نظر ۳ کارشناس درباره اوضاع معاملات سهام و پیش‌بینی روزهای آینده بورس

سه کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند معاملات سهام و گزارش‌های نه چندان مساعد خودروسازان، وضعیت بورس تا پایان هفته را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند معاملات در هفته جاری و گزارش‌های نه چندان مساعد سایپا و ایران خودرو در گفت و گو با دنیای اقتصاد وضعیت بورس تا پایان هفته را پیش بینی کردند.

سایه خودرو بر بازار سهام

برزو حق شناس: دیروز افت کم رمق شاخص‌های اصلی تالار شیشه‌ای رخ داد. بازار سرمایه از اردیبهشت به استقبال روند خسته‌کننده رفته است. بررسی متغیرهای کلان اقتصادی حاکی از آن است سیاست گذاران گویا تمایل چندانی به رسیدگی و مرهم نهادن بر زخم‌های بورس بروز نمی‌دهند. از طرفی انتشار اخبار ضد و نقیض چون فرموله کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمیایی و پالایشی یا رفت و برگشت سیمانی‌ها و فولادی‌ها از بورس‌کالا سایه سنگین بی‌اعتمادی را حاکم کرده است.

تا زمانی که چنین بی‌ثباتی موج می‌زند، نمی‌توان روند مشخصی را تصور کرد. با این وجود انتشار گزارش‌ های ۶ ماهه شرکت‌ها در روزهای گذشته امید و جان تازه‌ای به بازار بخشیده است.

نکته حائز اهمیت این گزارش‌ها، انتشار صورت‌های مالی نه چندان جذاب دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو بود که می‌توان نتیجه سیاست‌های خروج خودرو از بورس‌کالا و قیمت‌گذاری دستوری محصولات این دو شرکت دانست. به تدریج اثر گزارش‌های ۶ ماهه در روح بازار متبلور شود و به لحاظ ارزش جایگزین بازار از ارزندگی مناسبی برخوردار است.

از این رو به نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت فعلی سیاست گذاران باید اقدامات مناسب تری را دنبال کنند. بنابراین به نظر می‌آید بازار متعادل رو به منفی برای هفته جاری باشد.

حمید کوشکی: بازار سهام تحت‌تاثیر ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک آسیب‌های جدی دیده است. کش و قوس‌هایی از این دست باعث کاهش طراوت معاملات در ماه‌های اخیر شده است.

به همین جهت که با وجود چنین مخاطراتی انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی می‌تواند جلوه دیگری در چنین روزهای خسته‌کننده و کم رمق پاییزی بخشد. هرچند بازار از لحاظ بنیادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما در شرایط کنونی آینده مبهم تحولات بین‌المللی سایه سنگینی از ترس و بی‌اعتمادی بر بورس حکمفرما کرده و در چنین شرایطی دارایی‌های مالی با امنیت تقاضای بالاتری خواهند داشت و سرمایه‌گذاری در بازارهایی با ریسک بالا در سبد سرمایه‌گذاران کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی در ماه‌های آینده موضوعات مرتبط با لایحه بودجه سال آینده می‌تواند اثر گوناگونی بر بورس داشته باشد. گزارش‌های نه چندان مساعد ایران‌ خودرو و سایپا نیز با وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری و سیاست‌های خروج خودرو از بورس‌کالا چندان غیرمنتظره نبود و این اقدامات غیرکارشناسی زیان بسیاری را بر سهامداران تحمیل کرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده افق‌های بهتری در انتظار بازارهای مالی باشد.

سارا فلاح: دیروز شاخص‌های اصلی بورس کاهش ارتفاع کم توانی را تجربه کردند. انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه توقع را برای تغییر روند کنونی تا حدودی تقویت کرد. زیر ذره‌بین قرار دادن این گزارش‌ها از این موضوع پرده بر می‌دارد که مجموع سود خالص تمام شرکت‌ها در ۶ ماه نخست سال‌ نسبت به سال گذشته ۲۰‌ درصد افزایش یافته است.

از این رو بازار به لحاظ بنیادی در شرایط مطلوبی قرار دارد. همچنین نرخ ارز نیز با ورود به ۶ ماه دوم سال می‌تواند روند افزایش قیمت هرساله را تکرار کند. به لحاظ تکنیکال نیز سهامداران عمده سهام‌های بزرگ حمایت‌های پرقدرتی بروز دادند و موجب شد شاخص بورس در سطح ۲ میلیون واحدی تثبیت مناسب انجام دهد. در شرایط کنونی حباب منفی در بازار غالب است.

گزارش‌های ایران خودرو و سایپا زیر سایه تصویب ادامه فعالیت شورای رقابت در قیمت‌گذاری محصولات با وجودی که می‌تواند زیان‌سازی خودرویی‌ها را به سود تبدیل کند اما همچنان مشکلات بسیاری بر سر راه این دو خودروساز وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود هفته پیش رو متعادل باشد.

کد خبر 35398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =