۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت گروه سرمایه‌گذاری میزاث فرهنگی و گردشگری ایران را از اینجا بخوانید.

مقدمه:

صنعت گردشگری از پتانسیل‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و به‌راحتی می‌تواند از وابستگی اقتصاد کشور به صنعت نفت بکاهد.

این صنعت در ایران از حوزه‌های توسعه‌نیافته می‌باشد، لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند برای شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در توسعه زیرساخت گردشگری در منطقه خاورمیانه، با توجه به پتانسیل‌های طبیعی، درمانی، تاریخی و فرهنگی موقعیت مناسبی ایجاد نماید.

معرفی شرکت:

شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) در سال ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت­های تهران به ثبت رسیده است و به‌عنوان نخستین هلدینگ تخصصی درزمینهٔ گردشگری در ایران، باهدف توسعه صنعت گردشگری کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق مشارکت عمومی ایجادشده است.

این شرکت بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است. چشم‌انداز پیش روی سمگا برنامه‌ریزی برای تبدیل این شرکت به نماد توسعه گردشگری و یکی از سه برند برتر گردشگری بخش خصوصی در منطقه در افق ۱۴۰۴ است و برای رسیدن به این هدف کلان، ایجاد زنجیره کامل فعالیت‌های گردشگری شامل ارزیابی اقتصادی و برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و توسعه، مرمت و احیا، مارکتینگ، برندینگ و جذب گردشگر، مدیریت بهره‌برداری و فرانچایز هتل‌ها و تأسیسات در قالب شرکت‌های تخصصی در دستور کار جدی این شرکت است. ساختار شرکت به‌نوعی تعیین‌شده است که در قالب هسته‌ای کوچک و شبکه‌ای بزرگ اقدام کند. به‌طوری‌که اغلب پروژه‌ها و طرح‌های تعریف‌شده در این شرکت، از طریق تأسیس شرکت‌های فرعی تخصصی و شرکت‌ پروژه­ها و یا از طریق برون‌سپاری و انعقاد قرارداد با شرکت‌های متخصص در زمینه‌های کاری مرتبط به انجام می‌رسد.

خدمات ارائه‌شده توسط شرکت در بخش‌های مختلف زنجیره توسعه فعالیت‌های گردشگری، شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بررسی و انتخاب آن‌ها
  2. ایجاد ساختار مشارکت و سرمایه‌گذاری
  3. مرمت و بازسازی بناهای تاریخی
  4. جلب مشارکت‌های سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شاخص گردشگری
  5. بهره‌برداری و مدیریت مجموعه‌های گردشگری با برند ایجادشده در گروه سمگا

این مجموعه، خدماتی نظیر ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از پروژه‌هایی مانند هتل‌ها، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی مجتمع‌های توریستی را ارائه و هم‌چنین به‌عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز فعالیت می‌کند.

این شرکت به‌منظور افزایش نقد شوندگی سهام سمگا، در سال‌های گذشته با مشارکت بانک گردشگری و شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان اقدام به ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری ایرانیان کرده است تا در شرایط بحرانی بازار سرمایه حافظ قیمت سهم و منافع سهامداران باشد.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، در حال حاضر باارزش بازاری حدود ۶۹.۱۰۰ میلیارد ریال و با تعداد ۱۵ میلیارد برگ سهم در بازار اول فرابرس در گروه هتل و رستوران با نماد سمگا در حال فعالیت است.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

بررسی اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال:

  1. ترکیب سهامداران اصلی شرکت:

سهامداران

تعداد سهام

درصد سهم

شرکت فراز عمران آریانا- سهامی خاص

۱.۸۹۲.۲۴۰.۲۳۹

۱۸.۹۲%

صندوق. س.ا.بازار گردانی گروه گردشگری ایران

۱.۰۴۶.۹۱۵.۹۰۷

۱۰.۴۷%

شرکت تجارت بین‌المللی دل عالم ایرانیان

۹۶۹.۴۶۴.۱۱۰

۹.۶۹%

صندوق سرمایه‌گذاری بانک گردشگری

۴۷۹.۵۶۳.۳۵۳

۴.۸۰%

اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان

۳۷۶.۰۰۴.۲۱۹

۳.۷۶%

سرمایه‌گذاری الوند

۳۰۴.۶۹۲.۴۸۳

۳.۰۵%

سینا سروش اریکه

۲۰۳.۴۵۴.۵۶۴

۲.۰۳%

۲. اطلاعات مالی: 

نسبت‌های مالی

نماد سمگا

صنعت

حاشیه سود عملیاتی

 %۹۸

۹۷ %

حاشیه سود خالص

۹۵ %

۹۷ %

بازده دارایی‌ها

۲۴ %

۲۹ %

بازده حقوق صاحبان سهام

۴۹ %

۳۹ %

نسبت پرداخت سود

۵۳ %

۶۹ %

ضرایب

نماد سمگا

صنعت

بورس

P/E

۴.۵۹

۷.۶۱

۷.۹۰

P/S

۴.۵۳

۸.۶۸

۲.۰۲

P/B

۱.۸۲

۳.۳۲

۳.۳۹

نرخ رشد

نرخ رشد درآمد

فصل‌به‌فصل مشابه

۳۲۷.۲%

نرخ رشد درآمد

سال‌به‌سال قبل

۴۵.۲%

نرخ رشد سود عملیاتی

فصل‌به‌فصل مشابه

۸۸۹.۲%

نرخ رشد سود عملیاتی

سال‌به‌سال قبل

۴۵.۶%

نرخ رشد سود خالص

فصل‌به‌فصل مشابه

۲۰۳۰.۲%

نرخ رشد سود خالص

سال‌به‌سال قبل

۱۰.۶%

بررسی اطلاعات فوق نشان می‌دهد که شرکت از پتانسیل بالایی برای سودآوری و کسب بازدهی در بازارسرمایه را دارد و پیش‌بینی می‌شود درآمدهای شرکت با نرخ بالاتری نسبت به میانگین بازار رشد کند و عملکرد بهتری نسبت به بازار داشته باشد. 

ضمناً با توجه به چشم‌انداز مثبت در گشایش­های سیاسی و ورود گردشگران خارجی به کشور، شرکت قابلیت سودآوری بیشتری را خواهد داشت.

شرکت‌های مهم زیرمجموعه:

  1. بانک گردشگری (سهامی عام):

شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مکاتبات لازم در خصوص تملیک سهام بانک گردشگری را تا سطح ۳۳ درصد پیرو بخش‌نامه شماره ۱۹۶۷۰۳/۹۷ مورخ شهریور ۹۷ بر اساس دستورالعمل بخش‌نامه یادشده به عمل‌آورده است. ازآنجایی‌که مطابق بخش‌نامه مزبور اعطا مجوز لازم برای ارتقا درصد سهام بانک گردشگری در حیطه اختیارات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار می‌باشد و موضوع مزبور در جریان است.

شرکت‌های زیرمجموعه بانک گردشگری:

۱-شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران (سهامی خاص): این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌های رایانه‌ای و برنامه‌نویسی سازمانی فعالیت می‌کند، هم‌چنین این شرکت درزمینهٔ واردات تجهیزات رایانه‌ای نیز می‌پردازد، از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های این شرکت سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی در سهام شرکت رایان مهر دانش سنج است. با توجه به وضعیت مالی شرکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بلندمدت در سایر شرکت‌ها ارزش تخمینی برای این شرکت حدود ۵.۶۰۴ میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

۲-شرکت پارس میکا کیش (سهامی خاص): این شرکت در حوزه ساخت‌وساز و ایجاد مراکز تجاری و تفریحی می‌باشد ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست شرکت پروژه میکا مال کیش در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار می‌باشد که تا سال مالی ۱۴۰۱ حدود ۸۲ درصد پیشرفت داشته است. این شرکت همچنین مالکیت ۱۰۰ درصدی در شرکت‌های تله کابین ساحل میکا کیش، شرکت تفریحی آبزیدان پارس، میکارادآتیه و پروژه تفریحی آ داک پارس را دارا می‌باشد. با توجه به وضعیت مالی شرکت و پروژه‌های در دست سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها ارزش تخمینی برای این شرکت حدود ۲۵.۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

۳. شرکت نگین افق نیایش(سهامی خاص): این شرکت در حوره ساخت و ساز و ایجاد مراکز تجاری و مسکونی است و از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست این شرکت در شهر تهران با زیربنایی به مساحت ۲۲۳.۰۰۰ مترمربع با کاربری پارکینگ، تجاری واداری در زمینی به مساحت ۱۵.۷۹۷ مترمربع می‌باشد.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

۴ -شرکت پرستیژلند (سهامی خاص): این شرکت در حوزه ساخت‌وساز و ایجاد مراکز تجاری و مسکونی می‌باشد ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست این شرکت واحدهای مسکونی و تجاری واداری IFC می‌باشد

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

با توجه به وضعیت مالی شرکت و پروژه‌های در دست سرمایه‌گذاری ارزش تخمینی برای این شرکت حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

  1. شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان (سهامی عام): این شرکت عملاً یک هلدینگ چند رشته­ای است که در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی سمگا می‌باشد. این شرکت در حال حاضر باارزش بازاری حدود ۱۷۰ هزار میلیارد ریال و تعداد ۳ میلیارد سهم در بازار پایه فرا بورس در گروه هتل و رستوران با نماد " گنگین"، در حال معامله است. موضوع فعالیت عبارت است از:
  1. مشاوره و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، واحدهای تولیدی صنعتی ساخت اماکن گردشگری احداث
  2. ایجاد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی و ساختمانی گردشگری

شرکت‌های زیرمجموعه گنگین:

  1. شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان (آیلند):

از جملهمهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه پروژه عظیم آیلند است که این پروژه دارای :

 .          وسعت پروژه: ۱۴۰۰ هکتار (معادل مناطق ۱۹، ۱۸ و ۲۰ شهرداری تهران)

·         موقعیت جغرافیایی: ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران، اتوبان تهران ساوه، ۷ کیلومتر بعد از خروجی فرودگاه امام (ره)

·         مقیاس پروژه: شهر اقامتی – مسکونی، تفریحی، ورزشی، گردشگری، اداری، تجاری و صنعتی شامـل ۲۴ شرکت – پروژه در ابعاد و استانداردهای بین‌المللی

·         جمعیت‌پذیری: سکونتی – اقامتی پروژه برای ۶۰ هزار نفر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری

         اشتغال مستقیم: بیش از ۳۰ هزار نفر

آیلند، سرزمین ایرانیان، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک بین‌المللی اقامتی، تفریحی، تجاری و ورزشی در ایران، اولین مجموعه در کشور است که هم‌زمان سه عنوان زیر را دارا است:

·         منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی (مصوبه هیئت محترم دولت)

·         شهرک نمونه گردشگری (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری)

·         منطقه ویژه اقتصادی (مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی و ابلاغ رسمی دولت)

 ازجمله شاخصه‌های این طرح عظیم، واقع بودن آن در یک منطقه ویژه اقتصادی است که ازلحاظ انواع مزایا، امکانات و ارائه خدمات در کشور بی‌نظیر بوده و می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت رقابتی این طرح شمرده شود. توسعه هم‌زمان مفاهیم منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی، شهرک گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی در این مکان در کنار الزامات و استانداردهایی که این تعاریف با خود به همراه دارند، یکی از ناب‌ترین فرصت‌های حضور و سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران و بهترین و جذاب‌ترین خدمات تفریحی، تجاری، ورزشی، مسکونی را برای کشور فراهم می‌کند.

شایان‌ذکر است ارزش روز پروژه آیلند مطابق نظر کارشناسان رسمی دادگستری مبلغ ۴۸۲.۱۰۷ میلیارد ریال می‌باشد، که در افشای الف ۴ تیرماه ۱۴۰۲ در سامانه کدال می‌باشد.

  1. هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام):

این هلدینگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری، باهدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور تأسیس‌شده است. این هلدینگ، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ باهدف رشد و اعتلای صنعت و معدن کشور آغاز و هدف نهایی آن سرمایه‌گذاری در صنایع و معادن به‌منظور تبدیل‌شدن به قطبی مؤثر در تحقق بخشیدن به اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله در این حوزه است. این هلدینگ دارای زنجیره کامل فولاد از استخراج سنگ‌آهن در مجتمع ماهان سیرجان تا ذوب و نورد آن در مجتمع فولاد بناب را در اختیار دارد و شرکت¬های صنعتی این حوزه شامل: شرکت توسعه فرآوری ماهان سیرجان، شرکت احیا استیل فولاد بافت، مجتمع فولاد بناب، شرکت جمیل کرک بافت و شرکت بازرگانی دانا می‌باشد و از بابت فروش آهن اسفنجی و سنگ‌آهن مگنتیت توانسته مبلغ ۱۴۰.۲۳۹ میلیارد ریال را به‌عنوان درآمد شناسایی نماید. سهامداران اصلی شرکت شامل ۵۷% شرکت عمران پی ژیوار (۱۰۰% متعلق به گروه گنگین)، ۳۳% گروه صنعتی ایرانیان پارتیان آرارات (۱۰۰% متعلق به گروه گنگین) و سایر است. در حدود ۹۲% سهام شرکت متعلق به گروه گنگین است (با توجه به اطلاعات اخذشده از مجموعه). ارزش برآوردی برای زیرمجموعه‌های ماهان در حدود ۲۰۴.۰۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان:

سرمایه‌گذاری‌ها

درصد

برآورد ارزش سرمایه‌گذاری

(میلیون ریال)

توسعه فراوری ماهان

۱۰۰

۳۷,۲۵۱,۵۱۵

صنعت فولاد بناب

۵۱

۹۹,۸۷۲,۹۷۷

احیا استیل فولاد

۲۶

۱۹,۵۰۰,۰۰۰

جمیل کرک بافت

۱۰۰

۱۱۵,۶۴۳

گسترش فولاد شهریار

۲۰

۹۳۰,۴۸۲

گروه بازرگانی دانا

۳۶

۱,۱۶۳,۱۲۰

فولادسازان نوین آیریک

۹۴

۴۲,۳۰۰,۰۰۰

گروه توسعه انرژی و گاز لاوان

۶۰

۲۹۴,۴۲۴

مجتمع پترو صنعت گامرون

-

۲,۶۷۲,۰۷۹

سایر

-

۳۶۵,۷۷۰

جمع

-

۲۰۴,۴۶۶,۰۱۱

زنجیره فولاد در هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان

مقدار تولید (تن)

سال مالی ۱۴۰۱

برآورد سال مالی ۱۴۰۲

کنسانتره (ظرفیت ۲.۵ م تن)

۰

۰

سنگ‌آهن (ظرفیت ۳ م تن)

۲,۵۵۱,۳۲۳

۲,۷۰۰,۰۰۰

شرکت احیا استیل فولاد بافت

مقدار تولید تن

سال مالی ۱۴۰۱

برآورد سال مالی ۱۴۰۲

آهن اسفنجی (ظرفیت ۰.۸ م تن+۰.۸ م تن)

۸۳۴,۵۶۹

۱,۲۸۰,۰۰۰

شرکت احیا استیل فولاد بافت با تولید عملی بیش از ۸۰۰.۰۰۰ تن سهم ۲.۴ درصدی از تولید آهن اسفنجی کل کشور دارد با توجه به اینکه در این صنعت شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس نیز سهمی ۲.۶ درصدی از این تولید آهن اسفنجی ایران را بر عهده دارد، لذا می‌توان این شرکت را مشابه و نزدیک آن دانست. با توجه ارزش‌گذاری سهام ا صبا فولاد خلیج‌فارس حدود ۱۹ همت است، ارزش تقریبی شرکت احیا استیل را نیز در این حدود در نظر گرفته‌شده است.

مجتمع فولاد صنعت بناب

مقدار تولید (تن)

سال مالی ۱۴۰۱

برآورد سال مالی ۱۴۰۲

میلگرد - ظرفیت ۳.۲ م تن

۴۴۹,۶۴۹

۴۴۱,۰۰۰

شمش - ظرفیت ۹۳۰,۰۰۰ تن

۳۶۴,۳۹۸

۴۵۰,۰۰۰

مجتمع فولاد صنعت بناب با تولید عملی بیش از ۸۰۰.۰۰۰ تن سهم ۴.۵ درصدی از تولید شمش و میلگرد کل کشور دارد با توجه به اینکه در این صنعت شرکت فولاد سبزوار نیز سهمی ۴.۵ درصدی از این تولید شمش ایران را بر عهده دارد، لذا می‌توان این شرکت را مشابه و نزدیک آن دانست. با توجه اینکه ارزش بازار فولاد سبزوار حدود ۱۴ همت است، ارزش تقریبی مجتمع فولاد بناب را نیز در این حدود در نظر گرفته‌شده است.

  1. شرکت توسعه خدمات ساختمانی پارس کیمیا (سهامی خاص): شرکت توسعه خدماتی پارس کیمیا در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۸ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌شده و موضوع فعالیت شرکت ارائه خدمات سرمایه‌گذاری مرتبط با پروژه و طرح‌ها، انجام امور طراحی و فنی و مهندسی و سایر فعالیت‌های مرتبط و شناسایی فرصت‌های سرمایه سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور و ... می‌باشد. عمده سرمایه‌گذاری این شرکت در ساخت‌وساز املاک در شهرهای اهواز، رشت، ساری، کوی فراز تهران می‌باشد.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

 نام پروژه: پروژه کوی فراز

کاربری: مسکونی

آدرس: سعادت‌آباد

زیربنای کل: ۳۱۵۹ مترمربع

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

نام پروژه: پروژه اقامتی ثامن مشهد

کاربری: اقامتی، تفریحی

آدرس: مشهد

زیربنای کل: ۴۶۶۹ مترمربع

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

نام پروژه: تجاری اداری فرهنگ ساری

کاربری: تجاری، اداری

آدرس: مازندران، ساری

زیربنای کل: ۹۲۲۹ مترمربع

نام پروژه: اهواز

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

کاربری: تجاری، مسکونی

آدرس: اهواز، کیانپارس،

زیربنای کل: ۱۶۶۸۵ مترمربع

نام پروژه: گلسار رشت

کاربری: تجاری، اداری

آدرس: گیلان، رشت، گلسار

 زیربنای کل: ۴۶۰۲ مترمربع

با توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها ارزش تخمینی در حدود ۱۹.۰۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

سرمایه‌گذاری لقمان (سهامی عام):این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی و غیر بورسی فعال می‌باشد، از مهم‌ترین اقدامات اصلی شرکت خرید کارگزاری توسعه سهند، خرید ۴ واحد اداری در تهران، خرید سبد گردان و قبول سمت مدیر صندوق در سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری ایرانیان می‌باشد. سرمایه این شرکت در حال حاضر ۵.۴۳۰ میلیارد ریال است و ارزش بازار آن حدود ۱۱.۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

1-صندوق بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری ایرانیان در سال ۱۳۹۵ در بورس به ثبت رسید. هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار است. مدیر صندوق شرکت سرمایه‌گذاری لقمان می‌باشد. با توجه به خالص ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری به میزان ۱۸,۶۴۰,۰۲۴ ریال و سهم ۲۲ درصدی سمگا از این صندوق، ۱۰۵۵ میلیارد ریال به‌عنوان ارزش برآوردی تعیین می‌شود.

۲-کارگزاری توسعه سهند (سهامی خاص): این کارگزاری در حوزه بازار سرمایه و معامله اوراق بهادار فعالیت می‌کند، این شرکت در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۶ درصد توسط گروه گردشگری و میراث فرهنگی و ۵۴ درصد توسط سرمایه‌گذاری لقمان خریداری شد، تخمین ارزش سرمایه‌گذاری در کارگزاری توسعه سهند ۲.۵۰۶ میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

  1. شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات (سهامی خاص): شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام) می‌باشد. فعالیت‌های اصلی شرکت به همراه شرکت‌های فرعی آن عمدتاً درزمینهٔ مشارکت و سرمایه‌گذاری، احداث و بهره‌برداری از انواع مجموعه خدمات رفاهی گردشگری شهری و بین‌راهی، هتل، دهکده گردشگری، جایگاه‌های سوخت بنزین و انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، خدماتی، پیمانکاری و... می‌باشد.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

ازجمله پروژه­های در دست احداث، پروژه مجموعه تفریحی هتل سیرجان

نام پروژه: مجموعه اقامتی، تفریحی و گردشگری سیرجان (هتل سیرجان)

آدرس: سیرجان

کاربری: هتل، تالار، سالن‌های ورزشی، کافی‌شاپ، مرکز خرید، هایپر استار، فودکورت

مساحت زیربنای پروژه: حدود ۷۰۲۶۹ متر مساحت زمین: حدود ۲۷۱۲۸ متر است

ارزش‌افزوده ایجادشده به‌واسطه هتل و امکانات آن معادل ۳۶.۲۰۷ میلیارد ریال می­باشد.

  1. شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات (سهامی خاص): شرکت تجارت بین‌المللی میلاد آریا زیگورات به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و فعالیت‌های اصلی شرکت عبارت از مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های داخلی و خارجی از طریق خرید یا تعهد سهام، خرید سهام و اوراق بهادار شرکت‌ها، انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، پیمانکاری، شرکت در مناقصه و مزایده‌های دولتی و خصوصی و ... است. شرکت دارای یک واحد تجاری فرعی به نام های تجارت بین‌الملل میلاد پارس زیگورات و دو واحد تجاری وابسته به نام شرکت گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان و شرکت لیزینگ گردشگری است. در آخرین صورت‌های مالی شهریور ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۷ میلیون ریال سود شناسایی کرده است؛ که عمده آن از محل فروش سهام شرکت فرا گستر فدک اسپادان به مبلغ ۱۶.۵۶۱ میلیارد ریال به‌عنوان درآمد غیرعملیاتی می‌باشد.

  1. شرکت تندیس تجارت باختر (سهامی خاص): شرکت تندیس تجارت باختر به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و جزء واحدهای تجاری فرعی سمگا و بازوی ساخت پروژه‌های شرکت می­باشد. فعالیت شرکت بیشتر در حوزه عملیات پیمانکاری ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی است و عمده درآمد آن از محل درآمدهای پیمانکاری و پیمان مدیریت می‌باشد که در آخرین صورت مالی خود مربوط به خرداد ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد افزایش‌یافته است و به مبلغ ۱۴۶۳ میلیارد ریال و به ازای هر سهم مبلغ ۱۲۰۰ ریال رسیده است. در سال مالی ۱۴۰۱ شرکت سمگا ۳۵ درصد سهام تندیس تجارت باختر را به ارزش ۱.۰۵۵.۷۳۵ میلیون ریال به شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان (گنگین) واگذار کرد.

  1. شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات (سهامی خاص): فعالیت‌های اصلی شرکت عبارت از مشارکت و احداث و بهره‌برداری از انواع مجموعه‌های خدمات رفاهی و گردشگری شهری و بین‌راهی، هتل‌ها، دهکده‌های گردشگری، انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، پیمانکاری، اخذ نمایندگی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی و ... است. در حال حاضر شرکت آریا زیگورات مالکیت هتل‌های لوکس (۵۰۰ اتاقِ) ۴ و ۵ ستاره رمیس و رکسان واقع در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را دارد. این هتل‌ها به‌عنوان اولین الگوی موفق سرمایه‌گذاری و برندینگ بخش خصوصی در زیرساخت‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند و بر اساس قرارداد بین شرکت با بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، عملیات ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از این هتل‌ها از سال ۱۳۹۵ به‌صورت اجاره ۲۲ ساله واگذارشده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت:

پرتفوی بورسی به تاریخ ۳۱/۰۴/۱۴۰۲

نام شرکت

نماد

مالکیت

تعداد سهام

بهای تمام‌شده (میلیون ریال)

قیمت

ارزش بازار (میلیون ریال)

مازاد ارزش

(میلیون ریال)

شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان

گنگین

۳۷%

۱,۱۳۴,۸۴۸,۷۰۳

۲۰,۰۹۱,۸۳۴

۵۶,۵۵۰

۶۴,۱۷۵,۶۹۴

۴۴,۰۸۳,۸۶۰

بانک گردشگری

وگردش

۸%

۱,۲۳۵,۸۲۱,۹۱۹

۶,۹۳۲,۲۲۴

۸,۱۷۰

۱۰,۰۹۶,۶۶۵

۳,۱۶۴,۴۴۱

سرمایه‌گذاری لقمان

ولقمان

۳%

۱۸۳,۹۳۵,۹۳۳

۳۷۹,۴۶۹

۲,۱۵۹

۳۹۷,۱۱۸

۱۷,۶۴۹

سرمایه‌گذاری لقمان

ولقمان ح

۱۰%

۵۵۱,۸۰۷,۷۹۹

۰

۷۰۵

۳۸۹,۰۲۴

۰

فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال

قچار

۰

۲۲,۰۶۰,۶۶۴

۱۶۲,۶۶۸

۸,۳۷۰

۱۸۴,۶۴۸

۲۱,۹۸۰

تولید نیروی برق دماوند

دماوند

۰

۴,۳۹۳,۱۲۲

۸۱,۶۵۴

۲۱,۲۵۰

۹۳,۳۵۴

۱۱,۷۰۰

صندوق س افرا نماد پایدار-ثابت

افران

۰

۳,۴۷۳,۲۵۸

۷۴,۲۲۹

۲۱,۶۸۱

۷۵,۳۰۴

۱,۰۷۵

بانک ملت

وبملت

۰

۷,۴۶۶,۳۶۷

۳۲,۹۸۸

۴,۳۴۳

۳۲,۴۲۶

-۵۶۲

اقتصادی و خودکفایی آزادگان

خودکفا

۰

۱,۴۰۰,۰۰۰

۱۳,۵۴۵

۸,۹۹۰

۱۲,۵۸۶

-۹۵۹

قاسم ایران

قاسم

۰

۱,۶۰۰,۰۰۰

۱۴,۱۹۴

۷,۸۳۰

۱۲,۵۲۸

-۱۶۶۶

سایر

-

۰

۰

۵۳,۴۴۴

-

۴۹,۷۲۹

-۳۷۱۵

جمع

-

۲۷,۸۳۶,۲۴۹

-

۷۵,۵۱۹,۰۷۶

۴۷.۶۸۲.۸۲۷

پرتفوی غیر بورسی به تاریخ ۳۱/۰۴/۱۴۰۲

نام شرکت

مالکیت

تعداد سهام

بهای تمام‌شده

(میلیون ریال)

نسبت به بهای تمام‌شده کل

ارزش تخمینی

(میلیون ریال)

شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات

۷۸%

۷۸,۲۵۰,۰۰۰

۱,۶۳۰,۵۰۰

۲۵.۸۳%

۳۶,۲۰۷,۷۳۱

تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات

۱۰۰%

۲,۳۰۰,۰۰۰

۲۳,۰۰۰

۰.۳۶%

۲۶,۷۲۷,۰۹۸

توسعه گردشگری آریا زیگورات

۲۰%

۸۳,۶۵۱,۵۷۳

۸۴۴,۹۲۲

۱۳.۳۸%

۷,۵۳۰,۸۸۹

کارگزاری توسعه سهند

۴۶%

۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰

۱,۸۲۱,۷۴۳

۲۸.۸۶%

۱,۸۲۱,۷۴۳

شرکت تندیس تجارت باختر

۶۰%

۱۲۸,۴۰۰,۰۰۰

۱۲۸,۴۰۰

۲.۰۳%

۱,۸۰۹,۸۳۱

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری

۲۲%

۵۶,۶۲۳

۷۲۲,۰۳۹

۱۱.۴۴%

۱,۰۵۵,۴۵۴

لیزینگ گردشگری

۵۴%

۲۷۳,۲۹۶,۱۱۱

۳۸۹,۸۴۷

۶.۱۸%

۹۶۷,۳۹۸

گروه بازرگانی گردشگری دانا

۲۰%

۱۴,۹۹۹,۹۸۳

۲۷۸,۹۹۹

۴.۴۲%

۶۴۶,۱۷۸

سایر

 

 

۴۷۳,۶۸۷

۷.۵۰%

۵۶۳,۰۸۳

جمع

۶,۳۱۳,۱۳۷

۱۰۰%

۷۷,۳۲۹,۴۰۶

بررسی پرتفوی شرکت حاکی از پتانسیل شناسایی مبلغ ۴۷.۶۸۲ میلیارد ریال سود در پرتفوی بورسی و مبلغ ۷۷.۳۲۹ میلیارد ریال سود در پرتفوی غیر بورسی و در کل ۱۲۴.۷۹۳ میلیارد ریال را دارد که در صورت واگذاری سرمایه­گذاری­ها یا تجدید ارزیابی دارایی­ها توانایی تحقق دارد. این در حالی است که ارزش بازار کل شرکت مبلغ ۶۹.۱۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

برنامه‌های آتی شرکت

شرکت گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به‌منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج انجام‌شده را ارائه کرده است و مورد تأیید حسابرس و بازرس قانونی قرارگرفته است.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

پیش‌بینی صورت سود و زیان شرکت:

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

نکات قابل‌ملاحظه و مثبت شرکت:

  1. استفاده از ظرفیت نیروی انسانی شرکت­ها در یکدیگر به‌واسطه سهامداری مشترک؛
  2. عدم تمایل به واگذاری شرکت­ها و پروژه­ها به خارج از گروه گردشگری بنا به دلایل مختلف ازجمله:
  1. چشم‌انداز رشد آن‌ها؛
  2. تکمیل زنجیره ارزش در گروه شرکت­ها
  3. منافع سهامداران

برآورد خالص ارزش دارایی­های شرکت:

بر اساس آخرین صورت مالی شرکت منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ تا گزارش عملکرد مردادماه ۱۴۰۲ (میلیون ریال)

خالص ارزش بازار پرتفوی بورسی

۷۵,۵۱۹,۰۷۶

بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی

۲۷,۸۳۶,۲۴۹

ارزش‌افزوده پرتفوی بورسی

۴۷.۶۸۲.۸۲۷

ارزش‌افزوده پرتفوی غیر بورسی

۷۷.۳۲۹.۴۰۶

مجموع ارزش‌افزوده پرتفوی

۱۲۵,۰۱۲,۲۳۳

سود حاصل از فروش سهام بعد از آخرین صورت مالی

۵۶۶,۲۶۰

سود نقدی دریافتی سهام بعد از آخرین صورت مالی

۱۱۱,۳۹۱

حقوق صاحبان سهام

۳۵,۹۰۹,۸۰۶

شرکت NAV

۱۶۱,۵۹۹,۶۹۰

سرمایه

۱۵,۰۰۰,۰۰۰

NAV هر سهم (ریال)

۱۰,۷۳۳

قیمت هر سهم (ریال)

۴.۱۵۰

P/NAV

۳۸.۶۶ %

نتیجه ­گیری:

بررسی­ها نشان می­دهد که تنها بخش بررسی‌شده از کل دارایی­های تحت تملک شرکت، ارزشی بالغ‌بر ۱۶۱.۶۰۰ میلیارد ریال داشته که باارزش بازار سهام شرکت اختلاف فاحشی دارد. همچنین شرکت با توجه به فعالیت‌های گسترده شرکت­های زیرمجموعه‌، قدرت سودآوری بسیاری دارد و می‌تواند مشخصه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و مطمئن را داشته باشد.

تحلیل تکنیکال شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) – ۰۱  شهریور ۱۴۰۲

سهم در تایم فریم هفتگی و بادید بلندمدت درون یک کانال صعودی به حرکت خود ادامه می‌دهد و واکنش قیمت به کف کانال به‌وضوح قابل‌مشاهده بوده و سهم در همین محدوده توانسته به مناطق بالای ابر کومو دست‌یافته و هم‌اکنون نیز در قالب اصلاح صورت گرفته به محدوده بسیار جذاب هفتگی و ابر کوموی فلت شده رسیده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

با نگاهی نزدیک‌تر به حرکت اخیر سهم در تایم فریم هفتگی مشخص است که سهم در حال حاضر به محدوده حمایتی (۴۲۰۰-۵۰۰۰) ریال رسیده است که این محدوده شامل کف کانال بلندمدتی سهم، ابر کوموی هفتگی فلت شده و محدوده حمایت استاتیک سهم می‌باشد.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

در تایم فریم روزانه و با توجه به‌شتاب فاز نزولی نسبت به فاز صعودی، مشخص است که نزول صورت گرفته در حکم اصلاح برای حرکت قبلی بوده و روند اصلی سهم صعودی می‌باشد. با توجه به شکسته شدن خط روند نزولی رسم شده بر روی اندیکاتور RSI در این تایم فریم، می‌توانیم انتظار واکنش مثبت سهم را طی روزهای معاملاتی پیش رو داشته باشیم.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "سمگا"

جمع‌بندی:

با توجه به شرایط بسیار مساعد سهم در تایم فریم هفتگی و برخورد سهم با محدوده حمایتی بسیار قوی در (۴۲۰۰-۵۰۰۰) ریال، به نظر می‌رسد سهم مستعد واکنش مثبت نسبت به این محدوده بوده و در صورت شکست کانال رگرسیون نزولی بر روی سهم و تثبیت بالای آن، قابلیت دستیابی به هدف کوتاه‌مدت ۵۵۰۰ ریال و اهداف بلندمدت ۶۸۰۰، ۸۱۰۰ و ۱۰۶۰۰ ریال را خواهد داشت.

**گروه تحلیل سبدگردان آمیتیس (تحلیلگر: محمد رضا رحیمی)

کد خبر 33261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =