اثر ابطال مصوبه خوراک بر آینده میان‌ مدت بورس و بهترین سپر تورمی

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر ابطال مصوبه خوراک پتروشیمی ها بر روند میان‌مدت بورس، اعلام کرد: کالاها و ابزارهای دلاری در شرایط فعلی نسبت به سهام، سپر تورمی مناسب‌تری هستند.

به گزارش بیداربورس، مهدی دلبری با اشاره به اینکه تمام بازارهای رقیب بورس به دلیل سیاست‌های دولت در خصوص پیش‌فروش خودرو و بالا بودن نرخ بهره در رکود به سر می‌برند با انتشار مطلبی با عنوان "بهترین سپر تورمی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: تقریبا از لحاظ ارزش معاملات و روند قیمتی در بازارهای رقیب نیز شرایط پر رونقی مشاهده نمی شود.

نقدشوندگی که همیشه از مزایای بازار سرمایه محسوب می‌شد در شرایط مناسبی نیست. در دو هفته گذشته ارزش معاملات نیز تقریبا نصف میانگین معاملات ماهانه بود. در خصوص وضعیت بازار سرمایه در میان‌مدت به نظر می‌رسد رفتار سیاست گذار و نحوه واکنش دولت به اتفاقات بازار سرمایه بسیار مهم است.

سال های گذشته حمایت‌های مالی و رسانه‌ای از بازار سرمایه جواب می‌داد  اما اکنون به واسطه اینکه نهادهای عمومی و سهامداران عمده منابعی ندارند و هم اینکه به نظر می‌رسد دولت اراده‌ای برای تغییر روند بازار ندارد آن ابزارها نیز کارآیی را از دست داده‌اند.

از طرفی مرداد و شهریور به دلیل اینکه فصل مجامع نیز به پایان می‌رسد معمولا اخبار مثبت یا اتفاقات خاصی از سمت بنگاه‌ها به بازار منعکس نمی‌شود و از طرف دیگر ورودی منابع هم از سمت سود تقسیمی اتفاق نمی‌افتد. معمولا در این یکی دو ماه به صورت سنتی بازار سرمایه فقر اطلاعاتی دارد و منتظر گزارش‌های ماهانه می‌ماند.

متاسفانه قیمت‌های جهانی نیز حمایت مناسبی از بازار سرمایه نکرده و به دلیل اتفاقاتی که در چین افتاده قیمت‌های جهانی نیز شرایط مناسبی ندارد. مهم‌ترین خبری که در دو ماه آینده می‌تواند در روند میان‌مدت بازار سرمایه اثرگذار باشد رفتار دولت و واکنش به ابطال مصوبه گاز پتروشیمی از سمت مجلس است. امید می رود دولت با رفتار منصفانه و عقلایی سعی در اصلاح بخشنامه خوراک گاز داشته باشد. چرا که این بخشنامه اثر را به‌وضوح روی تراز ارزی، دلار و اشتغال خواهد گذاشت و از طرف دیگر برنامه هفتم نیز در سه‌ماهه آینده سیر تصویب را طی می‌کند که این موضوع هم روی روند بازار اثرگذار خواهد بود.

شرایط بازار بسیار مبهم است و در چنین شرایطی نمی‌توان درصد مشخصی برای دارایی تنظیم کرد. به افراد توصیه می‌شود سبدی از تمام دارایی‌ها داشته باشند.

با توجه به انتظارات تورمی دارایی‌هایی مانند صندوق‌های با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی نمی‌تواند جذاب باشد اما سایر دارایی‌ها مانند کالاها، ابزارهای دلاری و در مرحله آخر سهام می‌توانند کمک کنند تا یک سپر تورمی داشت. بطورکلی طی سه سال اخیر به دلیل کاهش حاشیه سود، سهام نتوانسته سپر تورمی مناسبی باشد به همین دلیل کالاها و ابزارهای دلاری در این شرایط سپر تورمی مناسب‌تری هستند.

کد خبر 33192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =