آمریکا هم مس را در فهرست فلزات حیاتی و امنیتی قرار داد

آمریکا هم بعد از اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، چین و کانادا، محصول مس را در فهرست فلزات حیاتی و امنیتی قرار داد!

به گزارش بیدار بورس به نقل از رویترز، آمریکا طبق مصوبه وزارت انرژی و درخواست انجمن‌ زمین‌شناسی، مس را ماده‌ای امنیتی دانسته و در فهرست فلزات حیاتی قرار داد. مسئله مس متفاوت از بقیه فلزات بوده و نشان از همسویی آمریکا با اتحادیه اروپا و ژاپن دارد.

بر اساس این گزارش این تصمیم می‌تواند صنایع درگیر با این فلز در آمریکا و کشورهای همکار را تحت‌تاثیر قرار داده و بر همکاری‌ با چین در زمینه صنعت مس سایه اندازد. وزارت انرژی آمریکا در حالی مس را در فهرست فلزات حساس و حیاتی قرار داد که اتحادیه اروپا حدود ۵ ماه پیش از طریق ابلاغ قانون CRMA از این فلز به عنوان ماده امنیتی برای اقتصاد و صنعت یاد کرده بود.

استفاده چشمگیر صنایع درگیر با انرژی‌های نو و گذار به عصر کربن صفر از مس موجب شده تا آمریکا نسبت به این فلز گران‌قیمت حساس شود.

وزارت انرژی آمریکا در گزارش نهایی پیرامون مواد حیاتی سال ۲۰۲۳ با پیروی از اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، چین و کانادا از عملکرد اساسی مس در تولید فناوری‌های مرتبط با انتقال انرژی مانند وسایل نقلیه الکتریکی بحث کرده و با ارائه تصویری امنیتی از زنجیره جهانی تامین، پیشنهاد کرد هر ماده معدنی غیر سوختی و دارای خطر بسیار اختلال در زنجیره تامین به عنوان ماده حساس و کمیاب تعریف شود.

همچنین فهرست مواد حیاتی واجد شرایط اعطای یارانه‌های دولتی، تحت قانون کاهش تورم اعلام شد. فهرست نهایی شامل آلومینیوم، کبالت، مس، دیسپروزیم، فولاد الکتریکی، فلوئور، گالیم، ایریدیم، لیتیوم، منیزیم، گرافیت طبیعی، نئودیمیم، نیکل، پلاتین، پراسئودیمیم، تربیم، سیلیکون و کاربید سیلیکون است.

آلخاندرو مورنو معاون دبیر موقت دفتر کارآیی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی اعلام کرد: از آنجا که آمریکا به ‌گذار به اقتصاد انرژی پاک ادامه می‌دهد باید زنجیره‌های تامین مواد حیاتی موردنیاز برای تولید بیشتر پیش‌بینی شود. موضوعی که نوید بخش تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و تثبیت جایگاه فناوری‌های مرتبط با انرژی پاک از جمله پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، الکترونیک قدرت، روشنایی و وسایل نقلیه الکتریکی است. در راستای شناسایی و کاهش بحران مواد اولیه در جهان، آمریکا باید تضمین کند که آینده انرژی پاک برای دهه‌های آینده باثبات است.

کد خبر 32626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =