تاثیر تنش‌های نظامی و سیاسی بر اقتصاد و بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: تاثیر تنش های نظامی و سیاسی با بروز ریسک های سیستماتیک بر اقتصاد و بورس کاملا اثبات شده است .

به گزارش بیداربورس به نقل از تیترکوتاه پس از شروع نبرد میان حماس و رژیم شاهد تکانه های قوی در بازار سرمایه بودیم، این موضوع در کنار صعودی شدن قیمت دلار موجب ایجاد نگرانی از بابت آینده بازرهای مالی در کشور شد. باید گفت که همواره به بازار سهام به دید دما سنج اقتصادی کشور نگاه می‌شود اما این روزها حال چندان مطولبی ندارد.

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالات گفت: تاثیر تنش های نظامی و سیاسی با بروز ریسک های سیستماتیک بر  اقتصاد و بورس کاملا اثبات شده است و افت نماگرهای بازار سرمایه در شرایط افزایش نااطمینانی امری پذیرفته شده است چرا که سرمایه گذار همواره به دنبال امنیت و شرایط مناسب جهت سودآوری است. نشست آقای عشقی ارتباطی به بروز افت سنگین امروز و روز کاری گذشته نداشته ولی سهامداران انتظار داشتند که ایشان به عنوان رئیس سازمان بورس کامنت های حمایتی قوی از بازار صادر کنند که متاسفانه اینگونه نبود اما نکته قابل توجه عملکرد حقوقی ها همزمان با نشست خبری آقای عشقی بود که خرید های قدرتمندی انجام دادند هر چند شاخص افت سنگینی کرد و شاهد خروج قریب به ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم.

وی در خصوص عملکرد شاخص تشریح کرد: حساسیت منطقه ۲ میلیون واحدی شاخص و بار روانی از بین رفتن یا حفظ آن در معاملات امروز اهمیت بالایی دارد و با توجه به حمایت سنگین حقوقی ها در معاملات امروز می توان انتظار داشت تا حقوقی ها برای جلوگیری از گسترش فروش های هیجانی از لحظات اولیه معاملات فردا نسبت به اردرهای خرید حمایتی از بورس اقدام کنند. بله شرایط موجود در فلسطین و گسترش تنش ها قطعا در بازار سرمایه ایران تاثیر گذار خواهد بود و تعمیق این تنش ها نیز در مسیر بازار سرمایه موثر خواهد بود، نمی توان تاثیر ریسک های غیرسیستماتیک را انکار کرد.

این فعال بورسی در پایان خاطر نشان شد: در جهت جلوگیری از آسیب های بیشتر به نهادهای سرمایه گذاری و اقتصاد کشور توصیه می شود که سازمان بورس در جهت ایجاد هماهنگی برای حمایت از بورس تسریع نماید . در شرایط فعلی آنچه که محرز است معاملات فارغ از مباحث بنیادی و نشات گرفته از ریسک های سیستماتیک انجام می شود پس نمی توان صنعت خاصی را پیشتاز معاملات .دانست هرچند دلار در بازار غیر رسمی شاهد رشد بوده است. اما برای بررسی میزان اثر گذاری صنایع ،همچنان پدیده لیدر محوری خودروسازان مشهود است.

کد خبر 34780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =