۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
تحلیل بنیادی " نوری"

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی نوری را از اینجا بخوانید.

**معرفی صنعت آروماتیک‌ها

به گزارش بیداربورس آروماتیک‌ها نوعی هیدروکربن هستند که در ساختار خود حداقل یک حلقه آروماتیکی (حلقه بنزنــی) دارنــد.

بــنزن، تولوئــن، ارتوزایلیــن، متازایلیــن و پارازایلین هــا از اصلی تریــن ترکیبــات آروماتیک ها هســتند که به عنوان خوراک در بســیاری از شرکت های پتروشیمی مورد استفاده قــرار می گیرنــد؛ ایــن مــواد در تولیــد الیــاف مصنوعــی، پلاســتیک و رزین هــا، مــواد منفجره،شوینده ها و رنگ ها به کار می رود.

**معرفی شرکت

پتروشیمی نوری (برزویه) در استان بوشهر، بندر عسلویه در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید و در حــال حــاضر یکــی از بزرگ ترین تولیدکننــدگان مــواد آروماتیک کشــور با ظرفیت ســالانه ۴٫۵ میلیون تن اســت. محصولات اصلی شــرکت شــامل پارازایلین، ارتوزایلین و بــنزن و محصولات فرعی آن نیز شــامل برش های ســبک و ســنگین، رافینیت، پنتان، گاز مایع و آروماتیک سنگین اســت که به عنوان خوراک در واحدهای الفین اســتفاده می شــود. این شــرکت ســال ۱۳۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد نوری پذیرفته شد.

**ماده اولیه شرکت

پتروشــیمی نوری، میعانات گازی مورد نیاز خود را از پالایشــگا ه های مجتمــع پارس گاز جنوبی، بنزیــن پیرولیز را از پتروشــیمی جــم و سرویس های جانبی شــامل برق، بخار، آب و نیــتروژن را از پتروشیمی مبین دریافت می کند. در جدول زیر مقدار مواد مصرفی برای تولید محصولات به صورت درصد نشان داده شده است.

تحلیل بنیادی " نوری"

تحلیل بنیادی " نوری"

**ظرفیت اسمی شرکت

تحلیل بنیادی " نوری"

تحلیل بنیادی " نوری"

**وضعیت تولید و فروش شرکت(تن)

تحلیل بنیادی " نوری"

**مبلغ فروش شرکت

بیش ترین مبلغ فروش ماهانه شــرکت در ماه مهر ســال ،۱۴۰۲ معادل ۱۵٫۱۸۳ میلیارد تومان بوده است. (ارقام به میلیارد تومان است.)

تحلیل بنیادی " نوری"

**همبستگی نرخ جهانی محصولات آروماتیک و نفت (دلار/تن)

تحلیل بنیادی " نوری"

تحلیل بنیادی " نوری"

**مفروضات تحلیل و پیش بینی سود شش ماهه پایانی ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی " نوری"

نکته: نرخ فروش محصولات صادراتی ٪۳ کمتر از داخلی محاسبه شده است.

**صورت سود وزیان شرکت

تحلیل بنیادی " نوری"

**جدول تحلیل حساسیت ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی " نوری"

**نظر کارشناسی

پتروشــیمی نوری بزرگترین تولیدکننده محصولات آروماتیک در کشــور است. نرخ ماده اولیه و محصولات شرکت همبستگی بالایی با نرخ جهانی نفت دارد و هرگونه تغییرات در قیمت نفت می تواند حاشیه سود شــرکت را تحت تاثیر قرار دهد. از پتانسیل های سودآوری شرکت در بلند مدت می توان به موارد زیر اشاره کرد: مالکیت ۲۰ درصد از پتروشــیمی اروند: این شــرکت پتانســیل ســودآوری و همچنین درصد تقسیم سود خوبی دارد. بهره برداری از شرکت پتروشیمی هنگام که تولیدکننده اوره و آمونیاک است. در نهایت با موارد ذکر شــده پتروشــیمی نوری با ef/p۷٫۲۳ می تواند گزینه کم ریسکی برای سرمایه گذاری در بلند مدت باشد

تحلیلگر: سبدگردان سرمایه و دانش 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =