۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
تحلیل بنیادی "خزامیا"

شرکت زامیاد در هفت ماهه طی شده از سال جاری توانسته به فروش عملیاتی ۱۱ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومانی دست پیدا کند. فروش هفت ماهه ابتدایی سال قبل زامیاد ۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران، سهام شرکت زامیاد در تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران با نماد خزامیا شناخته می‌شود. ارزش سهام این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان است و ۵۲ درصد از سهام این مجموعه در بازار سهام شناور است. شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا و شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکارس بزرگترین سهامداران شرکت زامیاد به شمار می‌روند. محصولات گروه نیسان بخش اصلی فروش شرکت زامیاد را در بر گرفته است. نزدیک به ۲۰ درصد فروش عملیاتی شرکت زامیاد در سال جاری صادراتی بوده است. صادرات شرکت زامیاد در این هفت ماهه بیشتر در بخش قطعات و مواد اولیه بوده و فروش صادراتی محصولات گروه نیسان کمتر از ۵ درصد فروش داخلی آن بوده.

**افزایش ۳۷ درصدی فروش زامیاد در ۷ ماهه ۱۴۰۲

شرکت زامیاد، مشابه دیگر خودروسازان کشور با وجود شرایط نامطلوب بهای تمام شده محصولات و نرخ فروش دستوری که موجب ثبت زیان ناخالص در جریان عملیاتی برخی از آن ها شده؛ در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد. شرکت زامیاد در سال ۱۴۰۰ با ۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۶۰۲ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. زامیاد در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۶ درصد رشد درآمدزایی داشت و با ۱۷ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

IMG_20231108_005541_345

بیشترین میزان فروش ماهانه زامیاد در سال ۱۴۰۰ به بهمن ماه با هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۲ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان این بار به آبان ماه تعلق داشت و فروردین ماه ۱۴۰۱ بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت زامیاد در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۱۱ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۳۷ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۲ هزار و ۹۹۸ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به اردیبهشت ماه با ۴ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۶۸۸ درصد رشد تعلق گرفته است.

**رشد ۷۲۹ میلیارد تومانی سودآوری خزامیا

شرکت زامیاد در چهار فصل اخیر روند حاشیه سود متناسبی را به ثبت رسانده است. زامیاد تا قبل از پاییز ۱۴۰۱ شاهد نوسانات حاشیه سود فصلی خود و حتی ثبت زیان فصلی بودند. با عرضه محصولات گروه نیسان در بورس کالا در سال قبل روند حاشیه سود فصلی این شرکت اندکی ثبات یافته بود که توقف عرضه از طریق بورس کالا موجب کاهش حاشیه سود خالص اخیر این شرکت شده است.

خزامیا در بهار امسال هزار و ۸۵۴ درصد بیشتر از بهار ۱۴۰۱ سود خالص به دست آورد و در تابستان نیز توانست به سودآوری تابستان ۱۴۰۱ دست پیدا کند. در مجموع، عملکرد خزامیا در شش ماهه سال جاری با رشد ۷۲۹ میلیارد تومانی سود خالص یا به زبانی دیگر با افزایش ۱۶۱ درصدی آن همراه بوده است.

IMG_20231108_005541_023

کد خبر 36157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =