احتمال جبران جاماندگی بورس و شروط ورود شاخص به کانال ۳ میلیونی

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام احتمال جبران جاماندگی شدید بورس تا پایان سال‌، شروطی برای ورود شاخص به کانال سه‌ میلیون واحدی را مطرح کردند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با انتظار جبران جاماندگی شدید بورس نسبت به ارزش ذاتی تا پایان سال‌ در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شروط رسیدن به شاخص سه‌ میلیون واحدی را اعلام کردند.

**مسیر رو به بالا اما پرفراز و نشیب

حسن حسین‌نیا: چنانچه تصمیمات مخربی از سوی سیاست گذار گرفته نشده و عرضه‌های سنگین از جانب حقوقی‌ها صورت نگیرد، روزهای خوشی پیش‌روی بورس است. اگر در بررسی لایحه بودجه ‌۱۴۰۳ نیز مسائل مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها در صحن مجلس مطرح شود، همزمانی این موضوع با جلسه اخیر سازمان بورس با شرکت‌های بزرگ در اثرگذاری مثبت این موضوع موثر خواهد بود و رکورد مطلوبی برای رشد شاخص ثبت می‌کند.

چنانچه بحث ۵ ساله برای معافیت تجدید ارزیابی‌ها لحاظ نشود و بخصوص برای خودرویی‌ها به‌عنوان یکی از لیدرهای مهم بورسی در این مسئله پیشنهاد هایی درنظر گرفته شود، شاخص‌کل می‌تواند به سطوح بالای ۳ میلیون‌ واحدی تا پایان سال ‌دست پیدا کند اما چنانچه این مسئله برای این صنعت درنظر گرفته نشود احتمالا شاخص‌کل به محدوده ۲.۵ تا ۲.۶ میلیون واحد تا پایان سال‌ دست پیدا کند.

باید درنظر داشت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و فرآیندها زمان‌بر است و قطعا خبرهای مرتبط و شرکت‌هایی که در این‌خصوص شفاف‌سازی خواهند کرد بر روند بورس اثر خواهد گذاشت و به‌صورت روزانه نوساناتی خواهیم داشت اما احتمالا بین ۶ ماه تا یک سال‌ طول می‌کشد. نقطه کنونی شروعی برای روند صعودی پایدار است و اگر پیشنهادهای مناسبی به صنعت خودرو که حکم لیدری دارد داده شود این رشد بسیار قابل‌توجه خواهد بود.

دوشنبه عرضه‌ها در برخی نمادهای بزرگ مانند"فولاد" توسط حقوقی‌ها رشد چشمگیری داشت و به‌نظر می‌رسد در زمان فعلی که هنوز ابتدای روند است و رشد نقدینگی در حدی نیست که بتواند بازار سرمایه را پوشش دهد، تداوم عرضه‌ها بازار را نوسانی کند. از طرفی با توجه به افزایش عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار، احتمالا شروع معاملات امروز با فشار عرضه همراه است اما در اواسط معاملات روند بهبود می‌یابد. امروز بررسی لایحه بودجه ‌در صحن علنی مجلس نیز در پیش است و اخبار مرتبط با آن می‌تواند بر کلیت بورس اثر بگذارد.

**پرقدرت در مسیر صعود

نیما میرزایی: با تلاش‌های دولت و تمرکز شدیدی که بانک‌مرکزی بر کنترل تورم داشته، تمام بازارهای دارایی‌محور در رکود سنگین فرو رفتند و بازار سرمایه نیز از این موضوع بی‌نصیب نبود اما با توجه به جاماندگی چندساله نسبت به رقبا که در یک سال‌اخیر به حداکثر اختلاف رسید ‌و اتفاق‌هایی که در اردیبهشت رخ داد، بورس مجددا در وضعیت بی‌ثبات و نزولی قرار گرفت که آن را از ارزندگی دور کرد.

با اتفاقات مربوط به افزایش شدید قیمت گاز و سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی درخصوص نرخ ارز و نرخ بهره که بیشترین اثر را بر بورس داشت این رکود عمیق مخصوصا در سال‌جاری طولانی‌ و باعث شد بورس بخش عمده‌ای از رشدها در سه سال‌ اخیر را پس بدهد. بنابراین در بعد داخلی دولت و زیرمجموعه‌ ها بیشترین اثر را بر عدم‌ رونق بورس به‌رغم ارزندگی داشتند.

در شهریور بازار آماده عبور از اخبار منفی مربوط به نرخ گاز بود اما نگرانی برخی سهامداران از مسائل داخلی موجب رکود ادامه‌دار شد و با توجه به جنگ غزه، مجددا صف‌های فروش قوت گرفت. خوشبختانه این صف‌ها کف‌های جدیدی ایجاد نکردند و تنها فنر بازار را فشرده‌تر کردند.

هفته گذشته با توجه به اخبار افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی‌ها و دعوت سازمان بورس از شرکت‌های مطرح بورسی بارقه‌های امید ایجاد شد. با توجه به برگزاری جلسه و اخبار مثبت در یکی دو روز اخیر، بازار در مسیر صعودی پر قدرت در حال حرکت است و به‌سرعت در حال کاهش جاماندگی نسبت به ارزش ذاتی است.

بنابراین در مجموع انتظار می‌رود جاماندگی شدید نسبت به ارزش ذاتی تا پایان سال‌ جبران شود. با وجود اینکه مسیر صعودی طولانی‌مدتی در پیش است، تردید در ابتدای مسیر طبیعی است اما اگر کف‌های مشاهده‌ شده در ماه‌های اخیر باثبات باشند و قیمت‌ها به پایین‌تر نزول نکند به مرور به اعدادی بالاتر از رقم‌های فعلی حرکت می شود. شاخص‌کل نیز تا پایان سال‌حوالی کانال ۲.۶ میلیون واحد قابل‌ دسترس است.

کد خبر 37079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =