نرخ دلار تا پایان سال ثابت می ماند

معاون ارزی پیشین بانک مرکزی با اعلام دلایل نوسان روزهای گذشته ارز ، پیش‌ بینی کرد نرخ دلار تا پایان سال جاری ثابت خواهد ماند.

به گزارش بیداربورس، کمال سیدعلی ‌در واکنش به نوسانات ارزی در هفته‌های گذشته و بازگشت دوباره قیمت دلار به محدوده قیمت ۵۰ هزار تومان، اعلام کرد: دلایل مختلفی در نوسان بازار ارز وجود دارد که یکی از مهمترین آن اخبار و اتفاقات سیاسی منطقه و جهان است. این مورد، مصادیق زیادی در طول سال‌های گذشته داشته که به‌طور مثال می‌توان به تصمیمات ترامپ و یا حضور بایدن در راس امور این کشور اشاره کرد.

این بار نیز با توجه به درگیری فلسطین و انتشار اخبار سیاسی از این اتفاقات، دوباره قیمت دلار افزایش یافت. هر چند نباید از سوء استفاده سفته بازان و دلالان بازار ارز نیز به سادگی گذشت. این افراد بلافاصله بعد از درگیری در منطقه فرصت را مغتنم شمرده و با ایجاد موج و هیجانات کاذب در بازار باعث شدند دلار برای چند روز با افزایش قیمت مواجه شود که طبق پیش‌بینی‌ها قیمت ارز با روند کاهشی همراه شد.

افزایش قیمت دلار، فقط در بخش اسکناس بود و هیچ تغییری در بحث حواله وجود نداشت. موضع‌گیری منطقی و اصولی ایران در خصوص درگیری‌های منطقه موجب شد تا بعد از چند روزِ پر التهاب در بازار ارز، کاهش قیمت دلار مشاهده شده و همه چیز به شرایط عادی بازگردد. در واقع موج روانی حاصل از اخبار سیاسی هم نتوانست تاثیر چندانی در بازار داشته و قیمت ارز دوباره به همان وضعیت چند ماه گذشته بازگشت.

با توجه به تاثیر مثبت افزایش درآمدهای ارزی دولت، افزایش صادرات، و دسترسی ایران به منابع ارزی و همچنین توافقات بانکی در منطقه و سیاست کنترل نقدینگی، قطعا این عوامل در بهبود شرایط و آرامش بازار ارز تاثیر مثبت و بسزایی داشته و دارد. ضمن اینکه اگر بحث تورم و نرخ کاهش نقدینگی هم بیش از پیش ساماندهی و کنترل شود، می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز تا پایان سال تغییر چندانی نخواهد کرد.

اواخر سال گذشته هم موج کاذب ایجاد شد و قیمت دلار تا محدوده ۵۹ هزار تومان افزایش یافت اما با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه، دلار دوباره به محدوده قیمتی ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، همین مسئله موجب شد تا بسیاری از افراد همزمان با رکود بازار، متضرر شده و دیگر سرمایه گذاری در بازار ارز را سودآور و منطقی ندانند.

کد خبر 35401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =