شناسایی معاملات مشکوک به پولشویی در بورس

رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد اظهار داشت: به مسئولان بازار سرمایه و بورس شاخص‌ها و معیارهای معاملات مشکوک را ابلاغ کردیم و در این بخش همکاری خوبی در حال انجام است. البته این معیارها به حوزه‌های بیمه، بانک و مالیات هم ابلاغ شده‌ و این نهادها براساس معیارهای اعلام شده، گزارش‌های معاملات را به مرکز اطلاعات مالی اعلام می‌کنند.

به گزارش بیداربورس به نقل از ایلنا، هادی خانی، رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد درباره اظهارات برخی از مسئولان نظارتی مبنی بر بروز تخلفاتی در بازار سرمایه و بورس از جنس پولشویی اظهار داشت: پولشویی یک اقدام ثانویه است،و یک جرم منشأ، عامل پولشویی می‌شود. جرم منشأ منجر به جرم ثانویه یعنی پولشویی خواهد شد. بنابراین هم با جرم منشأ و هم جرم پولشویی مواجهیم. قبل از اینکه به جرم پولشویی ورود کنیم باید جرم منشأ را رصد کنیم و موضوع مهم شناسایی و جلوگیری از جرم منشأ است. 

وی ادامه داد: مبارزه با پولشویی را به این معنا تعریف کرده‌ایم که از طریق شناسایی و رصد اقدامات مالی مشکوک به روش‌ها و شگردهای جرائم پولشویی برسیم که این جرائم در اولویت رصد قرار می‌دهیم.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در تمام دنیا فعالیت‌ها و اقدامات پرریسک انجام می‌شود و متناسب با شرایط اقتصادی کشور این روش‌ها و شگردها هم تغییر می‌کنند. اینکه گفته شد تخلفات مشکوک به پولشویی در بازار سرمایه انجام می‌شود، درست است اما کامل‌تر این است که هر جایی که در چرخه و زنجیره اقتصاد نقش دارد می‌تواند زمینه بروز جرائم منشأ پولشویی را هم داشته باشد. به مسئولان بازار سرمایه و بورس شاخص‌ها و معیارهای معاملات مشکوک را ابلاغ کردیم و در این بخش همکاری خوبی در حال انجام است البته این معیارها به حوزه‌های بیمه، بانک و مالیات هم ابلاغ شده‌ و این نهادها براساس معیارهای اعلام شده، گزارش‌های معاملات را به مرکز اطلاعات مالی اعلام می‌کنند. 

خانی با بیان اینکه تمام این گزارش‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر احراز شود سوء جریانی رخ داده، پرونده را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم، گفت: تاکید می‌کنم در این موضوعات خود بورس به عنوان متخلف نیست بلکه یک سو جریان از مشتریان شناسایی می‌کند و این موضوع را به مرکز اطلاعات مالی اطلاع می‌دهد و به این معنا نیست که نهاد بورس در حال پولشویی باشد. وقتی رفتارهای نامتعارف از سوی مشتریان سهامداران سر می‌زند به عنوان معاملات مشکوک به پولشویی در جریان بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 37162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =