چند نشانه برای بازگشت سهامداران حقیقی و ارزیابی آینده بازار و شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اعلام چند نشانه برای بازگشت سهامداران حقیقی به بورس، آینده بازار و شاخص را ارزیابی کرد.

به گزارش بیداربورس، سهیلا نقی‌پور با اعلام اینکه شاخص بورس هفته گذشته با رشد ۵ درصدی تا ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار واحد افزایش یافت و ارزش معاملات سهام با رشد دوبرابری نسبت به ماه‌های گذشته به ۸ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش دلاری با رشد ۱۳ درصدی به ۱۸۰میلیارد دلار بالغ شد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این آمار نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاران خرد در حال بازگشت به بازار سرمایه هستند.

افزایش تقاضا در بازار سرمایه مانند سال گذشته از آبان‌ آغاز شد و برخلاف سال پیش یک خبر بنیادی و مربوط به تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها، موتور متحرک بازار بود و بازارسرمایه را پس از ماه‌ها نزول از رکود و ریزش‌های خسته‌کننده پی‌ در پی خارج و وارد دوره صعود کرد. اقدامی که به شفافیت و واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها هم کمک شایانی می‌کند.

طبق اعلام سازمان بورس، ارزیابی شرکت ها محدود به هیچ طبقه خاصی از دارایی‌ها نخواهد بود و متناسب با ظرفیت و شرایط هر ناشر اوراق بهادار و رعایت صرفه و صلاح سهامداران بوده و با توجه به سطح اهمیت موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رسیدگی به درخواست‌های افزایش سرمایه از این محل توسط در اولویت قرار داشته و برنامه منسجم و قطعی برای انجام این اقدام در نظر است که متناسب‌ با ظرفیت و شرایط هر ناشر، تجدید ارزیابی عملی خواهد بود.

البته تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، فرآیندی پیچیده و دقیق است که نیاز به کارشناسی و ارزیابی دارایی‌ها براساس روش‌های مختلف دارد. همین امر باعث می‌شود این فرآیند زمان‌بر باشد و چند ماه و حتی چند سالی طول بکشد. این زمان ممکن است با توجه به شرایط خاص هر شرکت، میزان دارایی‌ها کوتاه‌تر یا بلندتر باشد.

مسئله مهم دیگر برای بازار سرمایه شرایط نرخ ارز تا پایان سال خواهد بود. با توجه به شرایط حاکم و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و توافقات مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت نرخ ارز در همین قیمت‌های فعلی باقی بماند و رشد آنچنان خاصی هم به شرط نبود اتفاق غیرمترقبه، نباشد.

بنابراین می‌توان انتظار می رود شاخص بورس پس از یک رشد مطلوب در کوتاه‌مدت به محدوده مقاومتی بسیار مهم ۲ میلیون و ۱۷۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰هزار واحد برسد و شاید هم استراحتی در روند صعودی شکل گیرد و پس از اصلاحات قیمتی و زمانی و تجدیدقوا، دوباره با نوسانات مثبت مواجه شود.

کد خبر 37172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =