خریدار بلوک پرحاشیه ایرانخودرو کیست؟

روز گذشته بانک صادرات برای پنجمین بار بلوک ۳.۳۶ درصدی ایران خودرو را به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان روی میز معامله برد و خلاف نوبت های گذشته، بالاخره خریدار پای میز معامله آمد و بانک صادرات آماده خروج از ترکیب سهامداری "خودرو" شد.

به گزارش بیداربورس روز گذشته بانک صادرات برای پنجمین بار بلوک ۳.۳۶ درصدی ایران خودرو را به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان روی میز معامله برد و خلاف نوبت های گذشته، بالاخره خریدار پای میز معامله آمد و بانک صادرات آماده خروج از ترکیب سهامداری "خودرو" شد.

نکته: قیمت معامله هر سهم ۳۲۰۰ ریال بود، در حالی که در تابلو معاملات خرد، این سهم با قیمت ۲۴۰۰ ریال معامله می‌شد و سود بانک صادرات به ازای هر سهم ۵ تومان شناسایی شد.

پیش از این ۴ بار بلوک خودرو برای فروش گذاشته شده بود اما معامله ‌ای انجام نشد.

۲۰ آذر ۱۴۰۱ با قیمت هر سهم ۴۵۰ تومان

۳۰ آذر ۱۴۰۱ با قیمت هر سهم ۵۰۰ تومان

۷ اسفند ۱۴۰۱ با قیمت هر سهم ۴۱۰ تومان

۳۱ خرداد۱۴۰۲ با قیمت هرسهم ۳۶۰ تومان

در نهایت این بار با قیمت هرسهم ۳۲۰ تومان معامله انجام شد.

**خریدار کیست؟

اگرچه در ابتدا مدیرعامل گروه بهمن خریداری بلوک خودرو را تکذیب کرد اما در نهایت با اعلام رئیس هیات مدیره و شفاف‌سازی گروه بهمن مشخص شد که خریدار ایرنخودرو همین گروه بوده است.

**پشت گروه بهمن کیست؟

شرکت صنایع تولیدی کروز  در سال ۹۵ حدود ۶۲ درصد از سهام گروه بهمن را خرید.

کروز پای خودرو نشست

البته این نخستین تلاش "کروز" برای خرید سهام ایرانخودرو نیست، در واقع کروز سالهاست که سهام ایرانخودرو را در قالب شرکت های زیرمجموعه خود خریداری کرده است. درواقع اولین بار در سال ۹۰ بلوکی از سهام ایرانخودرو توسط شرکت تدبیر سرمایه آراد که اعضای هیات مدیره مشترک با کروز داشت خریداری شد و در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکتهای تدبیر سرمایه آراد و سپهر کیش ایرانیان قرار دارد که این دو شرکت نیز از زیرمجموعه های کروز هستند.

خریدار بلوک پرحاشیه ایرانخودرو کیست؟

**قبضه مدیریتی ایرانخودرو

با این حساب اگر خرید سهام ۳.۶ درصدی ایران خودروی بانک صادرات از سوی بورس تأیید و قطعی شود، گروه بهمن، به طور رسمی، حدود ۲۹ درصد از سهام بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه را در اختیار خواهد داشت. درواقع اکنون دو کرسی هیئت مدیره ایران خودرو در اختیار گروه بهمن و قطعه‎‌سازی کروز است و افزایش مالکیت گروه بهمن می‌تواند به قبضه مدیریتی ایران خودرو منجر شود.

**بانک تجارت هم فروشنده است

بانک تجارت نیز ۳.۰۶ درصد از سهام ایرانخودرو را در اختیار دارد که گفته میشود بعد از ارزشگذاری مانند بانک صادرات بالاتر از قیت تابلو به فروش خواهد گذاشت اما نکته جالب اینجاست که برخی گروه بهمن و کروز را از امروز به عنوان خریدار بلوک بانک تجارت معرفی کرده اند.

نکته: درصورت خریداری بلوک ۳.۰۶ درصدی ایرانخودروی از بانک تجارت، سهام کروز به صورت غیرمستقیم در ایرانخودرو به بیش از ۳۰درصد میرسد. 

**ایرانخودرو در مسیر خصوصی سازی است؟

برخی فعالان بازار این انتقال را آغازی بر واگذاری سهام دولتی ایرانخودرو و حرکت این شرکت به سمت خصوصی سازی میدانند. البته در این میان سابقه کروز در خریداری ۶۲درصد از سهم گروه بهمن در سال ۹۵ درست پس از سخنرانی رئیس جمهور وقت در خصوص لزوم خصوصی سازی کامل صنعت خودرو، این تئوری را پررنگ‌تر میکند.

**شکلگیری انحصار در بازار قطعه و خودرو

دولت بارها اعلام کرده که قصد واگذاری سهام خود در خودروسازان را دارد اما گویی موانع بسیاری در مسیر این واگذاری قرار دارد که قطعا پیدا کردن یک خریدار مطمئن و اهل را میتوان یکی از همین دشواری ها دانست. شایعات بسیاری در این خصوص مطرح شد تا جاییکه اسم نهادهای نظامی هم به عنوان خریدار به گوش رسید اما به نظر میرسد خریداری که با این بازار آشنا باشد در اولویت قرار گرفته است. البته ورود یک قطعه ساز به صنعت خودروسازی با فرض شکلگیری بازار انحصاری میتواند دلیل مخالفت بسیاری از منتقدان و حتی ورود شورای رقابت و ابطال این سرمایه گذاری باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =