پنج نکته که قبل از معاملات این هفته باید به آن دقت کنیم

پنج نکته که قبل از معاملات این هفته باید به آن دقت کنیم را در این گزارش بخوانید.

**برنامه ی رشد
به گزارش بیداربورس برنامه رونق و رشد بورس که از حدود یک ماه پیش استارت خورد کماکان ادامه دارد و در هفته ی پیش رو در ادامه جلسات با هلدینگ های بزرگ، این بار جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد. فعلا بحث تجدید ارزیابی دست آویز رونق قرار گرفته و کماکان با همان فرمان کار ادامه پیدا می کند. البته دیدن اثرات این برنامه در کوتاه مدت نیازمند گام های اجرایی است که در هفته ی پیش رو بعید به نظر می رسد این گام ها محقق شود. البته چند شرکت تولیدی مانند ذوب آهن ممکن است هفته ی آتی عدد افزایش سرمایه از تجدید را اعلام کنند اما در بین هلدینگ ها فعلا بعید است خبری از عدد باشد.

**آذر خوب
هفته ی پیش رو آذرماه و پاییز تمام می شود. پاییز همراه با افت و خیز بود اما در نهایت با حرکت رشدی آذرماه سهامداران بازده کسب کردند و شرایط بهتری از تابستان را تجربه کردند. از اواخر این هفته گزارش عملکرد آذرماه شرکت ها منتشر خواهد شد و پرونده ی درآمدی پاییز بسته می شود. انتظار می رود از این هفته توجه به شرکت هایی که می توانند گزارش پاییز متفاوت همراه با رشد سودآوری داشته باشند افزایش پیدا کند.

**عطش دلار نیما علی رغم تزریق
هم زمان با جنگ غزه و رشد قیمت دلار در بازار آزاد، بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار، تزریق در سامانه نیما را افزایش داد و با کند کردن فرایند تخصیص ارز تلاش کرد قیمت را مدیریت کند. اما حالا علی رغم این برنامه شاهد رشد عطش دریافت ارز برای واردات در سامانه نیما هستیم. این عطش هم برای ارز پتروشیمی افزایش پیدا کرده و هم برای ارز توافقی و کوتاژ. ممکن است در هفته ی پیش رو اخبار جدید تاثیرگذار بر بازار نیما منتشر شود و نرخ ارز پتروشیمی و سایر نرخ های این سامانه رشد کند.

**ثبات نرخ بهره
تنگای مالی شدیدی برای تامین مالی در کشور بوجود آمده است. اما با این وجود بانک مرکزی به فراخور با تزریق های خودش سعی می کند نرخ سود بین بانکی را کنترل کند. شبه پول منجمد در ساختار بانکداری ایران معمولا باعث می شود هم سیاست انقباضی شکست بخورد و هم در رشد های تورمی، سوخت بیشتری برای آن محیا شود. این بار بانک مرکزی نه سیاست رشد افسار گسیخته را در پیش گرفته و نه سیاست سه قفل. همین باعث شده فعلا شاهد ثبات نرخ بهره در بازار پول و بازار سرمایه باشیم. البته نرخ بهره تحمیلی به تامین مالی کنندگان بسیار بالاتر از نرخ سود بین بانکی یا نرخ سود سپرده است. 

**قطعه سازی مستعد رشد
شرکت های قطعه سازی سال متفاوتی را پشت سر می گذارند و همراه با رشد درآمد، رشد سودآوری خیلی خوبی هم داشته اند. در یک هفته ی اخیر شاهد معاملات پرحجم در این گروه بودیم. رشد درآمدی پاییز شرکت ها هم خوب بوده و احتمالا آذرماه هم تکرار همان شرایط خوب باشد. در مجموع می توان انتظار داشت هم به لحاظ معاملاتی و هم به لحاظ بنیادی، این گروه هفته خوبی را در پیش داشته باشند.
منبع: فردانامه

کد خبر 37321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =