وام ۲ میلیارد تومانی هم توان خرید ملک را به خانوارها نمی دهد

یک کارشناس بازار مسکن گفت: اگرچه دولت به منظور حمایت از خانوارهایی که دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال هستند، پرداخت وام ۲ میلیارد تومانی را در دستور کار قرار داده؛ اما با توجه به متراژ مورد نیاز برای خرید ملک از سوی آنها، این وام قدرت خرید جدی به خانواده ها را نخواهد داد و از سوی دیگر، چنین خانوارهایی قدرت بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

به گزارش بیداربورس مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن درخصوص افزایش وام مسکن که در بالاترین میزان در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت برای خانواده‌های دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال به حدود ۲ میلیارد تومان رسیده است، گفت: تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در ایران همیشه نسبت به قیمت‌هایی که وجود دارد، خیلی کمتر بوده و این درحالی است که در دنیا، تا ۸۰ درصد رقم خرید ملک برای تسهیلات پرداخته می‌شود.   

وی افزود: با وجود تورم بالا در کشور ما از یک سو و بالا بودن نرخ بهره از سوی دیگر، بازپرداخت این وام‌ها برای بخش بزرگی از مردم امکانپذیر نیست و این تسهیلات در چارچوب درآمد قشرهایی که هدف‌گذاری شده، قرار نمی‌گیرد. 

روانشادنیا ادامه داد: یک واحد ۸۰ متری، کفاف زندگی یک خانواده با ۴ فرزند را نمی‌دهد و اگر این خانواده بخواهد یک واحد ۱۵۰ متری بخرد، نیاز به حداقل ۱۲ میلیارد تومان منابع مالی دارد که بر فرض توانایی پرداخت اقساط وام ۲ میلیارد تومانی مسکن، صرفا یک ششم این رقم را می توانند از طریق دریافت تسهیلات پوشش می‌دهد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: بازپرداخت این وام با رقم درآمد خانوار همخوانی ندارد و باید با افزایش مدت زمان بازپرداخت و کاهش سود تسهیلات این موضوع را جبران کرد که در شرایط فعلی بعید به نظرمی‌رسد همچین امکاناتی وجود داشته باشد.

وی معتقد است: بانک‌ها در شرایط فعلی امکان پرداخت این وام را به بخش بزرگی از جامعه ندارند و البته بعد خانوار هم در سال‌های اخیر کوچک شده است و هدف‌گذاری روی خانواده‌ها با ۴ فرزند، خود به خود این وام را محدود می‌کند. 

روانشادنیا در پاسخ به این سوال که سیاست‌گذاری در حوزه وام مسکن باید به چه سمتی برود، گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که باید بیفتد این است که باید درآمد خانوار افزایش پیدا کند، تمام صحبت‌هایی که درباره تسهیلات مسکن می‌کنیم در سایه رشد اقتصادی و افزایش درآمد خانوار قرار می‌گیرد. اگر درآمد خانوار افزایش پیدا کند خود به خود پرداخت تسهیلات و بازپرداخت آن آسان و بسیاری از مسائل حل می‌شود. 

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 36088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =