پیش‌بینی افزایش تورم و قیمت دلار سال آینده ایران از نگاه بانک جهانی

طبق پیش بینی جدید بانک جهانی، نرخ تورم اقتصاد ایران سال آینده به ۴۹.۶ درصد خواهد رسید و قیمت دلار هم در اثر چهار عامل، افزایش خواهد یافت.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، بانک جهانی در جدیدترین گزارش درباره شرایط اقتصاد ایران اعلام کرد: با توجه به انتظارات تورمی، فشارهای ارزی و کسری بودجه فزاینده، پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در اقتصاد ایران سال آینده به ۴۹.۶ درصد برسد و منجر به افزایش قیمت ارز شود.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی شده تقاضای جهانی نفت کاهش پیدا می‌کند و روسیه صادرات نفت  را افزایش می‌دهد. افزایش تولید نفت در کنار کاهش تقاضا سبب کاهش درآمدهای نفتی ایران و سبب می‌شود تراز حساب جاری در ایران پایین بماند. این شرایط به معنای کاهش درآمدهای نفتی است که عامل مهم اثرگذار دیگر در قیمت ارز است.

همچنین خروج سرمایه در سال آینده از اقتصاد ایران سرعت می‌گیرد و در کنار این مسئله به ذخایر خارجی دسترسی نخواهد داشت. خروج سرمایه از یک طرف و عدم دسترسی به منابع خارجی از طرف دیگر سبب می‌شود فشار بر ذخایر ارزی ایران افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، تحریم‌ها و شرایط اقتصادی داخلی به سمتی رفته که مانع جذب سرمایه جدید و پایین ماندن نرخ رشد اقتصادی برای چندمین سال متوالی شده است.

کد خبر 33392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =