دو عامل موثر در رشد شاخص و افزایش قیمت سهام کوچک

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر دو عامل در رشد شاخص و افزایش قیمت سهام کوچک، پیش بینی کرد بورس تا پایان سال بازدهی مناسبی نصیب سهامداران می کند.

به گزارش بیداربورس، هلن عصمت‌ پناه با بیان اینکه شاخص بورس دیروز پس از چند روز کم رمق در سطح ۲.۱۶۱ میلیون واحدی ایستاد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: از هفتم آذر، شاخص حدود یک هفته سبزپوش بود و رشد مناسبی را تجربه کرد. دو عامل رد لایحه بودجه سال آینده توسط مجلس و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها فضای مناسبی را به بازار تزریق کردند اما انتشار چنین اخباری را نمی‌توان عامل اصلی صعود شاخص نامید.

این دسته از اخبار با بار روانی مثبت در کوتاه‌ مدت اثر مناسبی بر بازار دارند ولی بیشتر سهام‌ کوچک‌تر را در این مدت بیشتر تحت‌الشعاع قرار داد و موجب افزایش قیمت سهام این دسته از صنایع شد.

عواملی چون افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ کامودیتی‌ها و نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی، عمق بازار را هدف قرار می دهند و تا زمانی که این عوامل جهشی را تجربه نکنند چندان نمی‌توان به ادامه‌دار بودن رشد هفته‌های گذشته امیدوار بود.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به جز صدور حق تقدم مناسب برای سهامداران، وجه نقدی وارد شرکت نمی‌کند و برای بنگاه‌های مناسب است که زمین و املاک بسیاری در بخش دارایی‌ها دارند.

با این همه به نظر می‌رسد بورس تا پایان سال در شرایط نوسانی، بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کند.

کد خبر 37316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =