۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تصور شما از شرایط بازار غیر واقعی است!

یک کارشناس بازارسرمایه با انتقاد از سخنان رییس سازمان بورس، در خصوص عدم وجود فروشنده سنگین در بازارسرمایه، گفت: آمار خروج نقدینگی روزانه و سرانه خریدار و فروشنده که عملا سنگینی وزنه فروشنده‌ها را نشان می‌دهد، موید شرایط متفاوت از تصویر ترسیمی آقای عشقی است و اگر حقوقی‌ها امروز نسبت به خرید سنگین اقدام نمیکردند، قطعا شرایط بسیار دشوار می‌شد. انتظار می‌رود آقای عشقی به عنوان رئیس سازمان در وصف شرایط بورس واقعبینانه اقدام کند و تصویری واقعی از وجود فوبیا و دغدغه‌های سهامداران را به شورای عالی بورس و نهادهای تصمیم‌گیر منتقل سازد؛ بنابراین در روزهای آینده در صورت عدم هماهنگی و ارائه مشوق برای بهبود سمت خریدار در بازار می‌توان انتظار روزهای نامطلوب را داشت.

شکل‌گیری روند متفاوت در بورس با آغاز جنگ

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه عنوان کرد: شیب و شدت ریزش شاخص و خروج نقدینگی از بازار امروز فراتر از تحلیل‌ها بود و در هفته اخیر علی‌رغم خوش بینی‌ها نسبت به بهبود وضعیت بورس، آغاز تنش سیاسی و نظامی منطقه‌ای در مقطع زمانی منطبق بر شروع هفته کاری جدید، موجب شکل‌گیری روندی متفاوت شد.

او با بیان اینکه شاخص‌کل امروز به محدوده حساس ۲ میلیون واحدی رسید و در عین حال شاهد حمایت سنگین حقوقی‌ها در سمت خریدار بودیم، بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد خریدهای امروز سهام توسط حقوقی ها صورت گرفت که نشان دهنده حمایت از بازارسرمایه است.

شرایط سخت بورس با سقوط از کانال دو میلیوان واحد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خروج نقدینگی نزدیک ۱۵۰۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از بازار می‌تواند نگران کننده باشد و باید ببینیم آیا این روند با تحرکات بیشتر حقوقی‌ها در روزکاری بعد متوقف می‌شود یا خیر، در صورت افت بیشتر شاخص و نزول به زیر ۲ میلیون واحد و خروج بیشتر نقدینگی شرایط برای بورس بسیار سخت خواهد شد.

حسین‌نیا با انتقاد از سخنان رییس سازمان بورس، در خصوص عدم وجود فروشنده سنگین در بازارسرمایه، گفت: آمار خروج نقدینگی روزانه و سرانه خریدار و فروشنده که عملا سنگینی وزنه فروشنده‌ها را نشان می‌دهد، موید شرایط متفاوت از تصویر ترسیمی آقای عشقی است و اگر حقوقی‌ها امروز نسبت به خرید سنگین اقدام نمیکردند، قطعا شرایط بسیار دشوار می‌شد.

او در ادامه افزود: انتظار می‌رود آقای عشقی به عنوان رئیس سازمان در وصف شرایط بورس واقعبینانه اقدام کند و تصویری واقعی از وجود فوبیا و دغدغه‌های سهامداران را به شورای عالی بورس و نهادهای تصمیم‌گیر منتقل سازد بنابراین در روزهای آینده در صورت عدم هماهنگی و ارائه مشوق برای بهبود سمت خریدار در بازار می‌توان انتظار روزهای نامطلوب را داشت.

تعطیلی قادر به کنترل هیجانات بازار نخواهد بود

وی معتقد است که هر چند شاهد فشار فروش سنگین و خاص در بازار سرمایه هستیم اما نگاهی به علت وقوع آن که درگیری‌های نظامی در منطقه است، حاکی از زمانبر بودن آن دارد، پس در شرایط این چنینی حتی تعطیلی ۳ روزه نیز قادر به کنترل هیجانات بازار نخواهد بود و خروج هیجانات صرفا با افزایش اطمینان‌دهی و حمایت دولت و نهادهای تصمیم‌گیر و مربوطه از بورس امکان پذیر خواهد بود.

حسین‌نیا همچنین ادامه داد: تقویت تقاضا و ارائه مشوق در شرایط فعلی ضروریتی به مثابه شرایط دی ۹۸ است و گزینه غیر قابل انکار ورود و حضور سنگین حقوقی‌های بزرگ برای حمایت از بازار سرمایه است و در غیر این صورت نماگرهای بازار روزهای بسیار سختی را ثبت خواهند کرد.

واکنش دلار به تغییرات در ژئوپولیتیک منطقه

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص قیمت دلار بیان کرد: بازار دلار آزاد و غیر رسمی به دلیل شرایط خاص آن در هیجانات و تنش، واکنشی فوری با کنترل پذیری کمتری نشان میدهد، از این رو صعود آن با شیب بیشتر در کوتاه‌مدت گزینه غیر قابل پیش‌بینی نبود و نشان دهنده قابل توجه بودن بزرگی تغییرات در ژئوپولیتیک منطقه است.

به گفته وی فارغ از مباحث سیاسی، تاثیرپذیری اقتصاد از رخدادهای سیاسی و نظامی امری پذیرفته شده است و در صورتیکه درگیری‌ها گسترده شده و نقش ایران در این اتفاقات پررنگتر توصیف و دیده شود، می‌توان انتظار داشت که دلار هم واکنش بیشتری نشان دهد و عملا به اهداف قیمتی بالاتر دست پیدا کند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =