گزارش بانک مرکزی از روند نزولی و ۸ درصدی تورم نقطه به نقطه تولیدکننده

تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده طبق گزارش بانک مرکزی و طی ۸ ماه سال جاری از ۴۲.۴ به ۳۴.۴ درصد رسید.

به گزارش بیداربورس، بانک مرکزی اعلام کرد: در پی اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی، کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات قیمتی در کالاهای اساسی وارداتی، روند تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده از ۴۲.۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۴.۴ درصد در آبان‌ ماه کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی بر تثبیت وضعیت اقتصاد، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم گری بازار پول و بازار ارز و تامین مالی و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی استوار بود.

بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده در این دوره نیز حاکی از بهبود روند تورم این شاخص است. به طوری که تورم ۱۲ ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۳۵.۱ درصد در آبان‌ سال جاری کاهش یافت.۷

بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی کالا و خدمت در سال جاری نشان می دهد روند کاهشی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده عمدتاً متاثر از اقلام کالایی این شاخص بود.

به طوری که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی کالا با کاهش ۹.۰ واحد درصدی از ۴۱ درصد در فروردین‌ به ۳۲ درصد در آبان‌ رسید. تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی خدمت هم از ۴۰ به ۳۹.۷ درصد کاهش یافت.

کد خبر 36940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =