کف قیمت گاز در فرمول ۵۰۰۰ تومان نیست/ مبنای دلار بورس کالا، ۳۸۵۰۰ خواهد بود

ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه در توضیح ابهامات مصوبه جدید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: کف قیمت گاز در فرمول ۵۰۰۰ تومان نیست و این یک برداشت اشتباه از این متن است

به گزارش بیداربورس، ولید هلالات رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در توضیح مصوبه جدید دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت:  قیمت گاز در بازار تعیین شده به معنای میانگین چهار هاب خارجی است. در مصوبه آمده که قیمت میانگین این چهار هاب کمتر از ۵۰۰۰تومان نباشد که با دلار ۲۸۵۰۰ تومان معادل ۱۷.۵سنت است. همکنون این عدد ۲۳سنت است، لذا توجه کنیم که نرخ گاز خوراک می تواند کمتر از ۵۰۰۰تومان باشد اما بخش چهار هاب جهانی، نمی تواند زیر ۵۰۰۰تومان باشد که نخواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر نرخ دلار جهت تسعیر این بخش معادل نرخ گاز پایه بورس کالا خواهد بود ازین زاویه که فرمول حاضر بر تمام صنایع کشور تاثیر دارد و نهایتا برخی شرکت ها در بورس کالا محصول می فروشند و طبعا نرخ تسعیر خوراک و محصول واحد خواهد بود.البته باید در نظر گرفت که سقف قیمت با توجه به اینکه نرخ صادراتی ایران به کشورهای همسایه عدد بالایی است، همواره خروجی این فرمول، عددی کمتر از سقف قیمت صادراتی ایران است مگر آنکه منظور از قیمت صادراتی ایران، قیمت در محل تولید باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها خاطر نشان کرد: کف قیمت گاز در فرمول ۵۰۰۰ تومان نیست و این یک برداشت اشتباه از این متن است. ضمنا از معاف کردن ۲-۳ صنعت در بند ۳، چنین استنباط می شود که مبنای بورس کالا، دلار ۳۸۵۰۰ خواهد بود.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =