اثر دو عامل بر روند منفی سه روزه بورس و امیدواری تا پایان سال

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر روند منفی سه روزه بورس، اعلام کردند: تا انتهای سال می‌توان به ورود مجدد سرمایه‌گذاران و رشد ارزش بازار امیدوار بود.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر روند منفی متوالی سه روزه بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند: تا انتهای سال ‌پس از مصوبات بودجه ‌سال‌ آینده می‌توان به ورود مجدد سرمایه‌گذاران و رشد ارزش بازار شرکت‌ ها امیدوار بود.

**احتمال رشد بازار در انتهای سال

کامل ابراهیمیان: طی هفته گذشته برخی اتفاقات عجیب رخ داد. یکی بحث جریمه اکثر بانک‌ها به دلیل عدم‌ پرداخت تسهیلات تکلیفی مسکن ملی بود که باعث شد سهامداران بانک‌ها به این موضوع انتقاد جدی وارد کنند. سهامداران معتقدند دولت و مجلس حق ندارند برای شرکت‌ها یا بانک‌هایی که ‌میلیون‌ها سهامدار جزء دارند، جریمه تکلیفی تعیین کنند آن‌ هم درحالی‌که اکثر این بانک‌ها از بابت منابع درآمدی تحت‌فشار هستند.

خبر بعدی بحث کاهش قیمت جهانی نفت و مشتقات نفتی و برخی کامودیتی‌ها بود که البته در پایان هفته، نفت بخشی از افت را اصلاح کرد. با این وجود طی یک ماه اخیر حدود ۱۰‌ درصد اصلاح قیمتی داشت. هرچند پیش‌بینی می‌شود وضعیت نفت و مشتقات کماکان در سطح فعلی بماند اما کاهش قیمت نفت این نوید را به بازارهای جهانی می‌دهد که احتمال کاهش تورم در اقتصاد جهانی وجود دارد و می‌تواند منجر به بازگشت اقتصاد جهانی از حالت رکود به رونق شود و به رشد کامودیتی‌ها در بلندمدت کمک کند.

موضوع دیگر افزایش نرخ بهره در اقتصاد است. علاوه‌ بر سیستم بانکی نرخ‌های تامین مالی ۳۵ تا ۴۰‌ درصد رشد کرده و در بازار هم نرخ میانگین نرخ بهره اوراق اسناد به ۲۸‌ درصد رسیده‌ و این عاملی اساسی در عدم‌ ریسک‌ پذیری سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار سهام است. نسبت‌های ارزندگی بازار از قبیل P/E گذشته‌نگر و آینده‌نگر برخی از صنایع از جذابیت کافی برخوردار است. با اصلاحی که بازار در ۶ ماه گذشته داشته و با توجه به چشم‌انداز آتی نرخ ارز و نقدینگی که در حال پمپاژ است تا انتهای سال ‌پس از مصوبات بودجه ‌سال‌ آینده می‌توان به ورود مجدد سرمایه‌گذاران و رشد ارزش بازار شرکت‌ ها امیدوار بود.

**محاصره ‌شده در ابهام

حسن حسین‌نیا: در شرایط فعلی بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است و ارزش پایین معاملات موید همین مسئله است. اگرچه تنش‌های منطقه‌ای به‌عنوان یک ریسک سیستماتیک مهم کاهش پیدا کرده و فعالان به این مسئله در تحلیل‌ها وزنی نمی‌دهند اما این اتفاق‌ها بر صنایع مهم بورسی اثرگذار است.

از اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع که برای ۵  ماه سال‌ نرخ ۷ هزار تومان اعلام‌ شده، گرفته تا جریمه‌ای که وزیر اقتصاد به دلیل عدم‌ پرداخت تعهدات تسهیلات نهضت ملی مسکن برای بانک‌ها اعلام کرده‌ است. قیمت‌های جهانی نیز دچار نوساناتی شدند اما بیشترین وزن را باید به اخبار داد و درنظر داشت که این همان ادامه‌دار بودن ریسک‌های سیستماتیکی است که از نبود شفافیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن بورس نشأت می‌گیرد.

در چنین شرایطی که هر لحظه ممکن است تصمیماتی گرفته شود و روند سودآوری و فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها را متاثر کند، نمی‌توان درخصوص آینده بازار صحبت کرد. در کنار این موضوع باید منتظر بودجه‌ پیشنهادی سال ‌۱۴۰۳ بود. مهم‌ترین ریسک طی ماه‌ها و حتی سالیان اخیر تصمیمات آنی و خبرهایی است که بلافاصله مخابره شده و بازار را دچار تنش کرده‌ است.

از طرفی بازار منتظر بود مسئولان سازمان بورس در مورد تصمیماتی که گرفته‌شده و با منافع فعالان در تضاد است، تصمیم خاصی بگیرد یا حداقل اعلام موضع کند اما هیچگونه صحبتی در مورد این مسائل نمی‌شود. نه در مورد نرخ خوراک و نه در مورد جریمه بانک‌ها اما اگر این مسائل از بین برود ظرفیت بسیاری برای جهش وجود دارد که می‌تواند مسیر نقدینگی را به سمت تولید و تامین نقدینگی بنگاه‌ها پیش ببرد. این موضوع به اراده و تصمیم در دولت و مجلس برای اجرایی‌کردن مشوق‌ها نیاز دارد.

کد خبر 36402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =