نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد

رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی در یادداشتی، پیشنهاد افزایش نرخ ارز به میزان تورم را برای «حمایت از تولید و صادرات» به بانک مرکزی داده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی که پیش از این بارها «افزایش نرخ ارز» را بهانه‌ای برای انتقاد از دولت سیزدهم قرا داده بود، به تازگی با انتشار یادداشتی در یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب، خواستار افزایش نرخ ارز متناسب با تورم شده است.

همتی در این یادداشت بر لزوم اجتناب از «بیش ارزش‌گذاری پول ملی» تاکید کرده و نوشته: خیلی از کشورها برای اجتناب از اضافه ارزش‌گذاری ادامه‌دار برای پول ملی خود، راهبرد میخکوب خزنده را برای نرخ ثابت ارز اتخاذ می‌کنند که به موجب آن نرخ ارز از طریق روند تغییر قیمت کالاهای داخلی، سیگنال شاخص تغییر را دریافت می‌کند. در حال حاضر خیلی از کشورها به رژیم ارزی میانه بین شناور کامل و میخکوب کامل برگشته و از این طریق نوسان ارزی را محدود کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی نوشت: بر اساس آنچه توضیح دادم، تثبیت نرخ اسمی ارز در کنار ادامه روند تورم بالا موجب تقویت نرخ حقیقی ارز در کشور می‌شود. با توجه به تاثیر منفی تقویت نرخ حقیقی ارز بر تولید ملی و روند تراز تجاری، باید سیاست ارزی و تجاری کشور، آسیب‌های ناشی از سیاست تثبیت دستوری را در نظر بگیرد. ادامه این سیاست قطعا در میان‌مدت بر تولید و صادرات لطمه وارد کرده و در پی آن بی‌ثباتی را به دنبال دارد. بنابراین، ضروری است که در صورت تداوم تورم، متناسب با افزایش در قیمت کالاها و خدمات داخلی، نسبت به تعدیل تدریجی نرخ اسمی ارز اقدام شود.

پاسخ چند ماه پیش فرزین به تقاضای افزایش نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به انتقادها از سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: نقدی که بسیاری به ما وارد می‌کنند، درباره تثبیت نرخ ارز با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است. ما در علم اقتصاد بحثی داریم که به «وابستگی به مسیر» مشهور است. یادمان باشد ما همین که اراده کنیم، به وضع تعادلی برنمی‌گردیم. این بدان معناست که در یک مسیر مشخص سیاستگذاری می‌کنیم.

دوستان این سیاست را نقد می‌کنند، اما ما در تلاش هستیم امسال هم مانند سال گذشته تلاش‌های لازم را برای تامین ارز انجام دهیم که قیمت خوراک و مواد غذایی بسیار بالا نرود. اگر به غیر از این مسیر، راه دیگری را انتخاب کنیم، چه کسی پاسخگوی تورم خواهد بود؟

فرزین افزود: ما باید در سیاستگذاری صبور باشیم. به‌ طور مثال، دوستان از نرخ ارز شناور برای بازار آزاد یاد می‌کنند، اما نرخ شناور به معنای تغییر لحظه‌ به‌ لحظه یا ساعت‌ به‌ ساعت نیست؛ کجای دنیا این وضعیت هست؟ این در واقع به معنای بی‌ثباتی است. به همین دلیل ما سیاستگذاری تثبیت نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را با آن رویکردی که داریم دنبال می‌کنیم که بازار به ثبات برگردد.

کد خبر 37256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =