تاثیرات نرخ بهره بر بازار سرمایه!

بعد از ۴ هفته پیاپی، بالاخره نرخ بهره بین بانکی به روند نزولی خود پایان داد و با رشد ۰.۰۷ درصدی به عدد ۲۳.۶۳ درصد رسید. تاثیر این نرخ بر بازار سرمایه و حتی در اقتصاد کلان بر کسی پوشیده نیست و تغییرات آن، هرچند کم، می‌تواند بر تورم، رکود، نرخ بهره بانکی و دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری اثرگذار ظاهر شود.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادآنلاین، نرخ بهره بین بانکی در اوایل مهر ماه ۲۳.۶۹ درصد بود که به مرور به عدد ۲۳.۷۲ در پایان همان ماه رسید. اما همانطور که در تصویر زیر نیز مشخص است، آبان ماه وارد روند نزولی شده و مسیری خلاف ماه گذشته خود را طی کرد.

تاثیرات نرخ بهره بر بازار سرمایه! 

حال از مقایسه ورود و خروج پول حقیقی به بازار و صندوق‌های درآمد ثابت در این دو ماه به نتایج جالبی می‌رسیم.

از آنجایی که روند نرخ بهره بین بانکی در مهرماه صعودی بوده است، انتظار میرفت خروج پول از بازار را شاهد باشیم. همین اتفاق نیز افتاد و ۶۰۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی طی اولین ماه پاییز از بازار سرمایه خارج شد. در همین مدت، ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت نیز عدد قابل توجهی را ثبت کرد: ۲۳۲۷ میلیارد تومان!

همین اعداد در آبان که نرخ بهره بین بانکی نزولی بود، برعکس شد. به طوری که شیب خروج پول از بازار سرمایه کاهش یافت و به عدد ۴۱۵۱ میلیارد تومان رسید. حتی پول به صندوق‌های درآمد ثابت نیز کمتر از ماه گذشته تزریق شد: ۱۶۰۸ میلیارد تومان!

با مقایسه این دو عدد می‌توان دریافت که تا چه حد نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد. واضحا اگر این نرخ از جذابیت کمتری برخوردار باشد، شاهد میل سهامداران اعم از خرد و کلان به بازار سرمایه خواهیم بود؛ در غیر این صورت اقبال به سمت صندوق‌های درآمد ثابت که ریسک کم و سود معقولی دارند همچنان مورد اقبال اهالی بازار خواهد بود.

تاثیرات نرخ بهره بر بازار سرمایه! 

تاثیرات نرخ بهره بر بازار سرمایه! 

کد خبر 36507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =