عامل موثر بر آینده معاملات بازار سهام و پیش بینی روند شاخص در این هفته

سه کارشناس بازار سرمایه، نرخ ارز را عامل موثر بر آینده معاملات بازار سهام دانسته و پیش‌بینی کردند وضعیت شاخص در هفته جاری، متعادل باشد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند بورس در هفته گذشته، نرخ ارز را عامل اثرگذار بر آینده معاملات دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کردند هفته جاری، متعادل باشد.

پیام الیاس‌ کردی: در بررسی هفته‌های معاملاتی آذر ماه، هفته جاری را می‌توان آیینه معکوس هفته گذشته نام‌گذاری کرد. روزهای نخست هفته گذشته، سرسبزی در سرتاسر تابلو معاملات در جریان بود و در اواخر هفته از شدت جذابیت بازار کاسته و چهارشنبه شاخص سرخ‌پوش شد.

با این‌ حال به نظر می‌رسد روزهای ابتدایی هفته جاری، چندان مساعد برای اهالی بازار نباشد و میزان تعادل اواخر هفته افزایش پیدا کند. چرا که انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اثر را گذاشته و صندوق‌های اهرمی که مورد توجه بیشتری است بصورت نسبی حبابی شده است.

از این رو با توجه به خاصیت بیش‌ واکنشی نسبت به انتشار اخبار، حال بورس به دنبال استراحت نصفه‌ و نیمه است. ارزش معاملات ۶ هزار میلیارد تومانی نیز نوید روزهای آرام‌تری برای هفته جاری متبادر می‌کند. مطرح شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها از سوی سازمان بورس اتفاق مثبتی است. با این وجود باید منتظر ماند و دید مجلس چه سیاستی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

نمی‌توان این موضوع را عاملی برای شکسته شدن سد مقاومتی ۲.۲۵ میلیون واحدی دانست. چرا که نرخ ارز می‌تواند عامل اثرگذاری بر آینده باشد. به نظر می‌رسد بازار در هفته‌های آینده تحرکات نرخ ارز را به‌دقت زیر نظر خواهد داشت و در شرایط کنونی به دنبال سطوح جدید نزولی خواهد بود.

نیما میرزایی: رفتار بورس در جریان معاملات دیروز چندان دور از انتظار نبود. چرا که پس از سپری کردن هفته‌ای سرسبز، باید به سمت‌وسوی اصلاح قیمتی پیش می‌رفت. هفته گذشته با توجه به دست بالا بودن هیجان خرید در معاملات، عبور احساسی و هیجانی از محدوده مقاومتی ۲.۱۵ میلیون واحدی یکی از مهم‌ترین سطوح مقاومتی استاتیکی پیش روی شاخص بود،‌ رقم خورد.

بنابراین انتظار می‌رفت ابتدای هفته جاری اصلاحی عمل شود و نماگر اصلی پولبکی به محدوده مقاومتی شکسته‌ شده داشته باشد. از طرفی افت قیمت جهانی نفت در افزایش عرضه‌های دیروز بازار تا حدودی موثر بود. با این وجود افزایش مجدد ارزش معاملات در روزهای اخیر را می‌توان نویدبخش روزهای ادامه‌دار افزایش خرید سهام از سوی خریداران دانست.

به نظر می‌رسد بازار در روند بلندمدت صعودی قرار گرفته و سبزپوشی هفته گذشته را نمی‌توان نوسانی رو به بالا در نظر گرفت. با این وجود موتور محرک رشد هفته اخیر را می‌توان به داغ شدن خبر تجدید ارزیابی‌ها نسبت داد. با وجود اینکه به لحاظ کارشناسی چندان نمی‌توان وزن خاصی از این موضوع به افزایش سودآوری شرکت‌ها داد اما این موضوع  برای رشد بازار بود تا افت عمیق نسبت به سایر بازارهای مالی تا حدودی جبران شود. در صورتی که اعتماد ازدست‌رفته مجددا بازگردد، وضعیت برای ادامه مسیر سخت صعود جذاب‌تر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود روند هفته جاری، متعادل باشد.

سارا فلاح: دو هفته مساعد در حالی پشت‌سر گذاشته شد که شنبه نه‌چندان جذابی برای سرمایه‌گذاران به تصویر کشیده شد. با این وجود سبزپوشی شاخص در روزهای اخیر تا حد زیادی به داغ شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ارزندگی بازار به لحاظ تکنیکال و بنیادی ارتباط دارد.

قطعا نمی‌توان رشد شاخص در ماه‌های آینده را تنها به موضوع تجدید ارزیابی‌ها گره زد. واکاوی کدهای معاملاتی خریداران و فروشندگان نشان می دهد کد خریداران در شرایط کنونی در حدود ۲۰۰ هزار تا بوده و تغییر چندانی در تعداد کدها ایجاد نشده که نشان از عدم ورود پول جدید است. بنابراین با توجه به رشد شاخص کل در هفته گذشته، بازدهی شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل در هفته جاری مساعدتر خواهد بود.

کد خبر 37218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =