شرایط فعلی سه بازار رقیب بورس و عامل محرک سهام در روزهای آینده

تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت سه بازار رقیب بورس و عامل محرک سهام در روزهای آینده را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، عرفان رحمانی ضمن بررسی وضعیت بازار سکه، خودرو و ملک و عامل محرک بورس در روزهای آینده با انتشار مطلبی با عنوان "تقابل ریسک‌ها و پتانسیل‌های بازار سهام در پاییز" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام پس از سه ماه کم‌رمقی، شهریور سبزی را پشت‌ سر گذاشت. با این‌ وجود این سبزپوشی در واپسین لحظات تابستان چندان با ثبات نبود و هفته پایانی شهریور و دهه‌ اول مهرماه اوضاع برای سهامداران مطلوب نبود.

بطور معمول پاییز فصل مناسبی برای بورسی‌ها قلمداد می‌شود و سال‌ جاری نیز سهامداران همچنان چشم‌ انتظار بهبود شرایط در پاییز هستند. معمولا تسویه اعتباری کارگزاری‌ها‎ در پایان شهریور، عرضه‌ها‎ را با افزایش محسوسی روبرو می‌کند و بعد از اتمام آن و شروع پاییز با یک موج تقاضای جدید روبرو می‌شود. با این‌وجود در سال‌جاری به دلیل تعطیلی‌ها‎ی مکرر ابتدای مهر، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و از همه مهم‌تر پذیره‌نویسی‌ها‎ی یک ماه اخیر، افزایش تقاضای چندانی مشاهده نشد.

تقاضا برای تاسیس صندوق‌های بخشی توسط مدیران صندوق‌ها در یک ماه گذشته رونق قابل‌ توجهی گرفته و تسهیل صدور مجوز برای تاسیس باعث شد  ۱۰ صندوق طی دو ماه اخیر پذیره‌نویسی شوند که حدود ۴.۵ هزار میلیارد ‌تومان نقدینگی جذب‌شده و از آنجایی‌که اکثر این صندوق‌ها‎ همچنان مجوز فعالیت نگرفتند این نقدینگی تا به حال وارد بازار نشده‌ است و انتظار می‌رود با صدور مجوز فعالیت این صندوق‌ها‎، بخشی از منابع جذب‌شده به‌طور مستقیم وارد شود و تقاضا را برای سهام با افزایش روبرو کند.

این مورد می‌تواند یکی از عوامل محرک برای روزهای آتی باشد. در زمانی‌که میانگین ارزش معاملات روزانه سهام به کمتر از ۴‌ هزار ‌میلیاردتومان رسیده ، تزریق ۴.۵ هزار میلیارد تومان منابع پذیره‌ نویسی‌ شده عدد قابل‌ توجهی است و می‌تواند موجی از تقاضا برای سهام را بوجود آورد.

بی‌رمقی این روزها‎ و حجم معاملات کم چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد. در شرایطی که سهامداران در بلاتکلیفی عجیبی گرفتار شدند نمی‌توان انتظار بازاری پر رونق داشت. این سر درگمی علاوه‌ بر اینکه در شرایط داخلی مشهود است در وضعیت بازارها‎ی جهانی نیز احساس می‌شود.

در هفته‌ها‎ی اخیر بازارها‎ی جهانی نوسانات شدیدی را دیدند و از مهم‌ترین آنها‎ می‌توان به قیمت نفت اشاره کرد که در بازه یک هفته‌ای ریزش ۱۰دلاری را تجربه ‌کرد. این کاهش قیمت باعث شد کرک‌اسپرد محصولات نفتی که تعیین‌کننده سود شرکت‌ها‎ی پالایشی است کاهش قابل‌توجهی را ثبت کند تا جایی‌که کرک‌ اسپرد بنزین طی دو روز، ریزش ۴۰‌ درصدی داشته باشد. کامودیتی‌ها‎ی دیگر نیز شرایط مشابهی با نفت را تجربه کردند و نوسانات شدیدی را در قیمت‌ها‎ طی یک ماه گذشته داشتند.

از طرفی بیش از ۶۰‌ درصد شرکت‌ها‎ی بورسی نیز کامودیتی‌محور هستند و تغییر قیمت این محصولات اثر مستقیمی بر روند سودآوری آنها دارد و نوسانات شدید یک ماه اخیر باعث تردید در تصمیم‌گیری بین فعالان شد. البته در چند روز اخیر تنش‌های بین‌المللی روند بازارهای جهانی را با تلاطم همراه کرده و بازارهای جهانی بخصوص طلای‌ سیاه دوشنبه با ۴‌ درصد افزایش قیمت به استقبال هفته جدید رفتند.

با این وجود در کنار شرایط بی‌ثبات بازارها‎ی جهانی، سایه ریسک سیستماتیک بیش از پیش احساس می‌شود و به‌ نظر می‌رسد این عامل غیرقابل پیش‌ بینی نیز یکی از علت‌ها‎ی قرمز پوشی شاخص باشد. ریسک سیستماتیک کنونی را می‌توان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد.

ریسک سیستماتیک خارجی همان افزایش تنش در خاورمیانه است اما ریسک سیستماتیک داخلی، اظهارات غیرکارشناسی برخی سیاست گذاران در خصوص تغییر نحوه قیمت‌گذاری محصولات و خروج آنها از سیستم بورس‌ کالا است که به‌نظر تا کنون توسط مقامات مربوطه مثل وزارت اقتصاد رد شده‌ اما تجربه گذشته باعث‌ شده صرفاً چنین مشکلاتی ریسک سرمایه‌گذاری را بین فعالان افزایش دهند.

سرمایه‌گذاران بطور معمول در شرایطی که بلاتکلیفی تا حد زیادی بازار سهام را دربر گرفته‌، سعی می‌کنند سرمایه را در بازارها‎یی با ریسک کمتر نگهداری کنند و در زمانی‌که ثبات بیشتری برقرار شد با خیالی آسوده‌تر در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

با این‌وجود نرخ سود جذاب‌تر صندوق‌ها‎ی درآمد ثابت نسبت به سالیان گذشته نیز باعث‌ شده تا سرمایه‌ها فعلا به این سمت سوق داده شود. به‌طوری که جذب ۱۵‌هزار ‌میلیاردتومان سرمایه توسط صندوق‌ها‎ی با درآمد ثابت در فصل تابستان نیز این فرضیه را اثبات می‌کند.  باوجود تمام ریسک‌ها‎ی نامبرده، بازار زیر سایه تنش‌های بین‌المللی در چند روز اخیر شرایط ناپایدار و بی‌ثباتی را تجربه می‌کند و روزهای سرخ‌پوش وارد مرحله جدیدی شده‌است.

همچنین سکه در بازار آزاد با حباب ۳۰‌ درصدی درحال معامله است و بازار خودرو تحت‌ تاثیر اخبار واردات هر روز کف‌ها‎ی قیمتی جدیدی را ثبت می‌کند. از طرفی بازار ملک در رکود به‌سر می‌برد و چالش نقدشوندگی در این نوع از دارایی طی یک سال‌گذشته بسیار افزایش داشته اما بازار سهام که ۵۰‌ درصد آن با دلار توافقی ۳۷‌ هزار تومانی مبادله می‌شود، باز هم از نسبت‌ها‎ی جذابی برخوردار است و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

در صورتی‌که ثبات به بازارها‎ی جهانی بازگردد و سایه ریسک سیستماتیک بر بورس کمتر شود، می‌توان آن را ارزنده‌ترین از لحاظ مولفه‌ها‎ی مالی دانست و سال جاری نیز پاییز خوبی را برای آن متصور بود.

بنابراین باید منتظر ماند و دید این تنش‌ها به کجا ختم خواهد شد و یکی از متغیرهای اصلی افت و خیز که نرخ ارز است و در چند روز گذشته حدود ۴‌ هزار تومان رشد قیمت داشته، بورس را به کدام جهت هدایت خواهد کرد؟

کد خبر 34846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =