چند سوخت مورد نیاز بورس برای حرکت و نشانه خط حمایتی ۲.۱ میلیونی شاخص

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام چند سوخت مورد نیاز بورس، معتقدند تا زمانی‌که شاخص خط حمایتی ۲.۱ میلیون واحدی را از دست ندهد، جای نگرانی نیست.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس، نیاز فعلی بورس را سوختی از جنس دلار، گزارش‌های ۶ ماهه یا اخبار خوش خودرویی‌ دانسته و به دنیای اقتصاد اعلام کردند: تا زمانی‌که شاخص محدوده ۲.۱ میلیون واحدی را از دست ندهد، جای نگرانی نیست.

**کف حمایتی قوی

ابراهیم سماوی: هفته گذشته بازار کم‌ رمق بود و شاخص‌کل نیز بازدهی منفی داشت. البته انتظار می‌رفت پس از رشد شاخص بورس، استراحتی تا محدوده ۲.۱ میلیون واحد رخ دهد. تا زمانی‌که شاخص این محدوده را از دست ندهد جای نگرانی نیست. به علت تسویه تاریخی عمده کارگزاری‌ها در شهریور بسیاری از مشتریان اعتباری مجبور به‌فروش سهام می‌شدند تا تسویه اعتبارات انجام شود و این موضوع به بازار فشار وارد می‌کرد.

به همین دلیل معمولا سمت عرضه بر تقاضا پیشی ‌می‌گرفت. در سال‌های اخیر این اتفاق بسیار کمرنگ‌تر شده و معدود کارگزارانی هستند که در شهریور تسویه کامل دارند اما با این وجود در ذهن بازار این موضوع نشسته و به‌صورت سنتی در شهریور جهش‌های قیمتی و بازدهی‌های مثبت مشاهده نمی شود.

با توجه به نزدیک‌ شدن مهر ماه چند نکته موضوعیت پیدا می‌کند. نخست اینکه زمانی می‌توان به رشد مجدد شاخص‌ کل امیدوار بود که ارزش معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس و فرابورس از محدوده ۱۲هزار میلیارد تومان عبور کند که هنوز این اتفاق نیفتاده‌ است. دوم اینکه تا دلار مقاومت ۵۰ تا ۵۱‌ هزار تومان را نشکند، نمی‌توان نسبت به شاخص‌کل برآورد مثبتی داشت.

از همین‌رو در هفته‌جاری تاکنون بازار به‌نسبت متعادلی بوده و چرخش نقدینگی بین صنایع مختلف وجود داشته و تا زمانی‌که محرک‌های فوق وجود نداشته‌ باشند نمی‌توان انتظار رشدهایی که در سه هفته گذشته تجربه شد را داشت. معمولا سرمایه‌گذاران نهادی در انتهای شهریور و اوایل مهر خرید نمی‌کنند و تا انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها منتظر می‌مانند. همچنین تثبیت قیمت بیش از ۹۰ دلار برای نفت فشار فروش اوراق‌بدهی را در بازارهای مالی کم می‌کند و دولت می‌تواند بخش قابل‌توجهی از کسری‌بودجه را از این محل جبران کند.

در مورد پالایشی‌ها نیز تحلیل‌های مثبتی وجود دارد اما تا زمانی‌که کرک‌اسپرد آنها افزایش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار شناسایی سودهایی مانند سال‌ گذشته داشت. بنابراین قیمت محرک پالایشی‌ها نخواهد بود بلکه موضوع کرک‌اسپرد در این‌خصوص اهمیت دارد. به‌صورت تاریخی با یک وقفه زمانی پس از رشد قیمت دلار کرک‌اسپرد افزایش پیدا می‌کند که اگر شاخص جهانی در ادامه افزایش داشته‌ باشد، پالایشی‌ها یکی از صنایع پرظرفیت خواهند بود. اخبار افزایش قیمت صنایع‌ ریالی نیز می‌تواند روی آن صنایع اثرگذار باشد.

**فقر سرمایه

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه روند یکی دو هفته اخیر را دنبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد سهم‌ها یکی پس از دیگری کف‌های قیمتی می‌سازند اما برای رشد به دلیل عدم ورود نقدینگی بازار حرکت صعودی ندارد و سرمایه اندک موجود هم بین صنایع در گردش است. صنایع انتخابی این پول نیز بر اساس شرایط روز تغییر می‌کند.

برای مثال در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری نمادهای پالایشی مطلوب وارد شدند و دلیل آن‌هم رشد قیمت نفت بود و دیروز نیز در نیمه اول بازار مثبت بودند و بعد از آن شناسایی سود رخ‌ داد و پول از این صنعت به‌تدریج خارج شد و عرضه شدت گرفت و احتمالا سرمایه در روزهای آینده وارد صنایع دیگری شود.

فعلا نبود سرمایه به‌شدت خود را نشان می‌دهد و سرمایه جدید نیز تا زمانی‌که محرکی قوی وجود نداشته باشد، وارد نخواهد شد. محرک می‌تواند گزارش‌ های ۶ماهه، رشد قیمت دلار و اتفاق‌هایی در صنعت خودرو باشد. تنها نکته امیدوارکننده‌ این روزها نسبت به دو ماه قبل این است که بازار روند نزولی نمی‌گیرد. به‌نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی در کف‌ بسته شدند و منتظر رخداد اتفاق کوتاه‌مدت و ورود سرمایه هستند.

کد خبر 34205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =