پیش بینی عدم شوک ارزی در نیمه دوم سال با آزادسازی ها و درآمدهای نفتی

کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی و آزادسازی منابع بلوکه گفت: در نیمه دوم سال دست بانک مرکزی برای جلوگیری از شوک‌های ارزی باز است و فشار ارزی نخواهیم داشت.

به گزارش بیداربورس، مجید شاکری با بیان اینکه آمار کنترل رشد نقدینگی اثرگذارترین آمار اقتصادی است به ایسنا گفت: اثر روند قاطع کنترل رشد نقدینگی به مرور در کاهش کنترل تورم‌های ماهانه مشاهده می شود. کاهش نرخ رشد نقدینگی از فشار بر تراز پرداخت‌ها نیز کم می‌کند.

وی افزود: برای تداوم کاهش رشد نقدینگی باید اقداماتی صورت گیرد تا شوک‌های ارزی جدید رخ ندهد. معمولا نیمه اول در مواجهه با شوک‌های ارزی وضعیت بهتری وجود دارد. چرا که موعدهای تسویه در نیمه اول سال نیست و فشارها بیشتر در نیمه دوم سال رخ می‌دهد. اگر کاهش نرخ رشد نقدینگی با شوک‌های غیرعادی ارزی همراه نشود به زودی شاهد کاهش قابل توجه تورم نقطه به نقطه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای کنترل شوک های ارزی در نیمه دوم سال باید عرضه ارز را تقویت کرد. در این زمینه درآمدهای نفتی با رشد میزان فروش نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. از طرف دیگر آزادسازی منابع بلوکه دست بانک مرکزی را برای تامین کالاهای اساسی باز تر خواهد کرد. بنابراین شوک‌های ارزی مانند تسویه بین بانکی در ماه سپتامر بدون هیچ مشکلی سپری می شود.

شاکری اضافه کرد: بانک مرکزی برای مقابله با شوک‌های ارزی در نیمه دوم سال بخصوص در ماه‌های آذر یا بهمن به دلیل افزایش تقاضای ارز، برنامه ریزی کرده و به نظر می‌رسد با مشکلی روبرو نشود. کاهش نرخ رشد نقدینگی اگر با تعادل در تراز پرداخت ها از جمله نیمه دوم سال همراه باشد به نظر می‌رسد وضعیت سال جاری بهتر باشد.

کد خبر 33230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =