دلایل بهبود نسبی وضعیت بورس در ۳ روز گذشته و مهم‌ترین خط مقاومت‌ شاخص

چند دلیل ورود مجدد شاخص به کانال دو میلیون واحدی و بهبود نسبی بازار سهام و مهم‌ترین خط مقاومت‌ شاخص از سوی سه کارشناس بازار سرمایه اعلام شد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش چند دلیل در ورود مجدد شاخص به کانال دو میلیون واحدی و بهبود نسبی بازار سهام در سه روز گذشته، شروط تداوم این روند و مهم‌ترین خط مقاومت‌ شاخص را به دنیای اقتصاد اعلام کردند.

**چند شرط و نشانه برای تداوم صعود شاخص در روزهای سردر گمی بازار

مریم محبی: بازار سه روز متفاوت را پشت‌ سر گذاشت که ناشی از عواملی چون اصلاح نرخ خوراک و کاهش احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای در واکنش مثبت نصفه و نیمه این روزها بود اما با این‌وجود رشد شاخص‌ها را چندان نمی‌توان عاملی برای آغاز روند صعودی قدرتمند برشمرد. در صورتی‌ که وضعیت فعلی بازار برای حداقل سه هفته این‌ چنین ادامه دار شده و حجم معاملات تغییر محسوسی تجربه کند و مجددا شاخص‌ به محدوده‌ ۱.۹ میلیون واحدی نزول نکند می‌توان به رشد بازار در روزهای آینده امیدوار بود.

از طرفی انتشار نامه‌ای درباره نرخ خوراک، ‌بار روانی منفی ایجاد کرده است. بنابراین تا زمانی‌ که مصوبه‌ رسمی از سوی سیاست گذاران منتشر نشود نباید مهر صحه بر چنین اخباری گذاشت. بنابراین بازار در شرایط فعلی، کمی سر در گم بوده و مثبت‌ شدن این چند روزه را شاید دلیلی بر خروج از روند نزولی بتوان برشمرد.

**مهم‌ترین خط مقاومت‌ شاخص

نیما میرزایی: بازار سهام همان‌ طور که روندی را از انتهای هفته گذشته آغاز کرده‌ بود و رگه‌هایی از صعود را به نمایش گذاشت، انتظار می‌رفت روزهای سبز کم‌ جانی داشته باشد با این‌وجود به‌ نظر می‌رسد در روند فعلی یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های شاخص، سطح ۲‌ میلیون و ۸۰‌ هزار واحدی باشد.

انتشار نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی، جو مثبتی ایجاد کرد و شاخص در دو ماه اخیر نشان‌ داده ارقام ۱.۹۵ میلیون واحدی، محدوده‌ حمایتی مستحکمی بوده و می‌توان انتظار داشت از این محدوده‌ها با وجود کاهش ریسک‌های گوناگون، روندهای مثبتی را ادامه دهد.

**سه روز مثبت نشانه آغاز روندی صعودی نیست

عرفان کاظم‌زاده: پس از اینکه در هفته‌جاری کمی از التهاب تشدید آتش تحولات بین‌المللی کاسته شد، بازار سهام در سه روز اخیر وضعیت مساعدتری را تجربه کرد با این‌ وجود چنین به‌نظر می‌آید که سبزپوشی سه روز ابتدایی هفته را نمی‌توان به آغاز روندی صعودی نسبت داد و بلکه می‌توان آن را ادامه روند فرسایشی بازار دانست.

از طرفی ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک همچنان بر روح بازار سایه افکنده است. انتشار نامه نرخ خوراک نیز در روزهای اخیر می‌تواند بر نا اطمینانی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بازار دامن بزند.

کد خبر 35966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =