تهدید صندوق‌ها برای رشد بورس + ارزیابی دو بعد روند معاملات

دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات در نیمه نخست سال در دو بعد داخلی و خارجی اعلام کردند: صندوق‌ها تهدیدی برای رشد بورس محسوب می‌شوند.

به گزارش بیداربورس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات بورس در نیمه نخست سال در دو بعد داخلی و خارجی به دنیای اقتصاد اعلام کردند: سرنوشت بورس از حالا به بعد در دست صندوق‌ها مخصوصا صندوق‌های اهرمی و با حجم بالا خواهد بود.

*نقش پررنگ دولت در بورس

کامل ابراهیمیان: اتفاقات بازار سرمایه در ۶ ماه اول سال را می‌توان از دو بعد بررسی کرد. بعد اول شامل تصمیماتی است که خارج از آن اتخاذ شد و بُعد بعدی هم اتفاقات بنیادی درون آن است. از منظر اتفاقات بیرونی مهم‌ترین موضوع تصمیم هیات‌ دولت درخصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کنار گذاشتن فرمول خوراک در اواسط اردیبهشت و تعیین نرخ سوخت و برق صنایع بود. این دو اتفاق بورس را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. به‌طوری که ارزش بازار بیش از سه‌ هزار هزار میلیارد تومان افت کرد و تبعات این تصمیم منجر به خروج گسترده سرمایه‌گذاران شد و سایر سرمایه‌گذاران را نیز با ریسک بالایی مواجه کرد.

بعد از چند ماه دولت مجددا به فرموله‌کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برق و گاز برگشت هرچند اثر بی‌اعتمادی ایجاد شده کماکان باقی ‌مانده‌ است. اتفاق دیگر خارجی تعیین نرخ ارز بازار مبادله‌ای به‌عنوان نرخ تسعیر ارز بورس بود. این تصمیم نیز مثبت بود و مانع توزیع ‌هزاران ‌میلیارد تومان رانت در قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌های بورسی شد.

کنار گذاشتن عرضه خودروها در بورس‌ کالا تصمیم دیگری بود که بر خودروسازان اثر منفی گذاشت و باعث شد این گروه به روند زیان‌دهی ادامه دهد. در خصوص عوامل بنیادی اثرگذار باید به گزارش‌های فصل بهار و ۵ ماه سال شرکت‌ها اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشت.

علاوه‌بر این رشد قیمت کامودیتی‌ها و بویژه نفت و مشتقات نفتی و برخی از فلزات در دو سه‌ ماهه اخیر مثبت بود و اثرات آن را در گزارش‌های عملکرد سه‌ ماهه دوم شرکت‌ ها خواهیم دید. موضوع اعطای مجوز به صندوق‌های بخشی و پذیره‌نویسی آنها نیز مثبت بود که توسط سازمان بورس و نهادهای مالی اتخاذ شد و به تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.

*افت و خیز در شهریور

علی عصاری: بورس شاهد شکل‌گیری روند مثبتی از اسفند سال‌گذشته بود و این روند تا هفدهم اردیبهشت ادامه داشت اما بعد از آن سرکوب و از رشد آن جلوگیری شد. نرخ خوراک بهانه شد و این اتفاق تا اوایل شهریور ادامه داشت و بعد از یک رشد در ماه گذشته مجددا به رکود رفت. سیاست گذار بیشتر به کنترل بورس تمایل داشت تا حرکت آن و نمی‌خواست اتفاق‌هایی مشابه سال ‌۹۹ بیفتد. البته با دیگر بازارها نیز چنین رفتاری را داشت و کنترل به حدی بود که به محض حرکت از ادامه رشد آنها جلوگیری می‌شد.

در ۶ ماه اول سال، ‌حقیقی پرقدرتی وارد نشد. چرا که هنوز ابهاماتی در بورس وجود داشت که باعث می‌شد سهامدار جرات ورود نداشته‌ باشد و سرمایه کلانی وارد این بازار نکند. به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم سال ‌حقیقی‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند. به‌نظر می‌رسد رشدی مانند آنچه در ۱.۵ ماه ابتدای سال‌ تجربه شد در نیمه دوم سال‌ نیز رخ دهد اما این رشد مجددا سرکوب خواهد شد و اتفاقات سال ‌۹۹ قطعا تکرار نخواهد شد.

وجود صندوق‌های سهامی متعدد دلیل این موضوع است که به غول بزرگی تبدیل شدند و به‌زودی جان بازار را خواهند گرفت.چیدمان پرتفوی این صندوق‌ها به‌شدت مهم است. به‌نظر می‌رسد سرنوشت بورس از حالا به بعد در دست صندوق‌ها و مخصوصا صندوق‌های اهرمی و صندوق‌های با حجم بالا خواهد بود.

کد خبر 34324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =