انتظار مدیریت بهتر بورس برای جبران زیان سهامداران + پیش بینی روند شاخص

سه کارشناس بازار سرمایه با انتظار مدیریت بهتر جهت جبران بخشی از زیان چند ساله سهامداران، پیش بینی کردند با نزدیک شدن به پایان سال‌، رشد شاخص با شیب کم ادامه داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات در هفته جاری و انتظار مدیریت بهتر جهت جبران بخشی از زیان چند ساله سهامداران در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند با نزدیک شدن به پایان سال‌ رشد شاخص با شیب کم ادامه داشته باشد.

تداوم رشد با شیب ملایم

محمد خبری‌زاد: به‌رغم اینکه بازار ارزنده بود و تصور می شد گزارش‌ شرکت‌ها دلیل رشد آنها باشند با گزارش‌ها رشدی نکرد و در نتیجه اخبار تجدید ارزیابی تحرکات مثبتی را به‌ثبت رساند. بنابراین با کاهش اثر این خبر به‌نظر می‌رسد امروز عرضه بیشتری رخ دهد. برای ماندگاری رشد، باید چند باری دست‌فروشنده‌ها بسوزد و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

با این وجود حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد احتمالا شاهد ادامه روند صعودی با شیب کمتری خواهیم بود و البته احتمالا همه نمادها با هم رشد نخواهند کرد و ادامه این روند به سیاست بزرگان بازار بستگی دارد. به‌نظر می‌رسد حمایت‌ها ادامه‌دار باشد و معاملات حجم گرفته و اگر خبری منفی منتشر نشود، هفته آینده نیز شاهد مثبت‌هایی باشد. هنوز هیچ اعتمادی جلب نشده و از حالا به بعد باید آرام‌آرام پول‌های خارجی وارد شود. به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان سال‌ رشد شاخص هرچند با شیب کم ادامه داشته باشد.

مهدی ساسانی: در چند روز گذشته یکی از مولفه‌های اثرگذار که همان ارزش معاملات است رشد چشمگیری داشت. در صورتی‌که ارزش معاملات بتواند به‌نحو مطلوب مدیریت شود، می‌تواند روزهای بهتری را نیز پیش‌رو قرار دهد. در این میان دو نکته مهم وجود دارد. از نظر کلی مدیریت شرایط یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید درنظر گرفت و اگر مدیران بورس نتوانند به‌نحوی تابلوی معاملات را مدیریت کنند که دوباره شرایط خراب شود، طبیعتا همه‌چیز از بین می‌رود.

شاخص به محدوده مقاومت‌عددی که در شهریور ماه مانع رشد بیشتر شده‌بود، رسیده و احتمالا این روزها سهامداران منتظرند مسیر بازارساز و صندوق‌ های بزرگ برای ادامه رشد شاخص‌کل را ببینند. اگر سهامداران به این اطمینان برسند که قرار نیست دوباره وارد شاخه جدیدی از اصلاح شوند با اطمینان بیشتری نسبت به آینده اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما اگر حجم عرضه‌های حقوقی‌ها، بازارگردانان و صندوق‌ها مدیریت‌شده نباشد، مجددا عقب‌ نشینی خواهیم داشت. انتظار می رود بازار بهتر مدیریت شود و اجازه دهند در شرایطی آرام حداقل بخشی از زیان چند ساله سهامداران جبران شود.

برگشت توجه بازار به بودجه

مهدی دلبری: این هفته انتشار اخبار گزارش‌های ماهانه نشان‌داد شرکت‌ها از لحاظ وضعیت تولید و فروش وضعیتی مشابه مهر ماه را تجربه کردند. به‌نظر می‌رسد در کل فصل پاییز حدود ۱۵‌درصد مبلغ فروش شرکت‌ها بیشتر از تابستان باشد. نکته بعدی نیز اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که نشان می‌داد حجمی از تقاضا روی سهام بزرگ اتفاق افتاد.

بعد از مدتها ارزش معاملات روزانه بالاتر از میانگین معامله شد و گروه‌های هلدینگ و فلزی معدنی که پرتفوی بزرگی دارند و در مرحله تجدید ارزیابی مشمول استهلاک نمی‌شوند مورد توجه قرار گرفت. برای هفته بعد مهم‌ترین خبر جزئیات بودجه‌ است. دیروز لایحه بودجه ‌تقدیم مجلس و اولین جلسه کمیسیون تلفیق نیز برگزار شد. بندهایی که راجع‌به هزینه‌ها و عوارض و روابط دولت با بنگاه‌ها و صنایع است مورد توجه سرمایه‌گذاران در هفته بعد قرار خواهد گرفت.

نکته بعدی تحرک بازارگردان در آخر هفته بود که به‌نظر می‌رسد هفته بعد نیز بازارگردانان می‌توانند به‌طور همزمان در موقعیت خرید و فروش فعالیت کنند و این موضوع به تعادل و حفظ قیمت‌های فعلی کمک کند. برای هفته بعد انتظار رشد نمی رود. باید منتظر جداول پیوست بودجه ‌در هفته بعد بود تا بتوان تحلیل درست‌تری در مورد روند معاملات داشت.

کد خبر 37123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =