بحران افزایش قیمت انرژی در اروپا برمی‌گردد؟

شرکت نیروی آلمانی EON SE اعلام کرد بازار انرژی اروپا همچنان در معرض خطر افزایش قیمت‌ها در زمستان امسال است و از مصرف‌کنندگان و کسب و کارها خواست به صرفه جویی در مصرف گاز و برق ادامه دهند.

به گزارش بیداربورس، قیمت عمده فروشی گاز اروپا از رکورد بالایی که در سال میلادی گذشته وجود داشت، ریزش کرده و پایگاه‌های ذخیره سازی پیش از فرا رسیدن زمستان، تقریبا پر هستند. با این حال، این شرکت نیروی آلمانی هشدار داد اگر رویدادهایی مانند کمبود برنامه‌ریزی نشده ذخایر با هوای سرد در زمستان مقارن شود، ممکن است به افزایش چشمگیر قیمت‌ها منتهی شود.

لئونارد بیرنبوم، مدیرعامل شرکت EON در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: احتمال تکرار بحران زمستان گذشته، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد که می‌توان در بازار فرابورسی مشاهده شد. اما باید روشن کنیم که تغییر ساختاری به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا، به قوت خود باقی می‌ماند و بنابراین، این بحران پایان نپذیرفته است.

وی در ادامه افزود: این که آیا کشورها باید همچنان برای هزینه‌های انرژی مصرف‌کنندگان و کسب و کارها، یارانه فراهم کنند، مسئله‌ای است که هر دولت باید درباره آن تصمیم بگیرد زیرا بازارها بسیار متفاوت هستند. بازارهایی وجود دارند که یارانه در آنها همچنان ضروری هستند و بازارهایی مانند آلمان هستند که این وضعیت درباره آنها صدق نمی‌کند.

لئونارد بیرنبوم اظهار کرد: انتظار دارد در بلندمدت، قیمت‌ها افزایش پیدا کند زیرا سوخت حمل شده توسط نفتکش‌ها معمولا گران‌تر از گازی هستند که از طریق خط لوله از روسیه وارد می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت EON اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در گذار انرژی را افزایش داده تا برای رشد بیشتر آماده شود زیرا بازارهای نیروی اروپا با هدف خودکفایی انرژی این منطقه، به میزان فزاینده‌ای سبز شده‌اند. این شرکت حدود ۲.۴ میلیارد یورو روی زیرساخت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ هزینه کرد که ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و برنامه سرمایه‌گذاری ۵.۸ میلیارد یورویی کل سال خود را مجددا تائید کرد.

کد خبر 32777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =