در این خصوص به بیداربورس گفت: بانک‌مرکزی وجاهت قانونی لازم را برای انحلال این کانون ندارد و بلکه تنها می‌تواند در مراحل انحلال پیگیری کند. 
او در تشریح علت اختلاف میان این کانون و بانک مرکزی خاطر نشان کرد: علت این اختلاف این است که کانون صرافان پیگیر حقوقی مطالبات صنفی است. 
وی در پاسخ به این سوال که عواقب انحلال این کانون چیست، بیان کرد: سال ۹۰ با موافقت دولت شاهد تشکیل کانون‌های صنفی جهت تقویت بخش خصوصی بودیم؛ عملا هر زمانی که بخش خصوصی تضعیف شود آسیب‌های آن گریبان‌گیر جامعه می‌شود. 
رییس کانون صرافان ادامه داد: باتوجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرده که امسال برای تمامی کارها را از بخش خصوصی کمک گرفته شود، این عملکرد بانک‌مرکزی برخلاف بیانات و رهنمودهای رهبر است. 

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =