قفل واگذاری "آلومینا" باز می‌شود؟

در چهارصد و پنجمین جلسه هیأت عالی واگذاری، مقرر شد تا شرکت آلومینای ایران(سهامی عام) در قالب عرضه حداکثر ۱۰ درصدی در فرابورس واگذار شود، تا در دو ماه آتی کشف قیمت این سهام صورت گیرد.

به گزارش بیداربورس در چهارصد و پنجمین جلسه هیأت عالی واگذاری، مقرر شد تا شرکت آلومینای ایران(سهامی عام) در قالب عرضه حداکثر ۱۰ درصدی در فرابورس واگذار شود، تا در دو ماه آتی کشف قیمت این سهام صورت گیرد.

تاریخچه شرکت

شرکت آلومینای ایران زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به موجب مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۷۸ جهت بهره برداری از طرح عمرانی تهیه آلومینا از بوکسیت جاجرم تأسیس و در سال ۱۳۷۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تهران به ثبت رسید.

۱۴ سال انتظار...

در راستای اصل (۴۴) قانون اساسی طی تصویب‌نامه سال ۱۳۸۸ هیأت وزیران، شرکت در گروه (۱) فعالیت‌های اقتصادی طبقه‌بندی شد؛ بنابراین ۱۰۰ درصد سهام آلومینای ایران در فهرست واگذاری به بخش غیر دولتی قرار گرفت.

نکته: بعد از گذشت ۱۴ سال شاهد هستیم که تا کنون این مصوبه اجرایی نشده و همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است.

چرا آلومینای ایران عرضه نشد؟

  • سال ۱۳۹۱: به استناد بند ۵۹ ماده واحده  قانون بودجه این شرکت بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد؛ اما هیأت وزیران مصوبات قبلی را لغو و مقرر کرد شرکت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شود؛ ولی این واگذاری نیز، بنا بر تصمیم مراجع ذیربط، اجرا نشد.
  • سال ۱۳۹۳: مرداد و اسفند ماه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۵۰ و ۵۱ درصد از سهام شرکت آلومینای ایران در فرابورس عرضه شد اما این مهم نیز بدون نتیجه ماند و سپس با مصوبه هیات واگذاری در اردیبهشت سال ۱۳۹۵، این شرکت از گروه یک واگذاری‌ها به گروه ۲ منتقل شد و براساس آن آماده واگذاری حداقل ۸۰ درصد سهام به بخش غیر دولتی شد.

قیمت پایه ۵۱ درصد سهام شرکت در اسفند ۱۳۹۳: تعیین ۶۲۴ میلیارد تومان به روش میانگین ارزش روز خالص دارائی‌ها و بازدهی توسط هیات واگذاری

هرچند که قیمت‌پایه ۵۱ درصد از سهام تعیین شد اما این عرضه هم به سرانجام نرسید و به در خواست وزارت صنعت لغو و مقرر شد بابت سهم ۲۰ درصدی دولت از فهرست موارد مشمول واگذاری، خارج شود و مجدداً طبق مصوبه اردیبهشت ۹۷ هیأت واگذاری، شرکت در فهرست موارد مشمول واگذاری و با ۱۷ درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی و بابت رد دیون دولت قرار گیرد؛ ولی با درخواست سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد واگذاری بابت رد دیون، خارج و کسری از محل واگذاری سهام پالایشگاه امام تامین شود.

  • سال ۱۴۰۰: براساس مصوبه دی دو سال قبل هیأت واگذاری، قیمت قطعی واگذاری ۲۴ درصد سهام شرکت آلومینای ایران بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مطرح و با واگذاری ۱۹.۵۶ درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی به ارزش بیش از ۴.۹ هزار میلیارد تومان و  ۳.۸۳ درصد سهام به صندوق بازنشستگی کشوری به ارزش ۹۶۲ میلیارد تومان موافقت شد.

شرکت در انتظار عرضه‌اولیه

در مصوبه مهر دو سال قبل هیأت واگذاری با واگذاری تا سقف ۲۵ درصد از سهام متعلق به دولت در این شرکت به صورت عرضه اولیه، خرد و تدریجی موافقت و شرکت در بهمن سال ۱۴۰۰ نزد سازمان بورس، ثبت و آماده عرضه سهام شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =