۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

تداوم رکود در بورس با رفتارهای نادرست دولت

عباس عبداله‌زاده_تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف
تداوم رکود در بورس با رفتارهای نادرست دولت

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص چرایی سایه انداختن رکود بر بازارسرمایه، تشریح کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی با توجه متغیرهای بنیادی، سودآوری شرکت‌ها و شرایط بازارهای موازی جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری است؛ اما آنچه این جذابیت را کاهش داده و شرایط رکودی در بازار را ایجاد کرده، مسئله اعتماد به بازار سرمایه بوده که نتیجه رفتارهای نادرست دولت در قبال بازار سرمایه است.

عباس عبداله‌زاده، تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بیداربورس، در خصوص روند بازارسرمایه در هفته گذشته، اظهار کرد: میانگین معاملات هفته گذشته بازارسرمایه به ۴ هزار میلیارد تومان رسید که از میانگین معاملات هفته‌های قبل نیز کمتر بود و از سویی شاهد خروج بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازارسرمایه بودیم؛ این اعداد نشان‌دهنده تداوم روند رکودی در بازارسرمایه است.  

*شایعه‌ای که بورس را منفی کرد

به گفته این کارشناس بازارسرمایه هرچند که انتظار می‌رفت با پایان فصل تابستان و آمدن گزارشات ماهانه شرایط بهتری در بازار داشته باشیم، اما بحث خروج سیمان و فولاد از بورس کالا شرایط بازار را منفی کرد.

*پیشبینی روندی متعادل نسبت به هفته گذشته

او در پیشبینی روند بازارسرمایه در هفته جاری عنوان کرد: انتظار می‌رود در هفته جاری روند رکودی همچنان ادامه‌دار باشد و میانگین ارزش معاملات در حوالی اعداد هفته‌های گذشته بماند؛ البته بواسطه گزارشات ماهانه شرکت‌ها تحرکات مقطعی در بعضی سهام اتفاق خواهد افتاد و بازار شرایط متعادل‌تری نسبت به هفته قبل را تجربه خواهد کرد.

عبداله‌زاده، در خصوص چرایی سایه انداختن رکود بر بازارسرمایه، تشریح کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی با توجه متغیرهای بنیادی، سودآوری شرکت‌ها و شرایط بازارهای موازی جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری است؛ اما آنچه این جذابیت را کاهش داده و شرایط رکودی در بازار را ایجاد کرده، مسئله اعتماد به بازار سرمایه بوده که نتیجه رفتارهای نادرست دولت در قبال بازار سرمایه است.

وی همچنین ادامه داد: در کشوری که بخش مهم و تاثیرگذار اقتصاد، دولتی بوده و بخش خصوصی مستقل علنا تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها ندارد، این چالش‌ها همیشه وجود خواهد داشت و به عبارتی در یک سال گذشته بازار سرمایه با چالش‌هایی همانند عرضه خودرو در بورس کالا و قیمت خوراک صنایع روبرو بوده و در شرایط فعلی چالش خروج فولاد و سیمان از بورس کالا پیش روی بازار قرار دارد.

*شرط لیدری صنعت خودرو چیست؟

تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف، در خصوص صنعت خودرو و حواشی پیرامون آن بیان کرد: دولت تا کنون وعده واردات خودرو را عملی نکرده و از سویی هنوز تکلیف متقاضیان خودروی وارداتی که اسفندماه سال گذشته در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده‌اند مشخص نشده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مسئله واردات به خصوص واردات خودروهای کارکرده با کندی صورت خواهد گرفت.

عبداله‌زاده، اضافه کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه دوباره خودرو در بورس‌کالا می‌تواند این صنعت را به لیدر بازارسرمایه تبدیل کند اما در روزهایی که دولت ندای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را سر داده بازگشت خودرو به بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد و این صنعت در نیمه دوم سال نمی‌تواند لیدر بازار باشد.

*شرایط مطلوب صنعت بانکی

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها، تشریح کرد: صنایع در نیمه نخست امسال به لحاظ درآمدی شرایط بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند و در همین راستا صنعت بانکداری شرایط مطلوبی در گزارشات سه ماهه داشته و باتوجه با اخبار فروش دارایی‌ها و الزامات خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری این شرکت‌ها می‌توانند از صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری باشند.

*پتانسیل صنعت فولاد برای سرمایه‌گذاری

او ادامه داد: صنعت فولاد در فصل بهار گزارشات خوبی داشتند اما در فصل تابستان بواسطه قطعی برق و کاهش قیمت‌ها با کاهش سود همراه خواهند شد؛ اما سهام مناسب در این صنعت با P/E جذاب وجود دارد و در صورتیکه ریسک خروج فولاد از بورس کالا وجود نداشته باشد، میتوانند برای سرمایه گذاری پرپتانسیل و مناسب باشند.

*احتمال لیدری پالایشی‌ها در نیمه دوم سال

وی همچنین افزود: در صنعت خودرو نیز، قطعه‌سازها و سازندگان خودروهای تجاری شرایط مطلوبی داشتند و برای سرمایه‌گذاری مناسب به نظر می‌آیند؛ بواسطه افزایش قیمت نفت و احتمال به وقوع پیوستن نفت۱۰۰ دلاری صنعت پالایش نیز می‌تواند لیدر بازارسرمایه در نیمه دوم سال باشد و برای سرمایه‌گذاری پرپتانسیل و جذاب به نظر می‌آید.

*رکود بازارهای مالی در نیمه دوم سال

عبداله‌زاده، معتقد است که با توجه به سیاست‌های دولت در کنترل تورم، انتظار رکود در بازارهای مالی در نیمه دوم سال وجود دارد و در بازار خودرو در صورت واردات به خصوص واردات خودرو کارکرده شاهد کاهش قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی خواهیم بود.

*نرخ دلار ثابت می‌ماند؟

او همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد در مدت ذکر شده نرخ دلار در همین محدوده‌های فعلی بماند و در بازار مسکن نیز شاهد تداوم رکود خواهیم بود.

*پیشبینی روند بورس در نیمه دوم سال

وی در پیشبینی روند بازارسرمایه در نیمه دوم سال نیز بیان کرد: بورس در نیمه اول سال بازدهی ۸ درصدی داشته و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال بازدهی بهتری نسبت به نیمه اول سال داشته باشد؛ اما با روند صعودی مداوم و رشد شارپی همراه نخواهد بود بلکه با گردش پول بین صنایع مختلف و تک سهم‌ها همراه خواهد بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =