تولید نفت ونزوئلا افزایش می‌یابد؟

تحلیلگران می‌گویند اگر دولت آمریکا، تحریم‌ها را تسهیل کرده و به شرکت‌های نفتی غربی بیشتری اجازه دهد در ونزوئلا فعالیت کنند، تولید نفت این کشور می‌تواند افزایش پیدا کند.

به گزارش بیداربورس، تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، می‌تواند به صنعت نفت این کشور آمریکای جنوبی که شاهد سقوط تولید به پایین‌ترین رکورد ۵۰ سال گذشته بوده است، اجازه دهد شروع جدیدی را تجربه کند.

تحریم‌هایی که در دولت ترامپ علیه ونزوئلا وضع شدند، تولید و صادرات نفت این کشور را فلج کرد. اما ونزوئلا که صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان (حتی بیشتر از ذخایر عربستان سعودی) است، سال‌هاست به دلیل سوءمدیریت، فساد و عدم سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی و تعمیرات پالایشگاهی توسط شرکت نفتی دولتی PDVSA، با روند نزولی تولید نفت مواجه بوده است.

تولید نفت ونزوئلا در سال میلادی گذشته، به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در پنج دهه اخیر بود.

نخستین گشایش دولت بایدن برای ونزوئلا، در اواخر سال میلادی گذشته انجام شد. واشنگتن پس از اعمال تحریم علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین که توقف دسترسی به نفت سنگین روسیه را به دنبال داشت، اجازه داد شورون کار در ونزوئلا و صادرات نفت از این کشور را ازسربگیرد.

دولت آمریکا در نوامبر گذشته برای شورون، مجوزی برای فعالیت در ونزوئلا تحت جوینت ونچرهایی که با شرکت PDVSA دارد، صادر کرد. سود حاصل از فروش نفت ونزوئلا توسط شورون، برای پرداخت بدهی شرکت PDVSA به شورون استفاده می‌شود و نصیب شرکت نفتی ونزوئلا نمی‌شود.

نفت سنگین ونزوئلا محبوب پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکاست که تا این اواخر، به گریدهای نفتی سنگین روسیه به عنوان جایگزین نفت ونزوئلا چشم دوخته بودند. دسامبر گذشته گزارش شد که چندین پالایشگاه آمریکایی تلاش می‌کنند نفت ونزوئلا را خریداری کنند.

به گفته تحلیلگران، اگر دولت بایدن، تحریم‌ها علیه ونزوئلا را به میزان بیشتری تسهیل کرده و به شرکت‌های نفتی غربی اجازه دهد در این کشور فعالیت کنند، تولید نفت ونزوئلا می‌توانند حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و تا سال ۲۰۲۵، به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد.

برای تحقق چنین امری، شروط متعددی باید برآورده شوند. نخست این که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، باید با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد موافقت کند. سپس، شرکت‌های نفتی غربی باید تضمین کافی دریافت کنند که تسهیل موقتی تحریم‌ها، فرصت کافی برای آنها فراهم خواهد کرد تا در احیای تولید میادین نفتی ونزوئلا، سرمایه‌گذاری کنند. بسیاری از این میادین نفتی به دلیل این که شرکت نفتی PDVSA منابع کافی برای اداره آنها ندارد و همچنین تحریم‌ها علیه صادرات نفت ونزوئلا، فعالیت ندارند.

ممکن است دولت آمریکا علاوه بر شورون، به شرکت‌های دیگر هم اجازه دهد نفت خام از ونزوئلا صادر کنند.

مقامات دولت فدرال در واشنگتن، ظاهرا سرگرم کار برای تدوین پیشنهادی برای تسهیل تحریم‌ها هستند که در صورت موافقت ونزوئلا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه، به این کشور عرضه خواهد شد. این پیشنهاد به فراهم کردن امکان فعالیت شرکت‌های نفتی بیشتر در ونزوئلا متمرکز شده است.

شورون تنها شرکت غربی است که در حال حاضر اجازه دارد در ونزوئلا فعالیت کنند. این شرکت آمریکایی تا ماه مه امسال در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۲۲، تولید خود در این کشور را دو برابر کرده و به ۱۳۵ هزار بشکه در روز رسانده است.

یک منبع آگاه از برنامه‌های شورون به بلومبرگ گفت: شوورن ممکن است سال میلادی آینده، چاه‌های جدیدی را در ونزوئلا حفاری کند و تولیدش را تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر دولت ونزوئلا با شروط آمریکا موافقت کند، ونزوئلا می‌تواند شاهد تولید بالاتر نفت در کوتاه مدت باشد و بازار نفت جهانی هم عرضه بیشتری دریافت می‌کنند.

کد خبر 33388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =