۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

کارشناس بازارسرمایه بررسی کرد؛

صنایع برتر در هفته اول آذرماه کدامند؟

محمدرضا زارعی_کارشناس سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان
صنایع برتر در هفته اول آذرماه کدامند؟

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه، با ادامه دار بودن شرایط رکودی در بازارسرمایه، هفته آینده نیز توجه به تک سهم‌ها و گروه‌های کوچکتر بیشتر خواهد بود و نمادهای بزرگ و شاخص‌کل معاملات متعادلی را خواهند داشت؛ از سویی گروه انبوه‌سازی و غذایی می‌توانند ارزش معاملات بالایی را برای خود ثبت کنند.

**بورس از نبود نقدینگی رنج می‌برد

محمدرضا زارعی، کارشناس سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به این موضوع که بازارسرمایه ایران در شرایط فعلی از نبود نقدینگی رنج می‌برد، عنوان کرد: پایین بودن ارزش معاملات و خروج پول مداوم حقیقی‌ها از بازار سرمایه گواه این موضوع است و هنگامی که این متغیرها روند معکوس به خود نگیرند، نمیتوان انتظار بهبود شرایط را داشت و به عبارتی یکی از نشانه‌های برون رفت از وضعیت فعلی، تثبیت ارزش معاملات برای چند روز در محدوده ۸ الی ۱۰ همت است.

**زمان بندی اشتباه در عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌ها

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: زمان بندی اشتباه سازمان بورس در عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌های مستمر موجب تشدید اوضاع فعلی بورس و جمع‌آوری اندک نقدینگی باقی مانده در بازار سرمایه شده است.

**بررسی چرایی عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن از شاخص‌کل

او با اشاره به اینکه در اوضاع رکودی نقدینگی مناسب برای حرکت تمامی صنایع وجود ندارد، خاطرنشان کرد: درشرایط اینچنینی پول به سمت گروه‌های کوچک‌تر می‌رود چراکه با هزینه کمتر میتوان از این گروه‌ها بازدهی گرفت و این روال همیشگی بازار سرمایه بوده است.

زارعی همچنین گفت: در شرایط فعلی نقدینگی از یک گروه به گروه دیگری منتقل می‌شود و توجه فعالین بازار را به خود جلب می‌کند؛ به عنوان مثال گروه انبوه‌سازی و یا قطعه‌سازی نمونه‌ای از این گروه‌ها در دوره رکودی اخیر بازار سرمایه هستند.

به گفته او در این شرایط به دلیل اینکه شاخص هم‌وزن نماینده تمامی سهم‌های بازار است، می‌تواند بازدهی بهتری را از خود به نمایش بگذارد و تا زمانی که روند ارزش معاملات و ورود پول بهبود پیدا نکند، شاهد تداوم همین فرآیند خواهیم بود.

**بانکی‌ها تحت تاثیر جریمه وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد؟

این تحلیلگر بازارسرمایه، با یادآوری جریمه مالیاتی بانک‌ها به دلیل عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی با نرخ سود ترجیحی به طرح مسکن ملی و در پی آن افزایش فشار فروش در این گروه، عنوان کرد: بعید است که در شرایط فعلی بانک‌ها توان تامین این حجم از نقدینگی را داشته باشند و با توجه به شفاف سازی بانک‌ها احتمالا رایزنی هایی صورت میگیرد، که با تسریع فرایند وام‌دهی و تامین بخش کوچکی از این نقدینگی، جریمه بانک‌ها نیز ملغی گردد؛ درنتیجه معاملات سهام این گروه خیلی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: با ثبات شرایط سیاسی و اعلام آتش‌بس شاهد کاهش اندک قیمت دلار بودیم و این موضوع می‌تواند، به صورت موقت یکی از ریسک‌های بازار سرمایه را از میان بردارد.

**پیشبینی روند بازارسرمایه در روزهای آتی

به عقیده زارعی، با ادامه دار بودن شرایط رکودی در بازارسرمایه، هفته آینده نیز توجه به تک سهم‌ها و گروه‌های کوچکتر بیشتر خواهد بود و نمادهای بزرگ و شاخص‌کل معاملات متعادلی را خواهند داشت؛ از سویی گروه انبوه‌سازی و غذایی می‌توانند ارزش معاملات بالایی را برای خود ثبت کنند.

**ترکش افزایش انتشار اوراق به بازارسرمایه می‌رسد؟

این تحلیلگر بازارسرمایه، با اشاره به این موضوع که میزان انتشار اوراق دولتی در نظر گرفته شده در بودجه، هر ساله یکی از نگرانی های فعالین بازار است، بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ این عدد ۱۸۷ هزارمیلیارد تومان بود و در بودجه سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۶ درصدی میزان انتشار اوراق دولتی  ۲۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به عقیده وی از این مقدار رشد نمی‌توان به راحتی گذشت چرا که سال آینده فشار شدیدی به بازار بدهی وارد خواهد کرد و ترکش‌های آن قطعا به بازار سرمایه خواهد خورد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش حجم اوراق منتشرشده و همچنین جذاب بودن نرخ آن‌ها، پول به سمت این ابزار متمایل می‌شود و در نتیجه رقیب جدی برای بازار محسوب می‌شود؛ کما اینکه در چند ماه گذشته نیز شاهد کوچ نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق دولتی بودیم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =