۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
دلار، اکتور اصلی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر چه قیمت دلار به سمت ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کند ما شاهد رشد شاخص کل به کانال ۲ میلیون هزار واحدی خواهیم بود، افزود: اخباری که این روزها در حال انتشار است تاثیرات زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت زیرا بازار سرمایه یک بازار خبر محور است اما خبر واگذاری سهام وزارت نفت در صنعت پالایشی امروز نتوانست این صنعت را مورد اقبال قرار دهد و به کار خود ادامه داد بنابراین میتوان گفت نرخ دلار تاثیر بیشتری بر روی روند بازار سرمایه دارد.

نادر اسراری - مدیر صندوق‌های جسورانه و خصوصی داناک در خصوص اهمیت نوسان نرخ دلار در روند شاخص کل بورس به بیدار بورس، گفت: به نظر بازار به صورت روانی و البته تجربی عدد شاخص کل و دلار را به این صورت تعریف کرده که هر چقدر دلار به سمت ۴۸ هزار تومان نزدیک شود شاهد افزایش عرضه خواهیم بود و شاخص به ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار واحدی تمایل خواهد داشت.

 وی در ادامه افزود: هرچقدر نرخ دلار به ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک میشود امیدوار به شکست شاخص ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی افزایش پیدا می‌کند و بنابراین بازار سرمایه با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: همان‌طور که مشخص است مهم‌ترین پارامتر در روزهای آینده بازار سرمایه همین قیمت دلار خواهد بود که در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار تراز تجاری منتشر شده در کوتاه مدت میتواند به عنوان نقشه راه عمل کند.

اسراری ادامه داد: دلار ۴۸ هزار تومانی می‌تواند به عنوان حمایت بسیار قوی عمل کند و خوشبینی‌ها به کاهش قیمت دلار را کمرنگ کند، با روندی که تعریف شد همچنان می‌توان گفت در گروه‌های کوچک‌تر و بی‌حاشیه‌تر که گزارشات ۳ ماهه خوبی منتشر کرده‌اند معاملات جذاب‌تری شاهد خواهیم بود.

** گروه پالایشی بدون واکنش به اخبار در مسیر خود در حال حرکت است

وی در رابطه خبری که امروز مبنی موظف بودن وزارت نفت به واگذاری سهم خود در پالایشگاه‌ها، گفت: گروه پالایشی را با توجه به اصلاح مناسبی که داشتند بهتر است در کوتاه مدت با روند کرک اسپرد و قیمت دلار دنبال کرد و خبر فوق تاثیر چندانی بر معاملات گروه نخواهد داشت با توجه به رشد کرک اسپرد منفی‌های گروه پالایش به خصوص "شپنا" برای خرید جذاب به نظر میرسد.

** بازگشت خودرو به بورس کالا تنها منجی این صنعت

این کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به عرضه بلوک خودرویی‌ها که این روزها بسیار خبرساز شده است، افزود: در خصوص خودرویی‌ها به نظر گام‌های مثبتی در جهت عرضه بلوک‌ها انجام شده است اما سرعت آماده‌سازی برای عرضه از انتظار بازار کمتر است و احتمال عرضه در کوتاه مدت ضعیف است و به نظر اخباری از جنس عرضه مجدد در بورس کالا و افزایش سرمایه زودتر ناجی این گروه میشود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =