نحوه جبران کاهش درآمد شرکت‌های پتروشیمی بعد از افزایش نرخ خوراک

ساز و کار جبران کاهش درآمد پتروشیمی ها بعد از افزایش نرخ خوراک این شرکت ها در مصوبه هیات دولت، مشخص شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از تسنیم، با تاکید تعریف شده در مصوبه نرخ خوراک مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی مثلِ لوبکات، روغن خودرو و انواع pet ،مقرر شد ساز و کاری تعریف شود که از طریق بازپرداخت بخشی از دریافتی دولت در خصوص خوراک فروخته شده به این دسته از پتروشیمی ها، بخشی از انتفاع از دست رفته در حوزه فروش محصولات فوق به شرکت های پایین دستی جبران شود.

بر اساس این گزارش، نکته دوم طبق مصوبه دولت و تغییرات در محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی بر اساس فرمول سال ۹۴ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع تبصره یک بودجه که مربوط به درآمدهای دولت است افزوده خواهد شد. همچنین حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ که مربوط به درآمدهای حوزه یارانه است، کسر خواهد شد.

نکته سوم بحث قیمت هر متر مکعب گاز خوراک تخصیص داده شده به پتروشیمی ها در نیمه دوم سال است. بر اساس فرمول قیمت هر متر مکعب خوراک گاز از میانگین قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه و میانگین قیمت ۴ هاب گاز جهانی محاسبه خواهد شد. این عدد در نهایت در نرخ تسعیر ارز خوراک که طبق اعلام بانک مرکزی ۳۷.۵ هزار تومان است، ضرب خواهد شد. با توجه به سناریوهای مختلف پیش بینی شده، قیمت هر متر مکعب در فصل زمستان تا ۸ هزار تومان نیز افزایش خواهد یافت.

البته بر اساس برآوردها، عملا درآمد دولت در تبصره ۱۴ درحالت تغییر  قیمت ثابت هر متر مکعب خوراک گاز از ۵ به ۷ هزار تومان و خروجی فرمول سال ۹۴ تغییری نخواهد کرد و بر این اساس با وجود نرخ ۸ هزار تومانی نیز زیانی متوجه پتروشیمی ها نخواهد شد.

کد خبر 33880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =