اثر محدودیت فروش سهام توسط حقوقی‌ها و دو شرط اصلی برای ثبات بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی اثر عدم امکان فروش سهام توسط حقوقی‌ها، ثبات بورس را مستلزم رشد بیش از ۵۰‌ هزار واحدی روزانه شاخص‌ و حجم بالای معاملات دانستند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی معاملات در هفته جاری و اثر عدم امکان فروش حقوقی‌ها به دنیای اقتصاد اعلام کردند: بورس همچنان آبستن اخبار مثبت و منفی و ثبات برنگشته است.

**بازار در نقطه برگشت نیست

علی عصاری: بورس در دو روز گذشته افت شدید و ترسناکی را تجربه کرد. افت شاخص در هفته‌های اخیر در پی تنش سیاسی اتفاق افتاد و نمی‌توان آن را به دلیل دیگری نسبت داد. این ترس باعث فرار سهامداران شد و شنبه و یکشنبه‌ای منفی را رقم زد اما یکشنبه در جهت حمایت سمت فروش حقوقی‌ها بسته شد.

اثر این خبر دیروز نیز ادامه داشت. بسته‌شدن سمت فروش برای حقوقی‌ها اتفاق مثبتی نیست. همه فکر می‌کنند با بستن سمت فروش، فشار فروش نیست و بازار رشد می‌کند اما وقتی سمت فروش بسته می‌شود یعنی قدرتی می‌تواند به بازار جهت دهد. سمت فروش بسته‌ شد که حقوقی‌ها نفروشند ، پیام مثبت به بازار مخابره شود و بقیه سمت خرید باشند یا گرایش خرید داشته باشند و همان گروه می‌تواند اثرگذار بگذارد و آن را به سمت مثبت تصنعی یا دستوری‌ پیش ببرد.

این رفتارها بسیار مضر است. با این اتفاق از اواخر روز معاملاتی یکشنبه، رنج مثبت در شاخص‌سازهایی مانند شستا، پالایشی‌ها، خودرو و... مشاهده شد و روند به سمت بالا حرکت کرد. دیروز نیز بازار مثبت و خودرویی‌ها با صف خرید بسته شدند.

از طرفی نرخ دلار کنترل شد و این موضوع در برگرداندن آرامش به بورس اثرگذار بود. اگر روند قیمتی دلار با شرایط صلح همراه باشد تا آخر هفته پایدار می ماند و اگر اتفاق خاصی نیافتد، هفته آینده بازار سرمایه مثبت است اما بورس همچنان آبستن اخبار مثبت و منفی و ثبات برنگشته است.در زمان ثبات باید مثبت بیش از ۵۰‌ هزار واحد در شاخص‌ کل با حجم بالای معاملات رخ دهد.

**برگشت به مدار تعادل

مهدی ساسانی: بازار سرمایه با توجه به حوادثی که هفته‌های گذشته اتفاق افتاد، آسیب‌پذیر و با سهامدارانی که ترس از ریزش بیشتر دارند، تبدیل شد. یکشنبه با محدودیت‌هایی که در سمت فروش بازارگردان‌ها ایجاد شد تعادل تا حدودی به بازار برگشت. خبر تزریق پول به صندوق توسعه‌ملی و صندوق تثبیت بازار، فرآیند آغاز خرید هفت صندوقی که در هفته‌های گذشته پذیره‌نویسی شدند و ۲.۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی آماده خرید داشتند، باعث شد دیروز شرایط بهتری را آغاز کند.

دیروز شایعات دیگری هم شنیده شد که خبر از احتمال حذف شورای‌ رقابت از روند قیمت‌گذاری خودرو می‌داد. این موضوع باعث واکنش مثبت خریداران در نمادهای گروه خودرویی شد و اگر تکذیب نشود خبر خوشی از آن استنباط می‌شود.  برخی شکاف‌ها بین دولت و مجلس وجود دارد و این خلأ گاهی باعث ایجاد نوساناتی می‌شود که یکی از آنها نرخ خوراک بود اما مسئله به همین‌جا خاتمه نمی‌یابد. در چنین شرایطی این ذهنیت برای سهامدار ایجاد می‌شود که شاید دولت و مجلس در موارد بعدی هم این مشکل را ایجاد کنند و همین موضوعات باعث ابهام سرمایه‌گذار نسبت به تصمیمات آتی دولت شده است.

کد خبر 35115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =