پیش بینی بازار سهام امروز ۱۶ مرداد+ نمودار

بورس تهران در معاملات روز یکشنبه نتوانست عملکرد شنبه را تکرار کند و ارزش معاملات خرد بار دیگر به کانال ۴ همتی بازگشت. با وجود رشد شاخص صنایع سنگین؛ افت قیمت نمادهای سبک بورس تهران، همچنان یکی از ترمزهای بازار سهام به شمار می‌رود.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز یکشنبه شاهد ریزش شاخص هم‌وزن و رشد تراز شاخص کل بود. معاملات روز شنبه باعث شده بود تا برخی از تحلیل‌گران روندی صعودی قدرتمندی برای شاخص کل ترسیم کنند. دلیل اصلی این پیش بینی نیز رشد ارزش معاملات خرد تا سطح ۶ همتی بود.

با وجود رشد ۳۹ هزار واحدی شاخص کل در روز ابتدایی هفته، بازار سهام روز یکشنبه را با روند دیگری آغاز کرد. روندی که نشان می‌داد رشد ارزش معاملات خرد در روز شنبه ناشی از تعطیل شدن روز چهارشنبه بوده و فعالان بازار سهام در تکاپوی خرید سهام نیستند.

رشد شاخص کل بورس تهران در نیمه دوم معاملات نشان می‌دهد که بازار سهام همچنان بدون عوامل حمایتی، علاقه‌ای به رشد ندارد. از سوی دیگر افت شاخص هم‌وزن که اثرپذیری کمتری از حمایت سهم‌های سنگین بازار می‌پذیرد؛ در کنار کاهش ارزش معاملات خرد بیانگر ضعف تقاضای سهام در معاملات روز یکشنبه است.

دیروز شاخص‌های فرابورسی اما یکپارچه قرمز پوش بودند. شاخص کل فرابورس در معاملات روز گذشته افت ۳۹ صدم درصدی داشت و شاخص هم‌وزن این بازار ۵۲ صدم درصد افت کرد.

*روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

نوسان روزانه شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس تهران در ۳۰ روز معاملاتی اخیر نشان می‌دهد که در تغییر روند ۸ مرداد ماه، شاخص هم‌وزن دنباله‌رو شاخص کل بوده و با برگشت روند پس از معاملات ۱۴ مرداد شاخص کل به سمت تغییرات منفی هم‌وزن متمایل شده است.

نسبت نمادهای مثبت و منفی نیز در این مدت نشان می‌دهد که معاملات روز یکشنبه سهم بالایی برای نمادهای منفی قائل بوده و با افت میانگین سرانه خرید تا کمتر از ۲۴.۵ میلیون تومان و افت میانگین سرانه فروش تا کمتر از ۲۲ میلیون تومان بازار با کاهش شدید عرضه و تقاضا همراه بوده که از این میزان کاهش عرضه اندکی بیشتر بوده و همچنان سرانه خرید از فروش بیشتر است.

خالص جریان پول حقیقی سهام و صندوق‌های درآمد ثابت در معاملات روز شنبه با رشد شاخص کل پس از مدت‌ها درجا زدن؛ تغییر روند داد. این تغییر روند دوام چندانی نداشت و جریان پول معاملات یکشنبه در تداوم روزهای انتهایی هفته دوم مرداد بود.

*پیش بینی بورس دوشنبه

 با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام امروز همچنان رکودی خواهد بود. احتمال افزایش عرضه سهام در معاملات امروز بالا است و خروج پول از بازار سهام تداوم خواهد داشت. جریان پول حقیقی در میان صندوق‌های درآمد ثابت نیز افزایش خواهد یافت و احتمال پیشی گرفتن سرانه فروش از خرید نیز وجود دارد.

معاملات امروز احتمالا با افزایش صف‌های فروش و کاهش صف‌های خرید همراه باشد؛ اما همچنان برخی از نمادهای مثبت تأثیر گذار بر شاخص کل ستون‌های مقاومتی بازار هستند. با این تفاسیر بازدهی ضعیف‌تر شاخص‌هم‌وزن به نسبت شاخص کل محتمل است.  

کد خبر 32648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =