۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
سیمان و فولاد را نمی‌توانند از بورس بیرون کنند

به گفته مدیر عملیات کارگزاری پیشرو شفافیت در بورس‌کالا امری کاملا مشهود است. سیمان و فولاد سابقه‌ای طولانی در بورس‌کالا دارند و همین امر موجب می‌شود تا این کالاها را نتوانند همانند خودرو از بورس‌کالا جدا کنند.

اصلاح طولانی مدت، قانون نا نوشته بورس

مرتضی کاظم‌پور، مدیر عملیات کارگزاری پیشرو در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه و مسیر حرکتی آن به بیداربورس گفت: در خصوص بازارسرمایه قانون نانوشته‌ای وجود دارد که بر اساس آن همواره بعد از تجربه یک روند صعودی اصلاحی طولانی را در پیش خواهیم داشت و به عبارتی بعد از رشد قبلی شاهد ریزشی به مدت ۲۵ هفته بودیم و اخیرا هم حدود ۲۱ هفته است که بازارسرمایه با اصلاح دست و پنجه نرم می‌کند و حجم و ارزش معاملات پایین به خوبی گویای این موضوع است.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه معتقد است که بازارسرمایه برای شروع یک روند صعودی و یا نزولی منتظر انتشار اخبار است، به عنوان مثال این روزها اخبار پیرامون خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا توانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

سیمان مانع نهضت ملی مسکن نیست

کاظم‌پور همچنین بیان کرد: قطعا سیمان و فولاد نمی‌توانند در بهای تمام شده مسکن تاثیر چشم‌گیری داشته باشند و از سویی نگاهی به بانک‌ها نشان می‌دهد که خیلی از آن‌ها وام‌‎دهی‌های خود را تا پایان شهریور به دلیل نهضت ملی مسکن متوقف کرده و منابع را به آن سمت برده بودند؛ بنابراین این ادعا که سیمان مانع از پیشرفت نهضت ملی مسکن شده امری اشتباه است.

به گفته او شفافیت در بورس‌کالا امری کاملا مشهود است و در بسیاری از موارد شاهد این بودیم که بسیاری از کالاها در بورس حتی زیر قیمت خود معامله شده‌اند.

وی با اشاره به این مهم که سیمان و فولاد سابقه‌ای طولانی در بورس‌کالا دارند، خاطر نشان کرد: همین امر موجب می‌شود تا این کالاها را نتوانند همانند خودرو از بورس‌کالا جدا کنند.

بورس در بلاتکلیفی مطلق

مدیر عملیات کارگزاری پیشرو با بیان این موضوع که این روزها بازارسرمایه در بلاتکلیفی مطلق قرار گرفته است، عنوان کرد: اخبار مثبت و منفی موجب ایجاد چالش در بازارسرمایه می‌شوند، اما بورس نیازمند اخباری قدرتمندتر از جمله نهایی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عوارض صادراتی و همچنین برنامه هفتم توسعه است تا بتواند جهت خود را پیدا کند.

دلار تعیین کننده مسیر بازارسرمایه

کاظم‌پور همچنین خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روند بازارسرمایه را دستخوش تغییر قرار دهد قیمت دلار است که متغیر مهمی برای بورس محسوب می‌شود.  

حاکمیت رکود در تمامی بازارها

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه این روزها پول‌های پارک شده در صندوق‌های درآمدثابت به دنبال نوسان کوتاه مدت از بورس هستند، چرا که معتقدند بازار افت و یا رشد شارپی را تجربه نخواهد کرد و دلیل آن هم حاکمیت رکود در تمامی بازارها است و از سویی دولت هم علاقه‌ای به حمایت از بورس ندارد.

خبرنگار : نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =