واردات ال‌ان‌جی اروپا از روسیه رکورد می‌زند

اتحادیه اروپا با وجود هدفش برای خودکفایی از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷، امسال حجم بالای کم‌سابقه‌ای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را از روسیه وارد خواهد کرد.

به گزارش بیداربورس، بررسی و تحلیل داده‌های صنعتی توسط سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» حاکی از آن است که در هفت ماه اول سال میلادی جاری، بلژیک و اسپانیا، دومین و سومین خریدار بزرگ ال‌ان‌جی روسیه بوده و پس از چین به عنوان بزرگترین خریدار قرار گرفتند.

در مجموع، واردات ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا در فاصله ژانویه تا ژوئیه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ که هنوز جنگ در اوکراین آغاز نشده بود، ۴۰ درصد افزایش یافته است. دلیل این رشد چشمگیر آن است که اتحادیه اروپا قبل از جنگ در اوکراین، به دلیل وابستگی به واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، حجم چندانی واردات ال‌ان‌جی نداشت.

طبق گزارش «گلوبال ویتنس»، این رشد بسیار بالاتر از افزایش میانگین جهانی واردات ال‌ان‌جی روسیه بوده و شش درصد بالاتر از مدت مشابه است.

بررسی این سازمان غیردولتی بر اساس آمار شرکت کپلر بوده که نشان داد: اتحادیه اروپا حدود ۱.۷ درصد ال‌ان‌جی بیشتری از روسیه نسبت به سال میلادی گذشته وارد می‌کند. هزینه ال‌ان‌جی وارداتی از ژانویه تا ژوئیه بر اساس قیمت‌های بازار معاملات نقدی، بالغ بر ۵.۲۹ میلیارد یورو بوده است.

جاناتان نورونها گانت، فعال ارشد سوخت‌های فسیلی در «گلوبال ویتنس» در این خصوص گفت: شوکه‌کننده است که کشورهای اتحادیه اروپا آنقدر سخت تلاش کرده‌اند تا خود را واردات خط لوله‌ای گاز روسیه رها کنند و به جای آن، ال‌ان‌جی از این کشور وارد می‌کنند. مهم نیست که گاز از خط لوله می‌آید یا یک کشتی و همچنان به معنای آن است که شرکت‌های اروپایی، میلیاردها یورو به صندوق پوتین می‌فرستند.

حجم عمده ال‌ان‌جی وارداتی از روسیه مربوط به جوینت ونچر «یامال ال‌ان‌جی» است که سهامدار اصلی آن شرکت روسی نواتک است و شرکت توتال انرژی فرانسه، CNPC چین و یک صندوق دولتی چین در آن سهامدار هستند.

سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا از شرکت‌های اروپایی خواسته اند که ال‌ان‌جی روسیه را خریداری نکنند.

ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا که ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در مارس گفته بود که ال‌ان‌جی روسیه باید هدف تحریم قرار بگیرد و این وضعیت، پوچ است.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، اظهار کرده است که اتحادیه اروپا می‌تواند و باید هر چه سریع‌تر، از وابستگی به گاز روسیه به طور کامل رهایی پیدا کند و همزمان، امنیت عرضه خود را به خاطر داشته باشد.

مقامات اتحادیه اروپا به تلاش کلی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ اشاره کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که ممنوعیت کامل واردات ال‌ان‌جی، خطر بروز بحران انرژی مشابه بحران سال گذشته را ایجاد می‌کند که قیمت گاز اتحادیه اروپا به رکورد بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده بود.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، طبق آمار شرکت کپلر، ال‌ان‌جی روسیه ۲۱.۶ میلیون معادل ۱۶ درصد از کل ۱۳۳.۵ میلیون متر مکعب واردات ال‌ان‌جی اتحادیه اروپا (معادل ۸۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی) در فاصله ژانویه تا ژوئیه را تشکیل داد و این کشور را به دومین تامین کننده بزرگ این سوخت برای این منطقه پس از آمریکا، تبدیل کرد.

کد خبر 33510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =